• سه‌شنبه / ۲۹ آذر ۱۳۹۰ / ۱۴:۱۹
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 9009-18931

حسيني: 80 درصد هزينه‌هاي مردم با باز توزيع يارانه نقدي جبران شد

حسيني:
80 درصد هزينه‌هاي مردم با باز توزيع يارانه نقدي جبران شد

وزير امور اقتصادي دارايي با بيان اين‌كه اخبار خوش هدفمندي يارانه‌ها همان اخبار خوشي است كه پيش از اين اعلام شده بود، گفت: با اجراي هدفمندي‌ يارانه‌ها 80 درصد هزينه‌هاي مردم با باز توزيع يارانه نقدي جبران شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، سيدشمس‌الدين حسيني در حاشيه همايش اولين سالروز هدفمندي سازي يارانه‌ها درباره زمان اجراي فاز دوم هدفمند كردن يارانه‌ها گفت: زمان اجراي فاز دوم در همان زماني كه اجرا مي‌شود اعلام خواهد شد.

وي در مورد افزايش قيمت در فاز دوم توضيح داد: امكان ذاتي و عملي افزايش قيمت به هر حال وجود دارد و مگر مي‌شود فازي از هدفمندي‌ يارانه‌ها اجرا شود ولي افزايش قيمت صورت نگيرد.

حسيني با بيان اين‌كه اخبار و دستاوردهاي اعلام شده در سالروز اجراي قانون هدفمندي‌ يارانه‌ها همان اخبار خوشي است كه پيش از اين اعلام شده بود از نقش رسانه‌هاي گروهي از اجراي اين قانون تقدير كرد و گفت: من هيچ گاه دغدغه نقد كردن اجراي قانون توسط رسانه‌ها را ندارم زيرا در مقطعي از زمان اعلام كرد كه كت خود را در بياورم و ماشين هدفمندي‌ يارانه‌ها را هول دهم تا اين گردونه بچرخد اما اكنون احساس مي‌كنم كه اين ماشين تنها كمي نياز به هول دادن دارد و نيازي به درآوردن كت نيست.

وزير امور اقتصادي و دارايي با اشاره به اين كه تمام بحث‌هاي اقتصادي در اجراي قانون دولت را ياري كردند، اضافه كرد: آيا جايز است دولت به بخش نفت و گاز يارانه بدهد و اين فرآورده به خارج از كشور قاچاق شود؟

او ادامه داد: ‌درحالي كه دولت به بخش گندم يارانه پرداخت مي‌كند اما توليدات و محصولات اين بخش به دست مردم نمي‌رسد و يارانه اين بخش توسط قشر بسيار محدودي قاچاق مي‌شود.

حسيني اضافه كرد: كاهش واردات فرآورده‌هاي نفتي به حد صفر رسيده است و آيا كاهش 26 درصدي مصرف انرژي خبر خوشي نيست؟‌ اين در حالي است اگر روند مصرف فرآورده‌هاي نفتي حتي بعد از صدور كارت سوخت ادامه پيدا مي كرد امسال بايد هشت ميليارد دلار سوخت وارد كشور مي‌كرديم.

سخنگوي اقتصادي دولت در ادامه به افزايش قيمت گندم از هفت تومان به 350 تومان و در فاز بعدي به 400 تومان اشاره كرد و گفت:‌ آيا قيمت نان با اين روند 40 برابر شده است؟ اين در حالي است كه منفعت اين كار به اقتصاد ملي وارد شده است.

وي با بيان اين‌كه در بخش انرژي نيز همين وضعيت رخ داد، افزود: مشكلاتي در بخش نفت و گاز داريم زيرا بخش قابل توجهي از آن به دست قاچاقچيان مي‌افتد.

حسيني با بيان اين‌كه من يارانه نقدي نمي‌گيرم و قصد دريافت آن را نيز ندارم در مورد گزارش كميسيون ويژه طرح تحول اقتصادي مجلس گفت: اين گزارش شامل دو بخش است بخش اول آن ارزيابي است كه يك مدل علمي و بومي بوده و بر مشكلات مطرح شده در طرح شامل تورم فائق آمده است و به توزيع درآمد در جهت عدالت كمك كرده است.

وزير امور اقتصادي و دارايي اضافه كرد:‌ در بخش بعدي اين گزارش نكاتي شامل اين‌كه برخي از موارد قانون اجرا نشده مطرح شده است كه در بخش‌هايي از آن اختلاف تفسير وجود دارد.

او در پاسخ به اين سوال كه در اجراي طرح هدفمند كردن يارانه‌ها به مردم چه نمره‌اي مي‌دهيد؟ گفت:‌ نمره به مردم را به رسانه‌ها واگذار مي‌كنم من كوچكتر از آن هستم كه بخواهم دراين خصوص به مردم نمره بدهم.

وي ادامه داد:‌ آمارها نشان مي‌دهد كه 80 درصد هزينه‌هاي مردم در نتيجه اجراي هدفمند كردن يارانه‌ها با باز توزيع يارانه‌هاي نقدي جبران شده است.

حسيني با بيان اين‌كه پرداخت يارانه توليد متفاوت بوده است اضافه كرد: در طبقات بالاي درآمدي افزايش هزينه‌ها بيشتر بود ولي در طبقات پايين افزايش درصد هزينه‌ها كمتر بوده است. همچنين افزايش هزينه‌ها در مناطق روستايي نسبت به مناطق شهري در بخش خانوارها بوده است.

به گفته وزير امور اقتصادي و دارايي همراهي و خواست مردم در اجراي قانون هدفمند كردن يارانه‌ها شرط كافي است در غير اين صورت با شكست مواجه مي‌شود.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha