پس از آزمايش موفقيت آميز خودروي پرنده Transition آمريكا در هفته گذشته، شركت هلندي PAL-V نيز نمونه آزمايشي خودروي پرنده خود را با موفقيت مورد آزمايش قرار داد.
به گزارش سرويس فناوري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، خودروي پرنده PAL-V مانند نمونه آمريكايي دو سرنشين طراحي شده و داراي سه چرخ است كه در مدت كمتر ز 10 دقيقه از وضعيت خودرو به هواپيما تغيير پيدا ميكند.
بر خلاف خودروي Transition كه بالها در كنار بدنه خودرو قرار گرفتهاند، خودرو PAL-V ساختاري مشابه جايروكوپترها دارد و ملخ و دم هواپيما در زمان تبديل وضعيت به هواپيما باز شده و خودرو آماده پرواز ميشود.
موتور خودرو بنزيني است و طراحان از امكان عرضه مدلهايي با سوختهاي زيستي مانند بيوديزل و بيواتانول خبر ميدهند. خودرو در كمتر از هشت ثانيه از شتاب صفر به 100 كيلومتر در ساعت ميرسد.
براي تبديل وضعيت خودرو به هواپيما بايد موتور خاموش شود. همزمان با باز شدن دم هواپيما، ملخ نيز باز شده و موتور روشن ميشود و فرايند تبديل وضعيت از خودرو به هواپيما در كمتر از 10 دقيقه صورت ميگيرد.
براي پرواز خودرو پرنده به يك باند (محوطه سنگفرش يا چمنزار) به طول حداكثر 165 متر نياز است و باند فرود نيز حداكثر 30 متر خواهد بود.
وزن خودرو پرنده 680 كيلوگرم است و مي تواند حداكثر وزن 230 كيلوگرم را حمل كند. خودرو قابليت پرواز در ارتفاع يك هزار و 200 متري را دارد و طبق مقررات ترافيك هوايي (VFR) نيازي به كسب مجوز ويژه پرواز ندارد.
حداكثر سرعت اين وسيله در هوا 180 كيلومتر در ساعت است و عرضه نخستين مدل تجاري اين محصول از سال 2014 آغاز خواهد شد.
با توجه به استقبال از خودروهاي پرنده و ايده طراحي بزرگراه هاي ديجيتال، طراحان در حال كار براي استفاده از فناوري GPs در اين مدل خودروها هستند.
انتهاي پيام
نظرات