در حالي كه مديرکل صنايع ماشينسازي و نيرو محرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت چند روز قبل از دستور رييس جمهوري به اين وزارتخانه مبني بر بررسي موضوع شمارهگذاري کشنده فراز بر اساس ديدگاه متخصصان خبر داد، برخيها اين دستور رييسجمهوري را صدور مجوز شمارهگذاري تعبير كردهاند، اين درحاليست كه خبرها از راهنمايي و رانندگي ناجا حاكيست هيچ دستوري در خصوص صدور مجوز شمارهگذاري «فراز» صادر نشده است.
به گزارش خبرنگار «شهري» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، محسن صالحي نيا، مديرکل صنايع ماشينسازي و نيرو محرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت چند روز پيش از دستور رييس جمهوري به اين وزارتخانه مبني بر حل و فصل موضوع شمارهگذاري کشنده فراز براساس ديدگاه متخصصان خبر داد و گفت كه بنابر دستور رياست جمهور مقرر شده است كه طي نشستي با حضور سازمان استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران، دانشكده خودرو دانشگاه علم و صنعت ايران و پليس راهور ناجا آخرين وضعيت استانداردهاي مربوطه در زمينه ايمني و كيفيت كاميون فراز مورد «بررسي» قرار گرفته و نتايج آن اعلام شود.
سرهنگ جهانگيري، معاون فني مهندسي پليس راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي پيشتر در اين خصوص گفته بود: تريلر «فراز» كه حدود چند ماه است توسط يكي از شركتهاي داخلي وارد كشور شده، همان «هُوو» محصول يكي از شركتهاي چيني است كه سوابق كارخانهاي اين تريلر اين موضوع را تاييد ميكند.
وي با اشاره به اين كه تريلر «هُوو» تنها 7/1 درصد از خودروهاي كشور را تشكيل ميدهد، تصريح كرد: اين در حاليست كه 10 درصد كشتههاي تصادفات كشور متعلق به اين خودروهاست.
معاون فني مهندسي پليس راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي با اشاره به اين كه بر اساس آمارها تريلرهاي «هُوو» در سال گذشته در بيش از 400 تصادف كشور موجب مرگ حدود 400 نفر و مجروح شدن حدود 800 نفر ديگر شدند افزود: شمارهگذاري هر خودرويي نيازمند مجوز موسسه استاندارد، سازمان حفاظت محيط زيست و رعايت ضوابط راهنمايي و رانندگي است لذا با توجه به مستندات پليس در اين خصوص قطعا مجوزي براي شمارهگذاري اين خودرو به عنوان «كشنده» صادر نميشود.
وي با تاكيد بر اين كه به اعتقاد پليس خودرو «فراز» كه همان «هُوو» است قابليت «كشنده» بودن را ندارد، تصريح كرد: در عين حال براي ما جاي سوال است كه موسسه استاندارد چگونه و با چه استدلالي مجوز شمارهگذاري براي «فراز» صادر كرده است!
معاون فني مهندسي پليس راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي با اشاره به اين كه شركت وارد كننده «هُوو»هاي چيني خودروهاي قديمي خود را مورد بازبيني در بخشهاي ترمز و ايمني كرد، اما ساختار اين خودرو تفاوتي نكرده است تصريح كرد: لذا پليس به دنبال تعديل ظرفيت و تغيير وضعيت اين خودرو، جلوگيري از سفرهاي طولاني و حمل بارهاي حجيم، سنگين و خطرناك توسط آنهاست.
وي با اشاره به اينكه موسسه استاندارد براي خودرو «فراز» با توجه به مدارك و اسناد ارائه شده نسبت به صدور مجوز اقدام كرده است گفت: در عين حال پليس معتقد است ورود و شمارهگذاري اين خودرو به كشور همانند «هُوو» اشتباه خواهد بود و به بروز حوادث جبران ناپذير منتهي ميشود.
معاون فني مهندسي پليس راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي با اشاره به اين كه بسياري از دارندگان تريلرهاي «هُوو» بر ناايمني اين خودرو تاكيد دارند، خاطرنشان كرد: درخواستهاي مكرري از سوي مالكان اين خودروها براي تغيير وضعيت و كاهش ظرفيت آنها داشتهايم كه همين امر مويد غيراستاندارد بودن «هُوو» به عنوان كشنده است.
به گزارش ايسنا، تمامي اين مسايل در حاليست كه پيشتر سازمان تعزيرات حکومتي به بهانه گرانفروشي کاميونهاي «هُوو» در سال 1385، شركت ايران خودرو ديزل را به پرداخت 28 ميليارد تومان جريمه محکوم کرده بود.
غلامحسين محسن اژهاي، دادستان كل كشور نيز در اواخر سال گذشته درباره پرونده تريلرهاي «هُوو» گفت: در اين زمينه اولويت رسيدن مردم به حقشان است.
وي درباره آخرين پيگيريهاي دادستاني كل كشور در مورد پرونده تريلرهاي هوو عنوان كرد: چون اين يك موضوع فني است بايد دو سه دستگاه در مورد آن تصميم بگيرند. ما اين موضوع را دنبال كرديم و الان هم دنبال ميكنيم. تعزيرات حكومتي نيز در اين زمينه اقدامات خوبي به انجام رسانده كه اميدواريم كل مشكل مرتفع شود.
وي با تاكيد بر اينكه اولويت با رفع نقص اين خودروهاست، افزود: در مرحله بعدي اگر كسي يا كساني در اين زمينه قصور و تقصيري داشته باشند بايد به اين موضوع رسيدگي شود اما اولويت رسيدن مردم به حقشان است و اگر نقص فني در اين خودروها وجود دارد بايد مرتفع شود كه اين حوادث واقع نشود.
به گزارش ايسنا، اوايل امسال نيز افشين روغني، معاون وقت صنايع و امور اقتصادي وزارت صنايع با تاکيد بر ممنوعيت واردات خودروهاي چيني به کشور، در خصوص اين که چرا با وجود اين ممنوعيت کاميون چيني «فراز» وارد کشور ميشود گفت: کاميون «فراز» تغيير يافته کاميون چيني «هُوو» بوده و توانسته است استانداردهاي لازم را کسب کند. البته اين کاميون ارثي است که از گذشته به ما رسيده و تا تغيير شرايط بايد زمان بيشتري بگذرد.
انتهاي پيام
نظرات