• یکشنبه / ۱۷ مهر ۱۳۹۰ / ۱۴:۰۸
  • دسته‌بندی: اقتصاد کلان
  • کد خبر: 9007-11446

گزارش ايسنا از يك كلاف سر در گم شايعات مطرح درخصوص فعاليت يك كارگزاري بورس و تبعات آن

گزارش ايسنا از يك كلاف سر در گم
شايعات مطرح درخصوص فعاليت يك كارگزاري بورس و تبعات آن

در پي تعليق فعاليت يك کارگزاري توسط سازمان بورس و حضور مديرعامل اين شركت در خارج از كشور، شايعاتي مبني بر اختلاس اين شركت همزمان با كسري وجوه و مسدود شدن840 ميليارد تومان از سوي بانك ملي شعبه بورس مطرح شده است.

به گزارش خبرنگار بورس خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، تعليق فعاليت شركت كارگزاري راهبرد در هفته گذشته توسط سازمان بورس موجب مطرح شدن موضوعات فراواني پيرامون اين شركت كارگزاري شد؛ به طوري كه غيبت طولاني مدير عامل اين شركت كارگزاري و رفت و آمد دائم وي به امريكا شايعاتي در خصوص اختلاس و فرار مدير عامل مطرح كرد و مسدود شدن840 ميليارد تومان دارايي از سوي بانك ملي شعبه بورس و كسري وجوه اين شركت و نيز تغييرات فراوان مدير عامل به اين شايعات دامن زد.

با اين كه شايعات مطرح شده پيرامون اختلاس اين شركت و فرار مديرعامل از سوي مسئولان و دبير كل كانون كارگزاران تاييد نمي‌شود، به نظر مي‌رسد ريشه اصلي مشكلات ايجاد شده در اين شركت كارگزاري تغييرات متعدد مدير عامل است؛ به طوري كه اين شركت كارگزاري طي يك‌سال گذشته چندين با مدير عاملش را تغيير داده است.

به اين ترتيب تغييرات متعدد مدير عامل دراين شركت كارگزاري كه در سايه نوع عملكرد سازمان بورس و كانون كارگزاران به عنوان نهاد ناظر روي داده است، درنهايت با بي‌برنامگي شديد، زيان و كسري وجوه بابت دريافت تسهيلات، دستكاري و تخلف توسط يكي از معامله‌گران، اختلاف نظر در سياست گذاري‌ها، افزايش نيافتن سرمايه و كاهش سرمايه اسمي و مسدود شدن حساب‌ها همراه شده و با ايجاد چالش جدي در شركت، سبب تعليق فعاليت آن شده است.

در حالي كه همواره به وجود نظارت‌هاي دقيق از سوي نهادهاي ناظر و سازمان بورس تاكيد مي‌شود، با مشكلات ايجاد شده براي اين شركت كارگزاري بورس اين سوال مطرح مي‌شود كه چرا كانون كارگزاران كه مسئوليت كارگزاران را بر عهده دارد، از تغييرات دائم مدير عامل يك شركت كارگزاري بي‌اطلاع يا به آن بي‌توجه بوده وسازمان بورس نيز به عنوان نهاد ناظر به حضور دائم مدير عامل اين شركت در خارج از كشور و تغييرات متعدد مدير عامل اين شركت كارگزاري كه موجب مشكلات فراوان در آن شده، واكنشي نشان نداده است؟ همچنين اين سوال مطرح است كه چرا در حال حاضر يك شركت كارگزاري بدون مدير عامل به فعاليت خود ادامه مي‌دهد؟

در اين‌باره دبير كل كانون كارگزاران ضمن اظهار بي‌اطلاعي از تغييرات مدير عامل كارگزاري راهبرد، از وجود نظارت‌هاي دقيق در صنعت كارگزاري سخن گفته، شايعات مطرح شده پيرامون اين شركت را را رد كرد.

مشكل كسري وجوه است

روح‌الله ميرصانعي ـ دبير كل كانون كارگزاران ـ در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا، درباره تعليق فعاليت كارگزاري راهبرد و شايعات مطرح شده پيرامون اين تعليق گفت: مشكل اين كارگزاري كسري وجوه است كه توسط سازمان بورس هم توضيح داده شده و هيچ مشكل خاص ديگري در اين شركت وجود ندارد.

وي شايعات مطرح شده در خصوص اختلاس راهبرد و فرار مدير عامل اين شركت به خارج از كشور را رد كرد و افزود: موارد مطرح شده كاملا شايعه است؛ زيرا وي به دليل مشكلات پزشكي دائما به كشور ديگري رفت ‌وآمد دارد و رفت‌ و‌آمدش طبيعي است.

ميرصانعي ادامه داد: براي جبران كسري وجوه اين شركت كارگزاري مقرر شده است كه 1.5 درصد از سهام شركت بورس اوراق بهادار به فروش برسد كه اين ميزان بسيار بيشتر از كسري وجوه شركت كارگزاري است.

او در مورد ميزان كسري وجوه شركت نيز گفت: ميزان كسري وجوه و تامين نكردن مبلغ سرمايه مشخص نيست و در كميته تخلفات تعيين شده است، ولي 1.5 درصد سهام شركت بورس با نرخ پايه به ميزان 2،5 ميليارد تومان است كه بسيار بيشتر از كسري وجوه شركت است و با فروش اين ميزان از سهام شركت بورس، وجوه كسري كاملا پوشش داده شده و وجه مورد نظر تامين مي‌شود.

اظهار بي‌اطلاعي دبير كل از تغييرات مدير عامل

وي با تاكيد بر اين‌كه هيچ گونه نگراني در اين زمينه وجود ندارد، در مورد تغيير دائمي مدير عامل اين شركت كارگزاري اظهار بي‌اطلاعي كرد و گفت: طبق اطلاعات بنده فردي در چندين سال گذشته مدير عامل شركت كارگزاري راهبرد بوده كه رفت‌و‌آمد زياد وي به ديگر كشورها ممكن است اين شائبه را ايجاد كند كه وي تمركز لازم را ندارد.

ميرصانعي ادامه داد: ولي موضوع اصلي اين است كه شايعات مطرح شده صحت ندارد زيرا كارگزاران ما از فيلترهاي فراواني عبور مي‌كنند و نظارت‌هاي زيادي بر آن‌ها حاكم است، لذا احتمال خطا در آن‌ها بسيار كاهش مي‌يابد.

نظارت هاي دقيق در صنعت كارگزاري تخلف را كاهش مي دهد

دبير كل كانون كارگزاران با طرح اين سوال كه كدام صنعت است كه نظارت‌هاي دقيق بر آن حاكم است؟ گفت: در صنعت كارگزاري بايد تاييد صلاحيت حرفه‌اي توسط سازمان بورس صورت گيرد و كارمندان كارگزاري بايد داراي گواهي‌نامه حرفه‌اي باشند. از سوي ديگر، تسلط بر مباني علمي آكادمي بر كارگزاران لازم است به اين ترتيب نظارت بر كارگزاران بسيار شديد است.

او خاطرنشان كرد: نظارت در صنعت كارگزاري توسط سازمان بورس‌، شركت بورس، امور اعضاي شركت بورس كالا و فرابورس و نيز كانون كارگزاران صورت مي‌گيرد و اين شركت‌ها موظفند تا گزارش ماهانه به بازار سرمايه ارائه دهند.

ميرصانعي با اشاره به اين‌كه بازرسي‌هاي ساليانه توسط حسابرسان معتمد بورس انجام مي‌شود، تاكيد كرد: نظارت‌هاي بسيار دقيق باعث مي‌شود كه هر گونه تخلف و سوء استفاده مالي در صنعت كارگزاري به شدت كاهش يابد.

وي در پاسخ به اين پرسش كه چرا عليرغم نظارت شديد، تخلف و دستكاري سهام در كارگزاري راهبرد صورت گرفت، اعلام كرد: از دستكاري صورت گرفته اطلاعي ندارم ولي سازمان بورس در خصوص برخي تخلفات معامله‌گران در برخي شركت‌هاي كارگزاري احكامي ابلاغ كرده است كه براساس سازوكار قانوني تعيين شده با تخلفات معامله‌گران برخورد مي‌شود.

دبير كل كانون كارگزاران بورس در مورد بدهي اين شركت به خصوصي‌سازي، كسري وجوه و علت عدم تعليق فعاليت شركت از سال گذشته تاكنون گفت: طبق مراحل رسيدگي به تخلفات اگر مشكلي در شركت كارگزاري وجود داشته باشد ابتدا فرصتي به شركت داده مي‌شود و سپس شركت به مرحله تعليق و يا محروميت در مي‌آيد.

محروميت شركت بعيد است

ميرصانعي در خصوص احتمال محروميت اين شركت كارگزاري توضيح داد: محروميت كارگزاري راهبرد از انجام معاملات بعيد است و در صورتي كه 1.5 درصد سهم بورس به فروش برسد تامين سرمايه و كسري وجوه اين شركت انجام شده و اين شركت از تعليق خارج مي‌شود.

از شايعات بي اطلاعم، كني به ايران برمي‌گردد

در اين رابطه فردين آقابزرگي، مدير عامل شرکت کارگزاري خبرگان سهام که به عنوان ناظر شرکت کارگزاري راهبرد حضور دارد، در گفت‌وگو با ايسنا، از شايعات مطرح شده پيرامون كارگزاري راهبرد اظهار بي اطلاعي كرد و گفت: ‌بعد از اين‌كه دوران معالجه اميرعباس كني به اتمام برسد، وي بلافاصله به ايران برمي‌گردد.

او افزود: در خصوص ساير مسائل از جمله مشكلات مالي شركت، سازمان بورس از طريق نامه‌هاي ارسال شده در جريان قرار دارد، ولي بنده از مطالبي كه در جرايد منتشر شده است بي‌اطلاع هستم. اما سوالي كه ذهنيت پيدا كرد حضور مدير عامل شركت در خارج از كشور است كه وي اعلام كرده است بلافاصله بعد از اتمام دوران معالجه به ايران باز خواهد گشت.

آقابزرگي با بيان اين‌كه پيش‌بيني شده است در غياب مدير عامل چه كسي عهده‌دار وظايف شركت شود، عنوان كرد: براساس نامه‌ي ارسالي سازمان بورس اعلام شد كه از تاريخ دهم مهر ماه فعاليت ايستگاه‌هاي كارگزاري اين شركت متوقف شود.

او با بيان اينكه ناظر به سازمان بورس گزارش مي دهد، توضيح داد: به دليل ساختار مالي شركت راهبرد و انجام نشدن افزايش سرمايه، اعلام شد كه فعاليت‌هاي شركت تا زماني كه براي افزايش سرمايه تصميم بگيرد، به حالت تعليق در مي‌آيد.

به گفته آقابزرگي با روشن شدن وضعيت افزايش سرمايه با فروش سهام شركت بورس، وضعيت شركت كارگزاري راهبرد از اين حالت خارج مي‌شود كه البته تصميم‌گيري در اين خصوص به سازمان بورس بستگي دارد.

در حالي كه وضعيت مدير عامل اين شركت كارگزاري مشخص نيست اما يك مدير عامل سابق آن اختلاف نظر در سياست هاي شركت را از دلايل استعفاي خود عنوان مي‌كند.

عليرضا جوادي ـ مدير عامل سابق كارگزاري راهبرد ـ در گفت‌وگو ايسنا، به تغييرات متعدد مدير عامل در اين شركت كارگزاري اشاره كرد و گفت: اين شركت در يكسال گذشته تغييرات فراواني در مدير عاملي داشته است، به‌طوري كه قبل از بنده، مدير عامل قبلي به مدت دوهفته در شركت فعاليت كرد و سپس از آن خارج شد.

او به علت استعفاي خود اشاره كرد و افزود: بنده به علت اختلاف‌نظر در سياست‌هاي شركت پس از دو ماه فعاليت از سمت مدير عاملي استعفا دادم.

وي با بيان اين‌كه كارگزاري راهبرد در حال حاضر مدير عامل ندارد، عنوان كرد: براي تعيين مدير عامل يك شركت كارگزاري، سازمان بورس بايد آن را تاييد كند كه در حال حاضر اين اقدام انجام نشده است و كارگزاري راهبرد مدير عامل ندارد.

او در مورد اظهار بي‌اطلاعي دبير كل كانون كارگزاران از مديران تغيير‌يافته نيز گفت: آقاي ميرصانعي در جريان هستند كه سازمان بورس بنده را به عنوان مدير‌عامل كارگزاري راهبرد معرفي كرد.

مدير عامل جديد به مرحله ثبت نمي رسيد و استعفا مي داد

وي با اشاره به آغاز فعاليت خود از مرداد‌ماه امسال، ادامه داد: با توجه به رويه‌ي اداره ثبت شركت‌ها و تغييرات متعدد مدير عامل اين شركت كارگزاري، مدير عامل جديد به مراحل ثبت نمي‌رسيد و استعفا مي‌كرد، لذا آقاي اميرعباس كني به عنوان صاحب و مدير عامل اين شركت باقي ماند. اين درحالي است كه دبير كل كانون كارگزاران در جريان تغيير مدير عاملي اين شركت هستند.

مدير عامل مستعفي كارگزاري راهبرد با اشاره به كسري وجوه اين شركت كارگزاري اعلام كرد: علاوه بر كسري وجوه بابت دريافت تسهيلات، بانك ملي ايران به دليل برخي مسائل كه قبل از مديريت بنده وجود داشت، بابت معامله شركت مهندسي جوش ايران توسط سازمان خصوصي‌سازي وجه مورد نظر را مسدود كرد.

جوادي ضمن بي‌اطلاعي از مبلغ كسري وجوه شركت، به تخلف يكي از معامله‌گران آن اشاره كرد و گفت: در فروردين‌ماه امسال نيز يكي از معامله‌گران شركت دست‌كاري در سهام انجام داد كه بابت آن شش ماه تعليق شد.

در جريان اختلاسي نيستم

جوادي در خصوص شايعه اختلاس اين شركت كارگزاري توسط مدير عامل عنوان كرد: در جريان اختلاس نيستم و طي دو ماه فعاليتم در اين شركت كارگزاري شواهدي مبني بر اختلاس مشاهده نكردم.

به گزارش ايسنا، طي يک ماه اخير شرايط شرکت کارگزاري يادشده طلبکاران بانکي و مشتريان آن را با نگراني مواجه کرده است. به اين ترتيب با عدم بازگشت مديرعامل رسمي شركت به كشور تکليف برگشت وجوه واريزي مشتريان و تسهيلات بانکي دريافت شده که عمده آن از بانک ملي شعبه بورس بوده، در پرده اي از ابهام قرار گرفته است؛ ضمن آن‌كه با توجه به تخلفات صورت گرفته و عدم افزايش سرمايه، سازمان بورس نسبت به تعليق فعاليت معاملات اين کارگزاري نيز اقدام کرده است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha