• جمعه / ۲۵ فروردین ۱۳۹۱ / ۱۳:۴۶
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 91012508151
  • منبع : خبرگزاری دانشجویان ایران

سيدحسن خميني: امام هیچگاه به رمل و خرافه اتکا نکرد/ "همه با هم"، شعار امام بود

سيدحسن خميني: امام هیچگاه به رمل و خرافه اتکا نکرد/ "همه با هم"، شعار امام بود

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی گفت: تمام رفتارهای امام(ره) تابع یک نظام عقلانیت انسانی است و ایشان در تصمیم‌های شخصی، سیاسی و اجتماعی هیچگاه به رمل و خرافه و امور غیرعقلانی متکی نبود.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی گفت: تمام رفتارهای امام(ره) تابع یک نظام عقلانیت انسانی است و ایشان در تصمیم‌های شخصی، سیاسی و اجتماعی هیچگاه به رمل و خرافه و امور غیرعقلانی متکی نبود.

به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، فرزند يادگار امام در دیدار با کارکنان موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) و موسسات وابسته، با بیان اینکه "سخن گفتن از امام، یک موضوع شخصی نیست"، اظهار كرد: شیعه به هیچ عنوان یک فرد را به عنوان بت، تقدیس نمی‌کند و ما اگر یاد امام را زنده نگه می‌داریم، بخاطر این است که امام یک نماد تمام عیار است؛ نماد استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی؛ چنانچه اگر یاد پیامبر(ص) را مدام در همه‌جا ذکر می‌کنیم، یک مساله فردی نیست.

وي اضافه كرد: ما امیرالمومنین(ع)، فاطمه (س) و امام حسین (ع) را بزرگ می‌پنداریم چون همانند یک پرچم هستند و این پرچم را سر دست نگه می‌داریم تا دور آن جمع شویم. تکریم این بزرگواران، نیاز ماست و این مايیم که محتاج پرچم‌های هویت خویش هستیم.

سیدحسن خمینی با اشاره با بيان اينكه "همه مصائب در جامعه از منیت‌ها شروع می‌شود"، افزود: کسانی که در مجموعه‌های منتسب به امام کار می‌کنند، شرعا و قانونا، حق ندارند فردگرایی کنند و باید به این توجه داشته باشند که اگر از امام سخن می‌گوییم، باز بخاطر شخص‌پرستی نیست بلکه بخاطر نگه داشتن پرچم اسلام است.

وي با طرح این پرسش که "امام، نماد چیست؟" خاطرنشان كرد: امام نماد چهار عنصر بسیار مهم است؛ اولین عنصر، عقلانیت انسانی است. تمام رفتارهای امام تابع یک نظام عقلانی است. امام هیچگاه به رمل و خرافه اتکا نکرد. در میان علما، کسانی بودند که با استخاره و خواب‌نما شدن، حرکت می‌کردند. این مساله، در میان دینداران پررنگ‌تر است. افرادی که دیندارتر هستند در این مورد، رگه‌های پررنگ‌تری هم دارند اما رفتارهای امام در هیچ‌کجا، تابع این فاکتورها نیست. امام حتی در شب عملیات‌ها نیز استخاره را رد می‌کردند.

سیدحسن خمینی با بيان اينكه "پرواز امام به تهران در شب 12 بهمن، مهمترین حادثه یکصد سال اخیر ایران است"، گفت: اینکه همه چیز در رفتار یک فرد جمع بشود و در یک زمان کوتاه، یک مساله بزرگ اتفاق بیفتد و تاثیرگذاری آن بسیار وسیع باشد، مهم است. پرواز امام یک حادثه بسیار مهم است اما امام برای این پرواز مهم، استخاره نمی‌کنند. ایشان حوزه مشاورانی دارند و با مشورت و بدون اتکا به امور غیر عقلانی ، تصمیم می‌گیرند.

وي با بیان اینکه "عقلانیت با توکل و دعا منافات ندارد"، گفت: انسان وقتی از طریق عقلانی به تصمیم رسید، آنگاه توکل می‌کند و به بزرگان دین متوسل می‌شود، همچنان که از خداوند همواره می‌خواهد که تصمیم صحیح را برای او پدید آورد. پس دعا در طول رفتار عقلانی است. پیامبر در جنگ خندق، منتظر جبرئیل نبود. در جنگ احد تصمیم‌گیری عقلانی کرد و پیامبر هیچوقت، بدون برنامه به جنگ نرفت.

فرزند يادگار امام ادامه داد: امام در طول دوران انقلاب و دفاع مقدس دقیقا مطابق با قواعد عقلانی جامعه پیش رفتند اما این پیشرفت بخاطر خدا بود؛ همانطور که عقلانیت امیرالمومنین برای خدا و عقلانیت معاویه برای نفس بود. عقلانیت دشمن برای غیرخدا است. برای خدا کار کردن، کار را ارزشمند می‌کند اما دلیل نمی‌شود چون برای خدا کار می‌کنیم، پس به عقلانیت پشت پا بزنیم. مثلا اقتصاد قواعدی دارد. نقدینگی بالا در جامعه تورم به وجود می‌آورد و باید به این قواعد تن داد.

وي در ادامه، دومین عنصر شخصیتی امام(ره) را اخلاق اسلامی دانست و اظهار كرد: امام اخلاقی زندگی کرد و هرگز پا روی اخلاق نگذاشت. امام هیچ وقت بخاطر هدف، چیزی را توجیه نکرد. وقتی منیت انسان آغاز می شود، کار به ضداخلاق می‌کشد. منیت انسان را به سقوط اخلاقی می‌کشاند. امام قبل از هر چیز یک معلم اخلاق و یک عارف است و کسی است که منیت را در خویشتن نابود کرده است. رذایل اخلاقی دروغ، تهمت، غیبت، کینه، حقد و حسد را در خود از بین برده است.

سيدحسن خمینی سومین عنصر شخصيتی امام را برخاستن از میان فقه شیعی عنوان کرد و افزود: امام یک فقیه است. رفتار امام تماما در محدوده قرائت فقهی امام است. ورود به سیاست برای امام، حجت فقهی دارد و پایبندی امام به فقه، در تمام مسائل شخصی و سیاسی و اجتماعی تبلور دارد و هرگز از این مساله دست برنمی‌دارد و لذا تحلیل امام بدون توجه به حیثیت فقه در آن بزرگوار، گمراه‌کننده است.

وی عنصر چهارم در زندگی امام را وحدت ملی دانست و تصريح كرد: در گوشه‌گوشه رفتارهای سیاسی امام از سال 42، آنچه اساسا بروز و ظهور دارد، وحدت است. اینکه جامعه، چندپاره نشود و اینکه همه، "ما" بشوند. یادمان باشد "همه با هم"، شعار امام بود. باید "همه با هم" باشیم تا "من و تو" پیدا نشود. اگر بخواهیم امام را بشناسیم و گرفتار نگاه کاریکاتوری نشویم، باید به این چهار عنصر توجه کنیم. کاریکاتور رنگی از واقعیت دارد اما تمام حقیقت نیست. در کاریکاتور تناسب‌ها به هم می‌ریزد.

فرزند يادگار امام با تاكيد بر اينكه "باید این چهار عنصر را با هم ببینیم"، افزود: امام فقیهی است که اخلاق را در رفتارهای خود رعایت می‌کند و در تصمیم‌گیری‌ها به عقلانیت اتکا دارد و به عنوان یکی از مهمترین امور راهبردی به وحدت ملی تکیه می‌کند.

سيدحسن خميني در پایان، با بیان اینکه مجموعه منتسب به امام، توانمندی‌های بالایی دارد، خطاب به کارکنان موسسه تنظیم و نشر آثار امام گفت: ما همواره باید چشم به جلو داشته باشیم و خود را نقد کنیم و اشکالات را ببنیم، اما نباید از توانمندی‌ها و زحمات چشم بپوشیم. ما باید هر سال خود را برای کارهای بزرگتر آماده کنیم.

پیش از سخنان سیدحسن خمینی، یک گروه سرود از استان گلستان، سرودی را در وصف وي خواند که سیدحسن خمینی ضمن تشکر از آنان، توصیه کرد كه اینگونه اشعار و سرودها در وصف امام(ره) خوانده شود. وی در همین زمینه به خاطره‌ای از امام اشاره کرد که در برابر تعریف و تمجید مرحوم فخرالدین حجازی از ايشان واکنش نشان داده بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha