• شنبه / ۲۶ فروردین ۱۳۹۱ / ۱۵:۴۹
  • دسته‌بندی: انرژی هسته‎‌ای
  • کد خبر: 91012608682
  • خبرنگار : 71049

ايسنا از "استانبول 2"

5+1 با چهره و راهبردی جدید در مذاکرات استانبول 2 حاضر شده است؟

به نظر می آید با توجه به نبود اجماع میان کشورهای 1+5 در برابر ایران، این کشورها سعی دارند سیاست "مذاکره برای مذاکره" را هم چنان دنبال کنند.

به نظر می آید با توجه به نبود اجماع میان کشورهای 1+5 در برابر ایران، این کشورها سعی دارند سیاست "مذاکره برای مذاکره" را هم چنان دنبال کنند.

به گزارش خبرنگار اعزامی انرژی هسته یی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به استانبول، کاترین اشتون در ضیافت شامی که جمعه شب به میزبانی سعید جلیلی به مدت سه ساعت در محل کنسولگری ایران در استانبول برگزار شد، اعلام کرد که " گروه 1+5 در اين دور از مذاكرات با چهره و راهبرد جديدي ظاهر خواهد شد."

طرف ایرانی و هماهنگ کننده کشورهای 1+5 در مذاکرات با ایران، ضیافتی بدون بحث‌های اختلاف‌زا داشتند تا شاید مذاکرات روز شنبه در فضایی خوشبینانه و مثیت دنبال شود.

به نظر می‌آید مذاکرات اشتون و جلیلی از این رو "مثبت" بوده است که مذاکرات دو طرف سیاسی و فنی نبود.

بنا براین گزارش، اما رویکرد کشورهای غربی در روز مذاکرات حاکی از آن است که این کشورها هیچ عجله‌ای برای به نتیجه رسیدن در این مذاکرات و بحث درباره جزییات در دستور کار ندارند و بیش‌تر تمایل دارند دو طرف برای ادامه مذاکرات در آینده تعهد دهند. این رویکرد کشورهای 1+5 ضمن آن که از یک سو نشان دهنده به اجماع نرسیدن این کشورها در برخورد با ایران است، از سوی دیگر حاکی از استمرار سیاست "مذاکره برای مذاکره" است که همواره این کشورها در موضوع هسته‌یی ایران از آن استفاده کرده‌اند.

این در حالی است که ایران همواره نسبت به انجام مذاکرات برای حل نگرانی‌های کشورهای 1+5 اعلام آمادگی کرده است. مقامات ایران از ابتدای شروع بحث هسته‌یی در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و در مقاطع مختلف اعلام کرده‌اند که صرفا برای "مذاکره، مذاکره نمی‌کنند."

سعید جلیلی در ضیافت شام جمعه شب با کاترین اشتون تاکید کرد که" اميدوارم 1+5 در اين دور از گفت‌وگوها اعتماد ملت را جلب كند. "

او پیش از این اعلام کرده بود که "امیدوار است 1+5 با رویکرد سازنده وارد مذاکرات (استانبول 2) شود. اما با توجه به رویکرد کشورهای 1+5 به نظر می‌آید آن‌ها برای وقت تلف کردن و یا زمان خریدن در مذاکرات حاضر شده‌اند.

این در حالی است که کاترین اشتون پس از دریافت پاسخ سعید جلیلی به دعوت وی برای برگزاری دور دیگری از مذاکرات نسبت به رویکرد ایران ابزار خرسندی کرده بود، بر این اساس پیش‌بینی می‌شود این دور از مذاکرات جدی‌تر از مذاکرات قبلی باشد به طوری که دو طرف در رفع اختلاف‌ها به نتیجه‌ای ملموس دست یابند.

در حالی که اعمال تحریم‌های یک جانبه از سوی آمریکا و اروپا هر روز فضای تعامل میان دو طرف برای رسیدن به راه‌حل را سخت‌تر می‌کند انتظار است به ویژه طرف آمریکايي و اروپایی گروه 1+5 با کشورهای چین و روسیه برای رسیدن به راه‌کارهایی رو به جلو روحیه‌ای سازنده در مذاکرات داشته باشد.

ادامه مذاکرات در آینده امری است که پیش از مذاکرات استانبول 2 میان دو طرف توافق شده است البته چنان چه انگیزه‌ای برای طرف ایرانی در این مذاکرات ایجاد شود و طرف ایران رویکرد جدی و سازنده طرف مقابل را ببیند.

ایران اعلام کرده است برای همکاری و رفع نگرانی کشورهای 1+5 و ارایه پیشنهادهای راه‌گشا آمادگی دارد. هم‌چنین کشورهای چین و روسیه در گفت‌وگو با مقامات ایران اعلام کرده‌اند که آن‌ها نیز راهکارهای رو به جلو در این مذاکرات ارایه خواهند کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha