• سه‌شنبه / ۱۵ شهریور ۱۳۹۰ / ۰۷:۴۴
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 9006-08722
  • خبرنگار : 71290

يك عضوكميسيون فرهنگي درگفت‌وگوباايسنا: *رسانه‌ها در غرب ابزار سلطه و در ايران ابزار سازندگي هستند * خاموش شدن نقد درجامعه تك‌صدايي ايجاد مي‌كند

يك عضوكميسيون فرهنگي درگفت‌وگوباايسنا:
*رسانه‌ها در غرب ابزار سلطه و در ايران ابزار سازندگي هستند
* خاموش شدن نقد درجامعه تك‌صدايي ايجاد مي‌كند

يك عضو كميسيون فرهنگي مجلس با تاكيد بر اهميت و نقش رسانه‌ها در جهت دهي افكار عمومي، گفت: رسانه‌ها در جهان غرب ابزار سلطه و در كشور ما ابزار سازندگي هستند.

بهروز جعفري- نماينده مردم سميرم در مجلس- در گفت‌وگو با خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اين‌كه امروز نقش رسانه بيش از گذشته در معادلات اجتماعي، سياسي و فرهنگي نمود پيدا كرده است، اظهار داشت: نقش رسانه‌ها تنها جنبه خبري نيست، خبر يك بعد اطلاع رساني به شمار مي‌رود، رسانه امروز هم كارخبري انجام مي‌دهد و هم نقش فرهنگ‌سازي و توانمندسازي فرهنگي را انجام مي‌دهد.

وي با اشاره به اين‌كه رسانه‌ها با تاثيرگذاري عميق مي‌توانند در جهت تخريب و يا تهذيب جامعه گام بردارند، ‌خاطرنشان كرد: اگر تقواي خبري رعايت و واقعيات منعكس شود، طبيعي است كه درجهت تهذيب گام برداشته مي‌شود و بالعكس آن اگر اتفاق افتد، رسانه‌ها به‌عنوان يك ابزار تهاجم مطرح مي‌شوند و در اين صورت است كه در جهت تخريب گام برداشته مي‌شود.

اين عضو كميسيون فرهنگي مجلس افزود: اگر درباره رسانه صحبت مي‌شود بايد بين حكومت اسلامي و يا غرب فرق گذاشته شود، زيرا رسانه در غرب ابزار تهاجمي و سلطه است و آن‌ها براي اين‌كه به كشورهاي شرقي و در حال توسعه سلطه پيدا كنند، بايد خبر را تحريف كنند و يا در جهت منافع خودشان تنظيم و سانسور كنند.

جعفري ادامه داد: امروز خبر در واقع يك نوع بمب جنگي و يا نارنجك جنگي است كه اگر ضامن آن دست خود شخص باشد تا زماني كه نگه داشته است، تلفاتي ندارد، اما اگر فشار دست كم شده و ضامن رها شود ممكن است تلفاتي را در بر داشته باشد.

نماينده مردم سميرم در مجلس اظهار كرد: در نظام جمهوري اسلامي ايران وظيفه رسانه فرق مي‌كند، زيرا در اين‌جا بايد واقعيات منعكس شود و مردم در جريان قرار بگيرند و حكومت با ابزار رسانه و با صداقت با مردم حرف بزند، لذا اگر اين كارها را انجام دهد، تقواي خبري است.

وي تصريح كرد: شايد دقت كرده باشيد مي‌تواند يك خبر گفته نشود و يا بد و با تحريف (لفظي يا‌ معنوي) ارائه شود، كه اين اتفاقات نبايد در جمهوري اسلامي ايران رخ دهد.

اين عضو كميسيون فرهنگي مجلس توضيح داد: البته مسائل حكومت ايجاب مي‌كند كه برخي اخبار گفته نشود، كه خبر ندادن با بد خبر دادن و يا تحريف كردن فرق مي‌كند، لذا ضروري است رسانه‌ها در جهت سالم‌سازي جامعه حركت كنند.

جعفري درباره اين‌كه رسانه‌ها چگونه مي‌توانند اعتماد عمومي را جلب كنند كه در كنار آن از كيفيت بخش انتقادي كاسته نشود؟ اظهار كرد: نقد و انتقاد را سازنده ارزيابي مي‌كنيم، اما اگر نقد در جامعه خاموش شد، ‌جامعه به سمت تك صدايي مي‌رود، بنابراين انتقاد بايد در چارچوب تقوا و با نيت سازندگي و نه با نيت تخريب صورت گيرد.

عضو فراكسيون اصولگرايان مجلس افزود: اگر رسانه‌ها خبر را به صورت واقعي منتشر كنند و براساس منافع حزبي و گروهي تنظيم نكنند، منافع جمعي را در نظر نگيرند تا جمع ديگري را بكوبند، اعتماد عمومي جلب شده و از انتقادات آنان نيز كاسته نمي‌شود،‌از سوي ديگر مسئولان نيز بايد تحمل اين انتقادات را داشته باشند.

جعفري در پاسخ به اين سئوال كه پرهيز رسانه‌ها از حاشيه‌هاي زرد، گفت: نشريه‌اي كه متعلق به ارگان و يا يك حزب است، قطعا ‌بيانگر ديدگاه آن حزب مي‌باشد، اما نشريه‌اي كه متعلق به عموم و دولتي است، نبايد سخنگوي احزاب، گروه‌ها، دستجات و افراد شود بنابراين پرداختن به حاشيه‌هاي زرد به جهت مطرح شدن يا جوسازي اصلا به صلاح نيست.

وي با بيان اين‌كه رسانه‌ها در جهان غرب ابزار سلطه و در حكومت ما ابزار سازندگي است، اظهار داشت: قطعاً نبايد راه و روش غربي را رفت، به‌عنوان مثال در رسانه‌هاي ورزشي ديده مي‌شود كه با جوسازي و حاشيه سازي اصل ورزش را زير سوال مي‌برند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha