• دوشنبه / ۱۴ شهریور ۱۳۹۰ / ۰۹:۲۵
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 9006-07899
  • خبرنگار : 71290

رسايي درگفت‌وگوباايسنا: رسانه‌ها براي جلب اعتماد عمومي،استقلال خودراحفظ كنند تغيير قانون مطبوعات در مجلس و دولت در حال بررسي است

رسايي درگفت‌وگوباايسنا:
رسانه‌ها براي جلب اعتماد عمومي،استقلال خودراحفظ كنند
تغيير قانون مطبوعات در مجلس و دولت در حال بررسي است

يك عضو فراكسيون اصولگرايان مجلس با اشاره به داشتن اخلاق رسانه‌اي از سوي رسانه‌ها گفت: رسانه‌ها زماني كه به حاشيه مي‌پردازند در حقيقت امور كوچك را بزرگ و امور بزرگ را فراموش مي‌كنند.

حجت‌الاسلام حميد رسايي - نماينده مردم تهران در مجلس- در گفت‌وگو با خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در خصوص ضرورت توجه رسانه‌ها به تهذيب و تقواي خبري اظهار كرد: رسانه‌ها در جوامع امروزي نقش هدايت كننده جامعه را بر عهده دارند و با جهت‌گيري‌هاي خودشان به نوعي به جامعه جهت مي‌دهند.

وي تصريح كرد: همين ميزان تعريف از رسانه و كاربرد رسانه كافي است براي اين كه بفهميم اگر اين جهت دهي بدون اخلاق و توجه به آرمان‌ها باشد، طبيعتا در راستاي غيرديني حتي مورد استفاده قرار مي‌گيرد، اما اگر اين جهت گيري در راستا و چارچوب دين باشد طبيعتا موثر خواهد بود.

اين عضو فراكسيون اصولگرايان مجلس خاطرنشان كرد: بنابراين، رسانه‌ها به دليل تاثيرگذاري‌شان حتما به چارچوبي در حوزه اخلاق رسانه‌اي نياز دارند.

وي يادآور شد: قانون مطبوعات تا حدودي اين چارچوب را تعريف مي‌كند، البته قانون يك خط كشي صافي است كه بسياري از امور را با آن مي‌سنجند و در برخي مواقع، برخي موضوعات صراحتا در قانون نمي‌آيد اما رسانه‌ها‌ بايد آن را رعايت كنند.

رسايي افزود: در حال حاضر نيز قانون مطبوعات در دست بررسي بين مجلس و دولت است كه اميدواريم با تغيير قانون مطبوعات بخشي از اين مشكلات حل شود.

اين عضو فراكسيون انقلاب اسلامي درباره اين كه رسانه‌ها چگونه مي‌توانند اعتماد عمومي را جلب كنند كه در كنار آن از كيفيت بخش انتقادي آنها كاسته نشود، اظهار داشت: رسانه‌ها در درجه اول بايد استقلال خودشان را حفظ كنند؛ رسانه‌، نشريه، روزنامه و حتي سايتي كه وابسته به فردي است و حالت سمپاتي نسبت به آن فرد دارد، تاثيرگذاري‌اش در جامعه كم شود.

نماينده مردم تهران در مجلس ادامه داد: البته اگر يك روزنامه يا رسانه‌اي مدافع يك تفكر، جريان يا يكسري سمبل‌ها باشد، طبيعتا دفاع از شخص نيز در دل اين موضوع نهفته است، زيرا بالاخره اشخاص و گروه‌ها ويژگي‌هاي گفته شده را دارا خواهند بود.

عضو كميسيون فرهنگي مجلس تاكيد كرد: اما در كنار استقلال رسانه‌ها، يكي از مهم‌ترين موضوعاتي كه اعتماد عمومي جامعه را جلب مي‌كند، اين است كه رسانه‌ها، اخباري را كه منتشر مي‌كنند دقيق باشد و تحليل‌ها مبتني بر واقعيت بوده و با متن جامعه تطابق داشته باشد.

رسايي خاطرنشان كرد: در غير اين صورت فردي كه در جامعه است، مشاهده مي‌كند كه تحليل ارائه شده توسط يك روزنامه يا سايت فاصله زيادي با واقعيت‌هاي اجتماعي دارد، لذا طبيعي است كه كم كم از آن رسانه فاصله مي‌گيرد.

اين عضو فراكسيون اصولگرايان مجلس در ادامه افزود: برخي از اصول‌ پذيرفته شده در يك جامعه تاثير بسزايي در نفوذ آن رسانه در بين آحاد جامعه خواهد داشت، بنابراين رعايت يكسري خلقيات، اخلاقيات و جوانمردي‌ها براي رسانه‌ها لازم است.

اين عضو فراكسيون انقلاب اسلامي در پاسخ به اين سوال كه پرهيز رسانه‌ها از حاشيه‌هاي زرد و يا تبديل شدن آنها به اردوگاه سياسي احزاب تا چه اندازه ضروري است؟ گفت: رسانه‌ها زماني كه به حاشيه‌ها مي‌پردازند در حقيقت امور كوچك را بزرگ و امور بزرگ را فراموش مي‌كنند، يعني اين رسانه‌ نگاه درستي به جامعه اطراف خود ندارد، اين رسانه استقلال لازم را ندارد، چون اگر استقلال داشت، عذر كوچك را تبديل به تيتر يك خود نمي‌كرد.

وي تصريح كرد: هرچقدر رسانه‌ها استقلال خود را بيشتر حفظ كرده و خودشان را به مردم نزديك كنند، موفقيت‌شان بيشتر مي‌شود.

رسايي اظهار داشت: احزاب؛ ‌قاعدتا داشتن رسانه برايشان امر لازم و ضروري است، به دليل اين كه بايد نظرات خودشان را از طريق رسانه بازتاب دهند و در آنجا اگر رسانه‌اي وابسته به حزب يا جريان باشد اشكالي ندارد، به شرطي كه آن حزب و جريان استقلال داشته، رعايت اخلاق كند و به نوعي پايبندي خود به اخلاق‌ رسانه‌اي را نشان دهد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha