• سه‌شنبه / ۲۶ مهر ۱۳۹۰ / ۱۴:۲۰
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 9007-19149

رونق ادغام دو "مهر" اقتصادي يكي مي‌شوند

دولت دهم همچنان پروژه ادغام نهادهاي همسو را در دستور كار دارد، به طوري كه امروز با ادغام صندوق مهر امام رضا (ع) و بانك قرض‌الحسنه مهر ايران گام ديگري در اين راستا برداشت.

به گزارش خبرنگار اقتصادي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، براي كوچك و چابك‌سازي دولت، پروژه ادغام نهادهاي داراي كاركرد مشابه مدتي است كه آغاز شده ‌است. اگرچه برنامه پنجم توسعه دولت را موظف كرد كه اين اقدام در حوزه وزارتخانه‌ها با كاهش تعدادشان به 17 عدد انجام شود، اما دولت براي تقويت بيشتر امور و نيز كوچك و چابك‌سازي دستگاه‌ها اين اقدام را به ساير دستگاه‌ها نيز كشانده‌ است.

تشكيل وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي و وزارت صنعت، معاون و تجارت از جمله اقدامات دولت در راستاي تحقق اهداف برنامه پنجم توسعه بود.

با اين وجود سازمان ملي جوانان و سازمان تربيت بدني نيز با هم ادغام و در نتيجه وزارت ورزش و جوانان تشكيل شد. موضوع تشكيل وزارت انرژي نيز بعدها مطرح شد به طوري كه قرار بود وزارت نيرو و وزارت نفت در يكديگر ادغام شوند، اما اين پروژه به دليل تحقق هدف كاهش تعداد وزارتخانه‌ها به 17 عدد، عملياتي نشد.

در ديگر بخش‌ها نيز اتفاقات مشابهي رخ داد، به طوري كه در زيرمجموعه وزارت كار و امور اجتماعي سابق، با ادغام سازمان فني و حرفه‌اي، دانشگاه جامع علمي كاربردي و آموزشكده‌هاي فني و حرفه‌اي موضوع تشكيل سازمان ملي مهارت كليد خورد، در حالي كه اين سازمان هنوز به طور رسمي تشميل نشده‌ است.

امروز نيز خبري كه مدت‌ها منتشر شده بود، عملياتي شد،‌ به طوري كه بانك قرض‌الحسنه مهر ايران و صندوق مهر امام رضا (ع) در يكديگر ادغام شدند. با اين اتفاق، منابع بانك در صندوق مهر امام رضا (ع) تجميع مي‌شود و قرار است با تقويت منابع اين صندوق، كمك بيشتري به ايجاد اشتغال شكل بگيرد.

پيش از اين اعلام شده بود كه دولت تصميم دارد براي تقويت منابع كمك‌كننده به ايجاد اشتغال دو نهاد مالي را با يكديگر ادغام كند.

بر اساس تصميمي كه در روزهاي پاياني مرداد ماه و در شوراي عالي اشتغال اتخاذ شد، قرار شد بانك قرض ‌الحسنه مهر ايران با هدف تقويت منابع و كمك بيشتر به ايجاد اشتغال در صندوق مهر امام رضا‌(ع) ادغام شود. بر اين اساس قرار شد همه‌ منابع بانك قرض‌الحسنه مهر ايران به صندوق مهر امام رضا (ع) منتقل شود.

صندوق مهر امام رضا (ع) عملكرد خوبي در زمينه‌ ايجاد اشتغال و بخصوص خود اشتغالي داشته است، اما از آنجا كه محدوديت منابع در اين نهاد وجود دارد، تصميم بر آن شد كه اين ادغام صورت بگيرد.

تسهيلات ارائه شده در صندوق مهر امام رضا (ع) و بانك قرض‌الحسنه مهر ايران كاملا منطبق با اصول اسلامي و كاملا قرض‌الحسنه بوده‌است، بنابراين ادغام اين دو نهاد مي‌تواند در جهت ايجاد اشتغال و حل مشكل بيكاري هم‌افزايي ايجاد كند.

به گزارش ايسنا، اوج فعاليت صندوق مهر اما رضا (ع) در بخش اشتغال در سال 1389 بوده ‌است به طوري كه بدون هيچ گونه اعتبارات دولتي و ملي توانسته است در سال گذشته با پرداخت 938 ميليارد تومان تسهيلات زمينه را براي ايجاد حداقل 141 هزار و 410 فرصت شغلي آماده كند.

رويكرد اين صندوق در بخش تسهيلات اشتغال، حمايت مالي از طرح‌هاي كارآفرينانه، مراكز رشد و پارك علم و فن‌آوري، مخترعان و مبتركان، زنان سرپرست خانوار، دارندگان مدراك فني و حرفه‌اي، آموزش‌ديدگان استاد شاگردي و افراد ساكن در روستاست.

اين صندوق متقاضيان مورد نظر خود را از طريق ثبت نام اينترنتي، پذيرش نامه‌هاي سفر هيات دولت، مراجعان حضوري و انعقاد تفاهم‌نامه‌ با سازمان‌هاي مختلف پذيرش كرده است.

*مروري بر عملكرد پنج ساله صندوق مهر امام رضا (ع)*

صندوق مهر امام رضا (ع) طي پنج سال فعاليت خود در حوزه مشاغل توانسته است با حمايت از 325 هزار و 862 طرح خرد، خود اشتغالي و خانگي، زمينه را براي ايجاد 391 هزار و 34 فرصت شغلي مهيا كند.

احسان پوراسد ـ مدير روابط عمومي صندوق مهر امام رضا (ع) ـ در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) گفت: صندوق در سال‌هاي ابتدايي، فعاليت خود را معطوف به ساماندهي تسهيلات ازدواج كرد و با تركيب اعتبارات صندوق و بانك‌هاي عامل، ثبت نام اينترنتي، از بين بردن نوبت، بالا بردن سقف وام از شش ميليون ريال به 20 ميليون ريال و آسان سازي ضمانت با تضمين صندوق تا اوايل سال 88 نابساماني گذشته را در اين زمينه از بين برد.

وي افزود: صندوق مهر امام رضا (ع) با پرداخت 2850 ميليارد تومان به تعداد دو ميليون و 892 هزار و 46 نفر، تسهيلات ازدواج را به روزرساني كرد اما نهايتا بنا به تشخيص بانك مركزي، با واگذاري امور تسهلات ازدواج به بانك‌هاي عامل البته با استفاده از الگو و روش صندوق، عمده فعاليت خود را به بخش اشتغال خرد اختصاص داد.

وي با اشاره به اين كه اوج فعاليت صندوق در بخش اشتغال در سال 1389 بوده ‌است، خاطرنشان كرد: صندوق بدون هيچ گونه اعتبارات دولتي و ملي توانسته است در سال گذشته با پرداخت 938 ميليارد تومان تسهيلات زمينه را براي ايجاد حداقل 141 هزار و 410 فرصت شغلي آماده كند.

پوراسد رويكرد صندوق در بخش تسهيلات اشتغال را حمايت مالي از طرح‌هاي كارآفرينانه، مراكز رشد و پارك علم و فن‌آوري، مخترعين و مبتركين، زنان سرپرست خانوار، دارندگان مدراك فني و حرفه‌اي، آموزش‌ديدگان استاد شاگردي و افراد ساكن در روستا دانست و گفت: اين صندوق متقاضيان مورد نظر خود را از طريق ثبت نام اينترنتي، پذيرش نامه‌هاي سفر هيات محترم دولت، مراجعين حضوري و انعقاد تفاهم‌نامه‌ با سازمان‌هاي مختلف پذيرش كرده است.

مدير روابط عمومي صندوق مهر امام رضا (ع) نظارت بر طرح‌ها را از نكات با اهميت در صندوق مهر امام رضا (ع) دانست و در اين باره توضيح داد: براي هر طرح در سال، ‌حداقل سه بار نظارت انجام شده و همكاران صندوق ضمن ارائه مشاوره به مجريان طرح‌ها تا بهره‌برداري كامل طرح‌هاي حمايت شده در كنار آنان خواهند بود.

وي همچنين به فعاليت صندوق در حوزه مسكن اشاره كرد و گفت: در بخش مسكن با توجه به برنامه‌هاي كلان دولت بخصوص در بخش مسكن مهر، صندوق نيز با تاكيد نهاد رياست جمهوري، نسبت به انعقاد تفاهم‌نامه با بانك مسكن اقدام و با پرداخت مبلغ 676 ميليارد و 894 ميليون ريال وديعه مسكن به مستاجران كم درآمد متقاضي در سفرهاي استاني هيات محترم دولت درجهت حل مشكل اقشار محروم جامعه قدم موثري برداشته است.

او از ديگر ويژگي‌هاي صندوق مهر امام رضا (ع) را حضور در سفرهاي استاني دولت و مشاركت فعال در پاسخگويي به درخواست‌هاي مردمي دانست، به طوري كه حاصل قريب به 90 سفر، بررسي چهره به چهره درخواست‌هاي متقاضيان بوده كه منجر به پرداخت بيش از 3923 ميليارد ريال تسهيلات به تعداد 55 هزار و 631 طرح با اشتغالزايي 66757 نفر بوده است.

به گفته پوراسد از ويژگي برجسته تسيهلات صندوق، مي‌توان به انجام مشاوره شغلي، قرض‌الحسنه بودن تسهيلات، سنوات مناسب براي بازپرداخت تسهيلات، تناسب بين تسهيلات پرداختي و نياز طرح‌هاي ارائه شده اشاره كرد.

وي همچنين از ديگر اقدامات صندوق را نگاه ويژه به روستاها و مناطق محروم و دور افتاده دانست و گفت: با انعقاد تفاهم‌نامه في مابين صندوق و دفتر مناطق محروم، نسبت به شناسايي 3836 روستا در سراسر كشور اقدام شد و پس از ثبت نام از متقاضيان بيكار ساكن در اين روستاها، نسبت به پرداخت مبلغ 185 ميليارد تومان تسهيلات به تعداد 34931 طرح با اشتغالزايي 41917 نفر با ضمانت آسان اقدام شد.

او با باين اين كه اين مساله باعث افزايش چشمگير سهم روستاييان از وام صندوق شده است، گفت: آمارها نشان مي‌دهد تعداد اشتغال روستاييان از 5809 نفر در سال 85 به 59393 نفر در سال 89 ارتقا يافته است.

*مروري بر عملكرد بانك قرض الحسنه مهر ايران*

بانک قرض الحسنه مهر ايران با سرمايه اوليه 15 هزار ميليارد ريال و با مشارکت بانکهاي دولتي توسط رياست محترم جمهوري در مورخ 22/9/86 افتتاح و با گسترش و توزيع موزون شعب خود در سراسر کشور آغاز به کار کرده است. بانک قرض الحسنه مهرايران باصدور مجوز رسمي بانک مرکزي ج.ا.ا. در تاريخ 6/6/87 و براساس برنامه هاي تدوين شده ، ضمن انجام امور مربوطه به اعطاي تسهيلات قرض الحسنه در ارتباط با فعاليتهاي حساب قرض الحسنه جاري و بانکداري الکترونيکي اقدام مي نمايد .

بانک قرض الحسنه مهر ايران با سرمايه اوليه 15 هزار ميليارد ريال و با مشارکت بانکهاي دولتي و با گسترش و توزيع متناسب شعب خود در سراسر کشور آغاز به کار کرده است. بانک قرض الحسنه مهرايران باصدور مجوز رسمي بانک مرکزي ج.ا.ا. در تاريخ 6/6/87 و براساس برنامه هاي تدوين شده ، ضمن انجام امور مربوطه به اعطاي تسهيلات قرض الحسنه در ارتباط با فعاليتهاي حساب قرض الحسنه جاري و بانکداري الکترونيکي اقدام مي نمايد .

بانک قرض الحسنه مهر ايران در بدو امر با 2000 واحد بانکي متشکل از 300 شعبه واگذاري از بانکهاي سهامدار و 1700 واحد بانکي ( باجه) مستقر در شعب بانکهاي سهامدار شروع به کار نمود . که پس از تشکيل ساختار و سازمان اين بانک به دليل توسعه کيفيت شعب بانکي کليه شعب آن بانک به صورت مستقل شروع به کار نمود که هم اکنون با بيش از 330 شعبه فعال به صورت Online در حال فعاليت هستند .

خلاصه عملكرد بانك تا خرداد ماه سال جاري:

1- تعداد شعب مکانيزه 339 شعبه

2- جمع تعداد سپرده ها 536،274 فقره

3- جمع مبلغ سپرده ها 6،013 ميليارد ريال

4- جمع تعداد تسهيلات 197،128 فقره ( که اگر بُعد خانوار را 5 نفر فرض نماييم تا کنون 985،640 نفر از تسهيلات قرض الحسنه اين بانک بهره مند شده اند)

5- مبلغ تسهيلات قرض الحسنه پرداخت شده 4،655 ميليارد ريال

موضوع فعاليت بانك:

الف- تامين منابع:

بانك قرض الحسنه مهر ايران با جذب منابع مردمي در حساب هاي پس انداز و جاري قرض الحسنه ،‌ منابع خود را جهت پرداخت تسهيلات قرض الحسنه تجهيز مي‌نمايد.

ب- مصارف :

بانك قرض الحسنه مهر ايران در بخش مصارف اقدام به پرداخت تسهيلات قرض الحسنه در زمينه هاي ذيل مي نمايد:

قرض الحسنه هزينه هاي ازدواج براي تأمين بخشي از هزينه هاي ازدواج زوجهاي جوان

قرض الحسنه درمان بيماري براي اشخاصي كه توانايي تأمين تمام يا بخشي از هزينه هاي بيمارستاني و درماني را ندارند .

قرض الحسنه تعمير يا تكميل مسكن براي تأمين تمامي يا قسمتي از هزينه هاي تعمير يا تكميل واحد مسكوني متقاضي

قرض الحسنه وديعه مسکن براي تأمين تمام يا قسمتي از هزينه وديعه اجاره مسکن متقاضيان

قرض الحسنه تحصيلات دانشگاهي به متقاضيان

قرض الحسنه كسبه و صنوف جهت رفع نيازهاي اوليه و تأمين وسايل مورد نياز اصناف و كسبه

قرض الحسنه تهيه مواد اوليه شركتهاي توليدي و خدماتي كوچك براي تأمين سرمايه در گردش آنها

قرض الحسنه متفرقه جهت رفع ساير نيازهاي ضروري متقاضيان

ج – انجام كليه خدمات متداول بانكي و بانكداري الكترونيكي

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha