• جمعه / ۲۸ مرداد ۱۳۹۰ / ۰۹:۲۴
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 9005-17910

«دون كيشوت» ماموريتي براي حمله به سيارك در مسير زمين

«دون كيشوت» ماموريتي براي حمله به سيارك در مسير زمين

شايد به نظر كمي داستاني و غيرواقعي برسد، اما سازمان فضايي اروپا در حال برنامه‌ريزي براي انجام يك ماموريت انهدامي با هدف از بين بردن يك سيارك بزرگ در حال حركت به سمت زمين است.

به گزارش سرويس فناوري خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا در همين راستا، اين ماموريت قرار است در سال 2015 يك ماهواره را با سرعت زياد به سوي يك سيارك آزمايشي پرتاب كرده تا ميزان تغيير مدار احتمالي سيارك را اندازه بگيرند.

هدف از اين برنامه، ارزيابي اين مساله است كه شايد بتوان زمين را با استفاده از اين شيوه، از برخورد احتمالي سياركي كه به سوي زمين در حركت است، محافظت كرد.

اين ماموريت كه «دون كيشوت» نام دارد، دو فضاپيما را به سياركهاي نزديك زمين پرتاب خواهد كرد.

يكي از آنها به عنوان ضربه‌زننده عمل كرده كه به سمت سيارك پرتاب مي‌شود و ديگري با چرخش به دور آن به تحليل داده‌هاي اين ضربه خواهد پرداخت.

يكي از اهداف بالقوه اين ماموريت، سيارك 487 متري آپوفيس 99942 بوده كه به گفته كارشناسان احتمال يك در 250 هزار، در سال 2036 با زمين برخورد خواهد كرد.

فضاپيماي 500 كيلوگرمي ضربه‌زننده كه «هيدالگو» نام دارد، قرار است با سرعت نزديك به 10 كيلومتر در ثانيه به سوي اين سيارك پرتاب شود.

فضاپيماي دوم كه «سانچو» نام دارد، به اسكن برخورد و نظارت بر احتمال تغيير جهت اين سيارك خواهد پرداخت.

هر چند اين ضربه ممكن است در جهت خلاف هدف اين پروژه، حيات زمين را به خطر بيندازد.

در همين حين، ناسا به دنبال برنامه‌ريزي براي چيز بهتري است. اين سازمان قصد دارد انسان را تا 15 سال آينده بر روي سطح يك سيارك فرود بياورد.

اما فرود انسان روي اين اجسام آسماني آسان نيست. سيارك تقريبا هيچ گرانشي ندارد و فضانوردان نمي‌توانند بر روي آنها راه بروند. از اين رو بايد فضاپيما به آن متصل شود.

ناسا براي اين منظور به راههاي گوناگون مانند جت‌پك، افسار، بانجي، تور و تارهاي عنكبوتي شكل براي اينكه فضانوردان بتوانند در بالاي سطح سيارك شناور باشند، فكر كرده است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha