• شنبه / ۱۶ مهر ۱۳۹۰ / ۱۳:۰۱
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 9007-10937
  • خبرنگار : 71263

/سماجت رسانه‌هاي غربي و ادامه سكوت خاوري/ نخستين شواهد از حضور مدير بانكي مستعفي در خانه تورنتو

/سماجت رسانه‌هاي غربي و ادامه سكوت خاوري/
نخستين شواهد از حضور مدير بانكي مستعفي در خانه تورنتو

در ادامه توجه رسانه‌هاي غربي به ماجراي فساد مالي اخير در سيستم بانكي كشورمان، خبرنگار روزنامه تورنتو استار به سراغ مديرعامل مستعفي بانك ملي رفت كه در تورنتو به‌سر مي برد اما موفق به گفت و گو با وي نشده است.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، پايگاه اينترنتي اين روزنامه پرتيراژ كانادايي در گزارشي با اشاره به سوابق كاري محمود رضا خاوري كه يكي از مقامات بلندپايه و از اعضاي هيات مديره بانك سپه بوده است، همچنين به اين نكته غيرمرتبط پرداخت كه اين بانك به اتهام فراهم كردن كمك مالي به سازمان صنايع هوافضاي ايران و شركت‌هاي ديگر در ليست سياه سازمان ملل در سال 2007 قرار گرفته است.

نويسنده روزنامه سپس به اين موضوع پرداخته كه به گفته يكي از مقامات سابق وزارت خزانه داري آمريكا، اگر خاوري در خاك اين كشور بود، طبق قوانين آمريكا دستگير شده و براي نقش خود در اين بانك مورد پرسش قرار مي گرفت.

اما اين مقام بانكي سابق ايراني اكنون در كانادا به سر مي‌برد و تصور مي‌رود در يك خانه سه ميليون دلاري در محله بريدل پت شهر تورنتو اقامت دارد.

بنا بر مدعاي اين گزارش بانك سپه در ليست سياه كانادا نيست اما بانك ملي كه خاوري تا همين اواخر مدير عاملي آن را بر عهده داشت، به عنوان سازماني فهرست‌بندي شده كه در فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران احتمالا مشاركت كرده يا مي‌كند.

اما مقامات كانادايي كه اين‌سال‌ها روابط خوبي با كشورمان ندارند هم در اين مورد حاضر به اظهار نظر نشده‌اند. ضمن آن‌كه دولت كانادا هيچ پيمان مبادله مجرمان با ايران ندارد.

در ادامه اين گزارش آمده است: خاوري از سمت خود در بانك ملي استعفا كرده و در بحبوحه اتهامات مطرح شده از سوي مقامات ايراني مبني بر نقش كليدي وي در بزرگ‌ترين اختلاس تاريخ اين كشور، به كانادا گريخته است.

طبق گزارش تورنتو استار، بانك سپه در سال 2007 از سوي دولت آمريكا براي مشاركت مالي در شبكه تهيه موشك ايران در ليست سياه قرار گرفت و دارايي اين بانك در آمريكا توقيف شده و هر گونه معامله با اين بانك براي شهروندان آمريكايي ممنوع شد.

به گفته اوي جوريش، يكي از مشاوران سابق دفتر تروريسم و اطلاعات مالي وزارت خزانه داري آمريكا، تحت قانون آمريكا، معامله با بانك سپه و ملي برابر با معامله با اسامه بن لادن يا هر سازمان تروريستي شناخته شده ديگر است.

وي در ادامه افزوده است اگر خاوري در آمريكا بود براي نقش خود در اين دو موسسه مالي كه براي تكثيرسلاح‌هاي كشتار جمعي همكاري داشته‌اند، دستگير مي‌شد. خاوري از دسامبر 2003 تا مارس 2005 رييس هيات مديره بانك سپه بوده است و پيش از آن نيز سمت‌هاي مختلفي داشت.

بر اساس گزارش اين نشريه كانادايي، ملكي به نام خاوري ثبت شده كه تاريخ آن مربوط به سال 2001 است. درواقع خاوري به اتفاق همسرش يك وام مسكن 615 هزار دلاري براي ملكي در خيابان الم وود در نورث يورك دريافت كرد و زماني نيز وي صاحب يك شركت ثبت شده در تورنتو به نام Soaring Properties بود كه سابق بر آن، Soaring Travel نام داشت.

اما خانه بريدل پت در سانكرست داكتر همچنان به نام خاوري ثبت شده و به مبلغ 2.93 ميليون دلار در سال 2007 خريداري شده است.

در مراجعه خبرنگار تورنتو استار به اين خانه، مردي كه در بيرون خانه خاوري بود با ممانعت از ورود وي، اظهار كرده بود خاوري در مورد اتهامات اختلاس يا نقش خود در بانك سپه صحبت نخواهد كرد. خاوري حتي به پيام‌هاي ارسال شده به خانه اش نيز پاسخي نداده است.

شايد اين ممانعت و اظهارات را - در صورت صحت - بتوان از نخستين شواهد حضور خاوري در اين خانه قلمداد كرد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha