• سه‌شنبه / ۲۹ فروردین ۱۳۹۱ / ۱۱:۵۷
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 91012910294

گزارش كامل ايسنا از مراسم رژه بزرگ روز ارتش و اظهارات فرماندهان

گزارش كامل ايسنا از مراسم رژه بزرگ روز ارتش و اظهارات فرماندهان

مراسم رژه بزرگ 29 فروردين ـ روز ارتش و بزرگداشت حماسه‌آفريني‌هاي نيروي زميني ـ با حضور محمود احمدي‌نژاد ـ رييس‌جمهور ـ و فرماندهان عاليرتبه نيروهاي مسلح در كنار مرقد مطهر حضرت امام خميني(ره) برگزار شد.

مراسم رژه بزرگ 29 فروردين ـ روز ارتش و بزرگداشت حماسه‌آفريني‌هاي نيروي زميني ـ با حضور محمود احمدي‌نژاد ـ رييس‌جمهور ـ و فرماندهان عاليرتبه نيروهاي مسلح در كنار مرقد مطهر حضرت امام خميني(ره) برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، در رژه روز ارتش كه سردار وحيدي ـ وزير دفاع، سرلشكر فيروزآبادي ـ رييس ستادكل نيروهاي مسلح، امير سرلشكر صالحي ـ فرمانده كل ارتش، سردار جعفري ـ فرمانده كل سپاه و برخي ديگر از فرماندهان عاليرتبه نيروهاي مسلح حضور داشتند، ارتش آخرين دستاوردها و توانايي‌هاي نظامي دفاعي خود را به نمايش گذاشت.

در ابتداي اين مراسم و پس از سخنراني رييس‌جمهور، نيروهاي چهارگانه و يگان‌هاي نمونه ارتش از مقابل جايگاه رژه رفتند.

پيشاپيش يگان‌هاي پياده ارتش، يگان جانبازان ارتش، يگان پرچم، گارد محافظ درفش، يگان يادمان شهداي ارتش، يگان دژبان ارتش و دانشجويان دانشگاه افسري امام علي(ع) با آرايش 1200 نفري از مقابل جايگاه رژه رفتند.

يگان افسري مركز پشتيباني ارتش، يگان پياده هوانيروز شامل خلبانان و كاركنان نيروي هوايي، يگان دانشجويي پدافند هوايي قرارگاه خاتم الانبياء، گردان حفظ صلح، يگان‌هاي نمونه دانشگاه علوم و فنون هوايي شهيد ستاري و بسيجيان كوي سازماني از ديگر يگان‌هاي پياده‌اي بودند كه از مقابل جايگاه عبور كردند.

در ادامه اين مراسم، يگان‌هاي محمول شامل دژبان پليس نظامي، يگان‌ موتورسواران، خودروهاي زرهي UN، نفربر براق مجهز به توپ 23 ميلي‌متري، نفربر پاسگاه فرماندهي M113A1، نفر بر BMP2 و DTR از مقابل جايگاه رژه رفتند.

تانك ارتقا يافته كژدم، تانك صمصام، نسل جديد تانك ذوالفقار، تانك چيفتن، تانك پل‌گذار، تانك T72 و خودروهاي تهاجمي سمندر، لانچرهاي حامل موشك‌انداز مانند نازعات 10 و نازعات 6، لانچر چهارلول فجر، لانچر 2/75 اينچي و راكت‌انداز فجر 5 از ديگر يگان‌هاي نمونه محمول در اين رژه بودند.

به گزارش ايسنا، موشك‌اندازهاي كاتيوشا، ميثاق 2، موشك سهند 3، موشك‌انداز استرلا، موشك‌انداز 107 و سامانه موشكي هاگ به منظور مقابله با هدف‌هاي پرنده در ارتفاع پايين و متوسط، سامانه‌هاي موشكي S200 و راپيير، به همراه توپهاي 120، 130 و 150 ميلي‌متري، توپ 23 ميلي‌متري اتوماسيون و هويترز 175 و 203 ميلي‌متري در رژه امروز به نمايش گذاشته شد.

امروز همچنين سامانه‌هاي راداراي بصير 110، دستگاه مخابراتي شيلتر، سامانه رادار كاستا، سامانه مطلع‌الفجر، سامانه راداري ملي، سامانه الكترواپتيك اوليكون، سامانه ارتباطي سيار و گروه 402 جنگال (جنگ الكترونيك) شهيد رضا وليخاني و سيستم‌هاي رفع آلودگي ان‌‌بي‌سي و دي‌اس‌ام 1000 نيز به نمايش گذاشته شد.

همچنين، در پايان سخنان رييس‌جمهور، جنگنده‌هاي شكاري ارتش جمهوري اسلامي ايران توان نيروي هوايي ارتش را به نمايش گذاشتند و همزمان با رژه يگان‌هاي پياه، انبوه بالگردها از فراز آسمان مرقد امام خميني(ره) عبور كردند و يگان‌هاي مختلف چهارگانه ارتش، زميني، هوايي، دريايي و پدافند آخرين توانايي‌هاي خود را به عرصه نمايش گذاشتند.

به گزارش ايسنا، مراسم رژه امروز با نمايش چتربازان و سوخت‌گيري هوايي جنگنده ميگ 29 همراه بود.

پوردستان مطرح كرد: برگزاري رزمايش ارتش و سپاه در نيمه دوم سال/هشدار به كشورهايي كه مبناي حمله به ايران شوند

فرمانده نيروي زميني ارتش خبر داد كه رزمايش مشترك ارتش و سپاه در نيمه دوم سال جاري اجرا مي‌شود.

به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، امير سرتيپ احمدرضا پوردستان پس از پايان رژه روز ارتش در جمع خبرنگاران اظهار كرد: رزمايش مشترك ارتش و سپاه به منظور دركنار هم قرار گرفتن اين دو مجموعه همچون سال‌هاي دفاع مقدس و همدل بودن نيروها برگزار مي‌شود.

وي افزود: در رزمايش مشترك سپاه و ارتش از سلاح‌ها و تاكتيك‌هاي جديد استفاده خواهد شد و تاكتيك‌ها و سلاح‌هاي قبلي نيز مورد بازبيني قرار خواهند گرفت تا قابليت‌ها و آموزش‌هايي كه به نيروهاي مسلح داده شده است در ميدان عمل نيز تجربه شود.

فرمانده نيروي زميني ارتش با بيان اينكه "اين رزمايش مشترك، زميني برگزار مي‌شود و از پشتيباني هوايي محدود نيز برخوردار خواهد بود"، گفت:‌ اين رزمايش در منطقه جنوب شرقي يا در جنوب غربي كشور و در نيمه دوم سال جاري به اجرا در خواهد‌ آمد.

از نظر ما هر كشوري كه مبناي حمله باشد، پايگاه و خاك دشمن خواهد بود

پوردستان با بيان اينكه "نيازي به حضور نيروهاي بيگانه در منطقه نيست"، خاطرنشان كرد: پيام رزمايش مشترك سپاه و ارتش و رژه روز ارتش، پيام صلح و دوستي است.

وي همچنين درباره برخي تهديدات عليه كشورمان گفت: دشمنان در شرايطي نيستند كه جبهه جديدي باز كنند و شرايط آنها براي حمله مناسب نيست اما ما در عين حال تهديدات آنها را جدي مي‌گيريم و آمادگي‌هاي لازم براي دادن پاسخ متناسب و محكم به آنها را داريم.

فرمانده نيروي زميني ارتش تاكيد كرد: اگر تهديدي باشد پاسخ ما كوبنده خواهد بود و اگر تهديدي عليه ما صورت گيرد براي مقابله با آن از همه ابزارها استفاده خواهيم كرد.

پوردستان در ادامه در پاسخ به اين پرسش كه "اگر دشمنان از كشوري در منطقه براي حمله استفاده كنند، پاسخ شما چه خواهد بود؟" گفت: از نظر ما هر كشوري كه مبناي حمله باشد، پايگاه و خاك دشمن خواهد بود و ما با آن مقابله مي‌كنيم.

استراتژي استفاده از سلاح بدون بهره‌گيري از نيروي انساني را در دستور كار داريم

وي در بخش ديگري از اين گفت‌وگو درباره همكاري‌هاي سپاه و ارتش گفت: همكاري‌هاي ما خيلي نزديك است و از سال دوم جنگ كه همكاري‌هاي ما نتايج بسيار خوبي در ميادين رزم براي ما داشت همكاري‌ها تداوم يافته است و امروز نيز همكاري‌هاي خوبي در زمينه‌هاي مختلف داريم حتي امسال يك رزمايش مشترك در يكي از مرزهاي كشورمان انجام خواهيم داد.

فرمانده نيروي زميني ارتش، آمادگي نيروي زميني را در حد "خيلي خوب" دانست و اظهار كرد: نيروي زميني ارتش تجهيزات خود را بهينه كرده است و بسياري از سلاح‌هاي خود را نيز هوشمند كرده و استراتژي استفاده از سلاح بدون بهره‌گيري از نيروي انساني را در دستور كار دارد.

سرلشكر صالحي: سپر موشكي خليج‌فارس "خيال" است/درباره تماميت ارضي خود با هيچ‌كس تعارف نداريم

فرمانده كل ارتش جمهوري اسلامي ايران، سپر دفاع موشكي خليج فارس را يك "خيال" دانست.

به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، امير سرلشكر صالحي در پايان مراسم رژه روز ارتش در جمع خبرنگاران اظهار كرد: ما با سوريه روابط نظامي نداريم، اما از آنان پشتيباني معنوي مي‌كنيم و همين پشتيباني كافي است و سياست‌ها و آرمان‌هاي ما نقشه دشمن را خنثي مي‌كند.

وي همچنين در پاسخ به سوالي درباره احتمال حمله آمريكا به سوريه گفت: آمريكا حال حمله به سوريه را ندارد و انرژيي فرامنطقه‌اي براي آمريكا باقي نمانده و تنها به خاطر انتخابات ژست‌هايي مي‌گيرند.

وي در پاسخ به سوال ديگري در ارزيابي سپر دفاع موشكي نيز گفت:‌اين از قول‌هاي تبليغاتي است و تنها از پول‌هاي همسايگان مان خرج مي‌كنند تا جيب‌هاي توليد‌كنندگان سلاح شان را پر كنند و اسم‌هاي تبليغاتي بر روي آن‌ها مي‌گذارند، مانند گنبد آهنيني كه براي اسراييل مطرح كرده بودند.

فرمانده ارتش در باره برگزاري رزمايش مشترك بين سپاه و ارتش نيز خاطرنشان كرد: وحدت در همه عرصه‌ها مايه موفقيت است و ما معتقديم كه هيچ تفاوتي بين ارتش، سپاه و نيروي انتظامي نيست و يك رابطه فوق برادري ميان ما برقرار است كه قابل توصيف نيست.

صالحي در پاسخ به سوال ديگري در مورد اين كه آيا رزمايش مشترك بين ايران و كشورهاي همسايه برگزار مي‌شود يا نه؟ گفت‌: ما براي اين موضوع نيز برنامه داريم و با بعضي از كشورهاي حوزه خليج فارس نيز رزمايش‌هايي را برگزار كرده و ناظرهاي آنان را دعوت مي‌كنيم ما معتقديم كه مي توانيم امنيت حوزه آب‌هاي منطقه را خودمان برقرار كنيم.

ارتش بازوي مسلحي هميشه آماده است

وي با بيان اين‌كه "ارتش بازوي مسلحي هميشه آماده است"، گفت: ما در آب‌هاي آزاد نيز توان خود را به نمايش گذاشتيم، 50 كشتي داخلي و خارجي در منطقه سه هزار كيلومتري و از چنگ دزدان دريايي نجات داديم و موفق شديم دو كشتي هندي و چيني را نيز كه در دست دزدان دريايي گرفتار شده بودند نجات دهيم.

صالحي خاطر نشان كرد كه ارتش باتوجه به برخي گروه‌هاي فرامنطقه‌اي كه به چشم تهديد به ايران نگاه مي‌كنند هميشه به عنوان يك بازوي مسلح آماده است.

فرمانده كل ارتش در ادامه اظهار كرد: ما توانستيم در طول اين چند سال يك چيز را به ديگران اثبات كنيم و آن اينكه نيروهاي فرامنطقه‌اي نيروهاي قابل اعتمادي نيستند و براي هيچكدام از كشورها دوست محسوب نمي‌شوند.

وي درباره اظهارنظرهاي برخي مقامات اماراتي در اعتراض به حضور رييس‌جمهور در جزيره ابوموسي نيز گفت: برخي دوستان ما تحت تاثير نيروهاي فرامنطقه‌اي گاهي سخنان آنان را تكرار مي‌كنند. ما درباره تماميت ارضي خود با هيچ‌كس تعارف نداريم. اين جزاير ايراني هستند و مالكيت آن هم تعارف‌بردار نيست.

صالحي همچنين درباره حضور برخي ناوهاي هواپيمابر در منطقه تصريح كرد: اين حركت‌ها ژست‌هاي سياسي است، چراكه حضور نيروهاي فرامنطقه‌اي در كشورهاي جنوب خليج‌فارس بسيار بيشتر از نيروهايي است كه توسط يك ناو به منطقه مي‌آيند.

فرمانده كل ارتش، اقتدار ارتش جمهوري اسلامي ايران را بسيار زياد دانست و افزود:‌ از جمله ثمرات اين اقتدار مي‌توان به حضور نيروي دريايي ارتش در اقيانوس‌ها از جمله اقيانوس اطلس و هند و همچنين همكاري براي كمك به برخي كشورهاي ديگر اشاره كرد و از جمله اينكه اخيرا دولت چين از نجات دادن كشتي خود توسط نيروهاي ارتش رسما تشكر كرد.

وي در پايان اظهار كرد: يكي ديگر از دستاوردهاي ارتش اين است كه توانستيم پشتوانه مستحكم و مقتدري براي نيروهاي سياسي باشيم تا آنها بتوانند در مذاكرات فعال باشند.

فرمانده قرارگاه پدافند هوايي ارتش: اولين سامانه راداري "ثامن" در حال نصب است

فرمانده قرارگاه پدافند هوايي خاتم‌الانبياء ارتش، از در حال نصب بودن اولين سامانه راداري ثامن خبر داد.

به گزارش ايسنا، امير سرتيپ فرزاد اسماعيلي پس از پايان رژه بزرگ روز ارتش در جمع خبرنگاران اعلام كرد: اولين سامانه راداري ثامن در حال نصب است و تا پايان سال در سراسر كشور در نقاط مختلف نصب خواهد شد.

وي افزود: اين رادار يك رادار پيشرفته است كه توسط سه ضلع دانشگاه، صنايع و قرارگاه طراحي شده است و توانمندي بالايي دارد.

وزير دفاع: امسال اخباري درباره سامانه بومي جايگزين s300 اعلام مي‌شود

وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح گفت كه ساخت سامانه جايگزين سامانه موشكي s300 در دستور كار است.

سردار احمد وحيدي كه در مراسم رژه روز ارتش حضور داشت، پس از پايان اين مراسم در جمع خبرنگاران اظهار كرد: ساخت سامانه جايگزين سامانه s300 دردست انجام است و اخبار مربوط به بخش‌هايي از كارهاي انجام شده در اين پروژه، در سال جاري اعلام مي‌شود.

وي همچنين به پيام رژه امروز اشاره كرد و آن را نشان‌دهنده آمادگي نيروهاي مسلح و بويژه ارتش دانست و گفت: اين رژه، به‌روز بودن تجهيزات و خودكفايي ما در دفاع را نشان مي‌دهد.

ترديدي نيست كه جزاير سه‌گانه متعلق به ايران است

وزير دفاع در پايان، در پاسخ به پرسش يكي از خبرنگاران در مورد جزاير سه‌گانه بويژه ابوموسي اظهار كرد:‌ اين جزاير متعلق به ايران است و ترديدي در آن نيست.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha