با توقف شمارهگذاري وانت پيكان (باردو)، عرضه ارزانترين وانت توليدي كشور به بازار نيز متوقف شد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، توليد وانت پيكان از سال 1348 آغاز شد. توليد اين محصول در زمان جنگ تحميلي متوقف شده و مجددا از سال 1375 پس از بهينهسازي از سر گرفته شد.
اكنون با توجه به حدود نيم قرن عمر توليد اين خودرو، درصد عمق ساخت داخل آن به 100 درصد رسيده و قيمت تمام شده آن به شدت كاهش يافته؛ بهگونهاي كه اين خودرو در سال جاري به قيمت هفت ميليون تومان به دست مصرف كننده ميرسد. فاصله قيمتي پنج ميليون توماني تا ارزانترين وانت بعدي داخلي، آن را بهويژه در شهرستانها و در ميان اقشار كمدرآمد به خودرويي محبوب و در عين حال نانآور تبديل كرده و بازار جذابي را برايش بهوجود آورده است.
قيمت پايين وانت پيكان طيف وسيعي از مصرفكنندگان بهويژه اقشار كمدرآمد را جذب كرد، بهگونهاي كه در حال حاضر وانت پيكان پاي ثابت كسب و كارهايي همچون حمل و نقل بار در شهرستانها و روستاها محسوب ميشود؛ ولي با تصميم اخير موسسه استاندارد، شمارهگذاري اين خودرو از ابتداي مهرماه متوقف شده و همين موضوع نگرانيهايي را براي اين قشر جامعه ايجاد كرده است.
وانت پيكان از آن سو نقش قابل توجهي نيز در رشد اشتغال داشته است؛ بهگونهاي كه طبق اعلام، هر دستگاه از اين خودرو پس از توليد براي 1.5 نفر اشتغالزايي داشته است.
تاكنون درمجموع حدود يك ميليون دستگاه وانت پيكان در كشور توليد شده است. از سال 1389 حدود 75 درصد وانت پيكانها به صورت گازسوز و 25 درصد نيز بنزيني توليد شده است.
پيشتر قرار بود كه توليد وانت پيكان تا پايان امسال ادامه يابد و از ابتداي سال آينده (1391) وانت تندر90 تحت عنوان U90 جايگزين آن شود.
وانت تندر90 ظرفيت حمل بار 800 كيلوگرم را داشته و استاندارد آلايندگي آن نيز يورو4 است. اين خودرو مجهز به فرمان هيدروليك و ترمز ABS بوده و توليد آزمايشي آن در سه ماهه سوم سال جاري و عرضه انبوه آن نيز از سال آينده آغاز خواهد شد.
انتهاي پيام
نظرات