• یکشنبه / ۲۷ آذر ۱۳۹۰ / ۱۳:۳۹
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 9009-16873

مديرعامل موسسه مالي واعتباري عسكريه: واقعي شدن نرخ ارز مكمل هدفمندي يارانه‌هاست

مديرعامل موسسه مالي واعتباري عسكريه واقعي شدن نرخ ارز را مكمل هدفمندي يارانه‌ها دانست.

حجت‌الاسلام والمسلمين امين جوادي در گفت‌وگو با خبرنگار بانك و بيمه خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، درباره يك سالگي اجراي قانون هدفمندي‌ يارانه‌ها اظهار كرد: اهتمام دولت و مجلس در اجراي اين كار مثبت و مهم بسيار ستودني است و چنانچه در ادامه مسير، يارانه‌هاي باقيمانده هم حذف شود مي‌توان به شكوفايي اقتصاد كشور اميدوار بود.

وي تجربه هدفمندي‌ يارانه‌ها را براي مسوولان و مردم بسيار خوب ارزيابي كرد و گفت: فكر كردن منطقي به مصرف و عادت به صرفه‌جويي در سطح عامه مردم جا افتاده و صرفه‌جويي‌هاي مختلف در زمينه آب و برق به وضوح مشاهده مي‌شود. گرچه در زمينه سوخت هنوز با برنامه‌ريزي بيشتر مي‌توان به نتايج مثبت رسيد.

جوادي كاهش هزينه‌هاي نظارتي دولت كه بابت يارانه‌ها وجود داشت را از جمله آثار مثبتي دانست كه تاكنون به آن توجه جدي نشده است و در اين زمينه گفت: تا پيش از اجراي قانون هدفمندي يارانه‌ها دولت مجبور بود براي صرف يارانه‌ها در محل واقعي خود، هزينه‌ها نظارتي زيادي متحمل شود و باز هم شاهد شكل‌گيري رانت‌هايي بويدم اما الان تمام آن هزينه‌ها و رانت‌ها حذف شده است.

مديرعامل موسسه مالي واعتباري عسكريه سياست‌گذاري پولي و ارزي كشور براي هدفمندي‌ يارانه‌ها را مد نظر قرار داد و اظهار كرد: موفقيت كامل اجراي قانون هدفمندي‌ يارانه‌ها مشروط بر اين است كه ارز هم جايگاه واقعي خود را پيدا كند و به قيمت واقعي برسد چون در اين صورت واردات كاهش و توليد در كشور ما صرفه اقتصادي خواهد داشت كه منجر به اشتغال‌زايي خواهد شد.

وي به تجربيات كشورهاي ديگر مثل دو دهه اخير چين و يك دهه اخير تركيه اشاره كرد و گفت: اگر گام بعدي پس از هدفمندي‌ يارانه‌ها به واقعي شدن نرخ ارز باشد شاهد شكوفايي كشور خواهيم بود در اين صورت حذف يارانه‌ها ابتر باقي مي‌ماند.

به گفته جوادي اتفاقات جديدي كه در بازار ارز افتاده لزوم نگاه واقع‌بينانه و يكسان‌سازي نرخ ارز را يادآور شده است.

مديرعامل موسسه مالي واعتباري عسكريه به نقش بانك‌هاي در اجراي قانون هدفمندي‌ يارانه‌ها اشاره كرد و گفت: بانك‌ها بايد ياور بانك مركزي در مسائلي مثل جمع‌آوري نقدينگي باشند و بتوانند پس‌انداز در كشور بالا ببرند تا به زيرساخت‌ها كمك شود. البته از سوي ديگر بانك مركزي هم بايد به حمايت از بانك‌ها بپردازد تا مردم در كنار بانك‌ها احساس امنيت اقتصادي كنند.

جوادي در پايان به نقش رسانه‌ها در اجراي قانون هدفمندي‌ يارانه‌ها اشاره كرد و گفت: رسانه‌ها بايد ادامه فرهنگ‌سازي و همچنين تزريق اميد به مردم نقش مثبت خود را بيش از پيش ايفا كنند چون تاكنون نيمي از راه را رفته‌ايم و مردم بايد براي باقي‌مانده راه هم آماده باشند.جوادي ادامه داد:‌ در هر كشوري كه انقلاب اقتصادي انجام مي‌شود رسانه‌ها اميدواري را به مردم هديه مي‌كنند تا مردم به درستي متوجه شوند اين گونه اقدامات اقتصادي در جهت رشد كشور و منافع شهروندان است. مردم ما هم كه در شرايط انقلاب و جنگ با يكدلي و اتحاد به نتايج خوبي رسيدند و حلاوت پيروزي چشيدند در شرايط تحريم هم مي‌توانند با پيروي از ولايت و در سايه همدلي مردم و دولتمردان با پيروزي كامل از اين انتحان هم گذر كنند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha