• جمعه / ۱ مهر ۱۳۹۰ / ۱۲:۵۶
  • دسته‌بندی: سیاسی2
  • کد خبر: 9007-00077
  • خبرنگار : 71089

حجت‌الاسلام تقوي: نبايد از جان‌گذشتگي نيروهاي مسلح را فراموش كنيم نمي‌توان با حرف‌هاي غلوآميز به رهبري خدمت كرد

حجت‌الاسلام تقوي:
نبايد از جان‌گذشتگي نيروهاي مسلح را فراموش كنيم
نمي‌توان با حرف‌هاي غلوآميز به رهبري خدمت كرد
حجت‌الاسلام و المسلمين تقوي با اشاره به انحراف‌هاي عقيدتي گفت: مردم بايد هوشيار باشند و علما و مبلغين بايد در اين‌باره رسالت خود را انجام دهند. به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، حجت‌اسلام و المسلمين سيدرضا تقوي، رئيس شوراي سياست‌گذاري ائمه جمعه در پيش‌ خطبه‌هاي نماز جمعه اين هفته تهران با اشاره به هفته دفاع مقدس گفت: نبايد از جان‌گذشتگي نيروهاي مسلح را فراموش كنيم. نيروهاي مسلح هر كشوري يكي از اركان‌هاي اقتدارآميز آن كشور هستند و اقتدار اين بزرگواران است كه امنيت و آرامش را براي كشور از هر جهت فراهم مي‌سازد. وي ادامه داد: پس از پيروزي انقلاب اسلامي ايران، نيروهاي مسلح ما ارج و مقام‌ بالايي در ميان مردم پيدا كردند و در شرايط حساس و در آزمايش‌هاي گوناگون به خوبي از امتحان برآمدند و از كيان ملت ايران دفاع كردند. رئيس شوراي سياست‌گذاري ائمه جمعه اضافه كرد: امروز هم نيروهاي مسلح با همان اقتدار در هوا، دريا و زمين، قدرت و عظمت خود را افزايش مي‌دهند و از مرزهاي اين كشور با قدرت هرچه تمام‌تر، هوشيارانه و مدبرانه دفاع مي‌كنند. ملت ما هم همان شعار روزهاي آغازين انقلاب را در مورد نيروهاي مسلح سر مي‌دهند كه "ملت فداي ارتش" و ارتشي‌ها نيز پاسخ شايسته ملت را با شعار "ارتش فداي ملت" مي‌دهند. اين شعار حكايت از به‌هم‌پيوستگي ارتش و ملت دارد. وي در ادامه درباره سيره علوي در برخورد اميرالمومنين (ع) با انحراف گفت: امروز از هر زمان ديگري به علي (ع) نيازمندتريم. زيرا زمان ما زمان عرضه مكتب‌ها و فرهنگ‌هاي گوناگون و مختلف بشري است و انفجار ارتباطات و وسايل ارتباطي موجب شده است كه انسان در برابر افكار و انديشه‌هاي گوناگون قرار گيرد. انسان امروز با يك‌چنين هجمه‌اي روبه‌روست. اگر در اين بازار مكاره ارتباطات مباني فكري خود را استوار و مستحكم نسازند و الگوي محبوب خود را براساس مباني اعتقادي برپا نكنند در گرداب اضطراب گرفتار مي‌شوند. وي با اشاره به اينكه انسان امروز بيش از هر زمان ديگري به شخصيت بزرگي همچون اميرالمومنين (ع) نيازمند است، گفت: هر جامعه‌اي در معرض انحراف است و حتي اگر آن جامعه قوي‌ترين و جامع‌ترين مكاتب را نيز داشته باشد، بايد باز هم مراقب باشد كه منحرفان به درون آن نفوذ نكنند و زمينه انحراف را فراهم نكنند. حجت‌الاسلام تقوي با بيان اينكه انحراف انواع و اقسام مختلفي دارد، گفت: نخست بايد ماهيت انحراف شناسايي شود و سپس با آن برخورد كرد. انحراف از يك منظر به چهار بخش تقسيم مي‌شود كه مي‌توان به انحرافات عقيدتي، سياسي، اخلاقي و اقتصادي اشاره كرد. البته بيشتر مباحث امروزي ما درباره انحراف‌هاي اعتقادي و فرهنگي است، چراكه زيان‌بارترين انحراف‌ها اعتقادي بوده كه سرمنشأ ديگر انحرافات است. وي ادامه داد:‌ اگر در فكر انسان انحراف ايجاد شود، اين انحراف به حوزه‌هاي ديگر نيز كشيده مي‌شود. بنابراين بايد در برابر انحراف‌هاي عقيدتي بسيار حساس بود. يكي از آفات مكتب‌هاي الهي و بشري ورود انحرافات بشري است. حوزه عقايد و ارزش‌هاي ديني ممكن است توسط انسان نادان و دشمنان دانا مورد هجمه قرار گيرد. اين انحرافات فكري شكل‌هاي گوناگوني دارد كه مي‌توان به بدعت در دين اشاره كرد. رئيس شوراي سياست‌گذاري ائمه جمعه با اشاره به بدعت‌گذاري در دين گفت: بدعت يعني آن چيزي كه در دين نيست و به عنوان دين وارد حوزه‌هاي معرفتي دين شده و به نام دين به خورد مردم داده مي‌شود. درواقع بدعت يعني يك امر تازه و نويي كه در دين وجود ندارد و آن را به عنوان دين وارد اين حوزه شده و به مردم عرضه مي‌شود كه اين امر حرامي است. پيامبر (ص) در اين‌باره مي‌گويد: اگر در جامعه‌اي ديني بدعتي ظاهر شود و عالمان آن جامعه در برابر آن ساكت باشند و علم خود را ظاهر نكند و به مردم هشداري ندهند، آنها از رحمت خداوند به دورند. بر همين اساس در درجه اول بايد علماي ديني در برابر بدعت مسئوليت داشته باشند و پس از آن هر كس به اندازه دانش و توانايي خود در برابر بدعت بايد بايستد. وي در ادامه اظهاراتش با اشاره به روايت‌هاي ديگري از برخورد پيامبر (ص) نسبت به بدعت‌گذاري در دين گفت: يكي ديگر از انحرافات عقيدتي تفسير به راي است. اگر كسي قرآن را با راي و نظر شخصي خود تفسير كند، يعني راي خود را بر آيات نوراني قرآن كريم تحميل كند، عملي منحرف انجام داده است. نبايد نظرهاي شخصي خود را بر قرآن تحميل كنيم. همچنين يكي ديگر از انحرافات موجود كه در تاريخ نيز بوده و امروز هم برخي جوامع با آن روبه‌رو هستند، غلو در دين است. حجت‌الاسلام تقوي گفت: غلو به معناي تجاوز از حد و حدود است. يعني اضافه از آنچه را كه هست معرفي كنيم. در جامعه ما در مورد انسان‌ها اين كار انجام مي‌شود، به گونه‌اي كه كسي كه آيت‌الله العظمي نيست به آن اين عنوان را نسبت مي‌دهيم، كسي كه حجت‌الاسلام نيست اين عنوان را به او گفته و يا كسي كه دكتر و مهندس نيست با اين عنوان از آنها نام مي‌بريم. اين موضوع به صورت يك بيماري تبديل شده كه بايد جلوي آن را ببنديم. برخي براي چاپلوسي اين كار را انجام مي‌دهند. وي اضافه كرد: غلو و تجاوز از حد و بيان مطالبي كه سزاوار نيست به طرف مورد نظر نسبت دادن از مواردي است كه قرآن كريم نيز نسبت به آن بسيار حساس بوده و در آيه 171 سوره نساء به آن اشاره كرده و گفته است، «اي اهل كتاب در دين‌تان غلو نكنيد» رييس شوراي سياست گذاري ائمه جمعه با اشاره به نمونه‌هايي از غلو در دين توسط مسيحي‌ها و يهوديان گفت: حتي برخي از مسلمانان در دوران پيامبر (ص) در مورد ايشان نيز غلو كرده‌اند. وي در ادامه سخنراني‌اش با اشاره به وجود گروه‌هاي انحرافي در دوران اميرالمومنين علي (ع) گفت: در حكومت اسلامي به كسي به خاطر داشتن عقايد انحرافي متعرض نمي‌شوند، مگر اينكه آن را ترويج كرده و يا در اين‌باره يارگيري كنند كه در صورت ترويج آن در جهت برخورد با انحراف بايد مواضع روشن شده و با روشنگري و بصيرت افزايي در ميان مردم عمل كرد و اگر در نهايت آن فرد از عمل خود دست برنداشت، در اين صورت با قوه قهريه برخورد كرد، تا منحرف از سر راه مردم برداشته شود. رئيس شوراي سياست‌گذاري ائمه جمعه با بيان اينكه خسارت‌هاي انحراف بسيار است، گفت: انحراف اركان دولت‌ها را به هم مي‌شكند‌، درباره غلو بايد اين نكته را گفت كه در جامعه برخي افراد خوبي هستند كه نبايد به آنها عناوين ديگري نسبت دهيم، اين يك خطر است و آنها بنده‌هاي خدا بوده و بندگي خدا مي‌كنند. كشور را نمي‌شود با خواب اداره كرد كه رهبر معظم نيز در اين‌باره تذكراتي به مردم داده‌اند. مردم بايد هوشيار باشند و علما و مبلغين نيز بايد رسالت خود را انجام بدهند. در واقع نمي‌توان با حرف‌هاي غلوآميز خدمت به رهبري كرد. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha