• سه‌شنبه / ۱۰ آبان ۱۳۹۰ / ۱۰:۲۶
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 9008-06998
  • خبرنگار : 71184

/موافق استيضاح/ نماينده كرج: استيضاح وزير اقتصاد براي مجلس يك آزمون بزرگ است

/موافق استيضاح/
نماينده كرج:
استيضاح وزير اقتصاد براي مجلس يك آزمون بزرگ است

نماينده‌ي مردم كرج در مجلس اظهار كرد: استيضاح وزير اقتصاد براي مجلس يك آزمون بزرگ است و مجلس در آن مي‌تواند به آحاد ملت نشان دهد كه به راستي مجلس عصاره‌ي ملت است.

به گزارش خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، عزيز اكبريان كه به عنوان يكي از امضاكنندگان نامه‌ي استيضاح وزير اقتصاد در جلسه‌ي امروز مجلس سخن مي‌گفت، تصريح كرد: نظارت فرآيندي است براي پالايش امور و توجه به شرح وظايف مديران ارشد و وظيفه‌ي مديران ارشد در اين فرآيند بيش از ديگران است. جناب آقاي وزير! نقش جناب‌عالي در اين فرآيند چه بوده است و آيا پاسخگوي قصورات خود هستيد؟

وي در بخش ديگري از سخنان خود خطاب به وزير امور اقتصادي و دارايي گفت: جناب‌عالي در اين فرآيند مهم به عنوان وزير اقتصاد عضو هيات مديره‌ي بانك، رييس شوراي عالي پول و اعتبار، رييس شوراي عالي مبارزه با پولشويي نقشي تعيين‌كننده داشتيد و لازم است در مقابل مردم پاسخگو باشيد كه آيا به علت ضعف نظارتي شما اين فاجعه رخ داده است يا خير؟

اكبريان ادامه داد: جناب آقاي حسيني، جواب بي‌اعتمادي مردم به نظام بانكي كشور را چه كسي بايد بدهد؟ و آيا كسي جز شما كه با مسووليت‌هاي بزرگ خود در اين زمينه مرتكب اشتباه شديد مي‌تواند پاسخگو باشد؟

نماينده‌ي مردم كرج تصريح كرد: چرا در مقابل مردم با صداقت برخورد نمي‌كنيد و مدعي مي‌شويد كه شما ساز و كاري را قرار داديد تا اين سوءاستفاده برملا شود؟ در حالي كه اشتباه جناب آقاي آريا در وصول يكي از چك‌هايش در سرپرستي اهواز باعث اين رسوايي شد.

وي تاكيد كرد: اين اتفاقات در حالي مي‌افتد كه بارها و بارها از سوي كميسيون اصل 90، سازمان بازرسي كل كشور و برخي ديگر از نهادها و مقامات مسوول به شما هشدار داده شده بود، اما شما هيچ ترتيب اثري نداديد و به اين هشدارها هيچ توجهي نكرديد و مديران نظارتي وزارتخانه‌ي متبوع شما آن‌چنان در خواب غفلت به سر مي‌بردند كه بيش از 3 هزار ميليارد تومان و حدود 105 ال‌سي غيرقانوني به نفع اين رسوايي مالي از منابع كشور صرف شده است و من به شما مي‌گويم كه كاش استعفا مي‌داديد و از مردم عذرخواهي مي‌كرديد.

اكبريان گفت: اما متاسفانه به جاي اين‌كه از مقام خود كناره‌گيري كنيد و از حضور مردم عذرخواهي نماييد با فرستادن آدم‌هاي مختلف نزد نمايندگان قصد داشتيد آنها را از اين استيضاح منصرف كنيد و يا آنها را به عنوان مخالف استيضاح معرفي كنيد.

نماينده‌ي مردم كرج در ادامه‌ي سخنان خود به عنوان يكي از موافقان استيضاح وزير اقتصاد و دارايي افزود: متاسفانه چگونه كنترل شده است كه بيش از 60 درصد اسناد اعتباري مربوط به اين رسوايي بزرگ مالي از اسفند 89 تا مرداد 90 صادر شده و آيا شما سرگرداني مردم را در بانك‌ها براي دريافت 500 هزار تومان وام جهت مداواي فرزندان‌شان نديده‌ايد؟

وي ادامه داد: جناب آقاي وزير، شما به عنوان رييس شوراي عالي مبارزه با پولشويي در انجام وظايف خود كوتاهي كرديد و من از شما سوال مي‌كنم كه تا كنون چند پرونده را به قوه‌ي قضاييه فرستاده‌ايد؟ و آيا به وظايف خود در مورد نظارت بر بانك‌ها و موسسات مالي خصوصي كه اكثر آنها به پولشويي مبتلا هستند به خوبي عمل كرده‌ايد؟

اكبريان در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به روند تاسيس بانك آريا توسط گروه اميرمنصور آريا گفت: در تاريخ 30/6/89 اجازه‌ي تاسيس بانك آريا توسط هيات موسس بانك ابلاغ مي‌شود و سه ماه پس از آن هيات موسس بانك اعلام مي‌كند كه بايد سه نفر از اعضاي هيات مديره‌ي اين بانك به دليل بدهي به نظام بانكي كشور از ليست خارج شوند و آيا شما اين موضوع را مورد توجه قرار داديد؟ و در ادامه نيز متاسفانه به‌رغم 15 بار رفت و آمد پرونده‌ي بانك آريا در هيات موسس بانك، بورس اجازه‌ي پذيره‌نويسي آن را صادر مي‌كند و به راستي آيا شما از آن خبر نداشتيد؟ و اگر آگاه بوديد چرا به اين پذيره‌نويسي‌هاي صوري هيچ عكس‌العملي نشان نداديد؟

وي تاكيد كرد: همه مي‌دانند كه اين واگذاري‌ها در بورس به صورت صوري انجام شده و پيش از آغاز كار رسمي بورس، سهام اين بانك در اختيار نزديكان آقاي آريا قرار گرفت و هزينه و بار مالي آن نيز از حساب سيباي ايشان تامين شد و آيا اين مصداق پولشويي نيست؟

نماينده‌ي مردم كرج ادامه داد: آيا هيچ گزارشي از معاملات مشكوك بانكي به شما نرسيده است؟ و آيا شما به عنوان يكي از مقامات نظارتي و مديريتي در حوزه‌ي بانكي كشور از اين معاملات بي‌خبر بوديد؟

عضو كميسيون صنايع و معادن مجلس در بخش پاياني سخنان خود با اشاره به موضوع فرار آقاي خاوري از كشور گفت: تنها فرار ايشان كافي بود كه يك دولت استعفا دهد و از مردم عذرخواهي كند اما هيچ‌كس به اين موضوع توجه نكرد. شما مدعي هستيد كه از دومليتي آقاي خاوري و حضور خانواده‌ي ايشان در خارج از كشور اطلاع نداشتيد؛ در حالي كه آبدارچي بانك نيز از اين موضوع مطلع بود و چه كسي مي‌تواند اين ادعاي شما را بپذيرد كه شما به عنوان يك مسوول ارشد از اين موضوع آگاه نبوديد؟

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha