• سه‌شنبه / ۲۵ مرداد ۱۳۹۰ / ۰۸:۴۹
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 9005-15682
  • خبرنگار : 71219

عضو فراكسيون گردشگري مجلس: وقتي گردشگري تعريف جامع ندارد سفرهاي خارجي افزايش مي‌يابد

عضو فراكسيون گردشگري مجلس:
وقتي گردشگري تعريف جامع ندارد سفرهاي خارجي افزايش مي‌يابد

يك عضو فراكسيون گردشگري مجلس شوراي اسلامي معتقد است: وقتي گردشگري در كشور ما به چند مورد خيلي محدود خلاصه شده و تعريف جامعي از گردشگري براي مردم نداده‌ايم، طبيعي است كه ميزان سفرهاي خارجي مردم افزايش يابد.

ابوالفتح نيكنام در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، درباره‌ي افزايش ميزان سفرهاي خروجي از كشور‌، با اشاره به اين‌كه به ازاي تمام آدم‌هاي دنيا، جاذبه‌ي گردشگري وجود دارد‌، بيان كرد‌:‌ گردشگري يك صنعت بسيار پيچيده‌ است و به همين دليل، يك مديريت كاملا توانمند و باتجربه مي‌خواهد تا اين مهم را هدايت كند و جواب گردشگران كشور را بدهد؛‌ اما در عمل مي‌بينيم گردشگري ما به چند مورد خيلي محدود مانند رفتن به طبيعت، كنار دريا و زيارت خلاصه شده كه البته زيارت بيشتر نوعي عبادت است و بقيه‌ي موارد به‌درستي سازمان‌يافته نشده‌اند.

او با انتقاد از اين‌كه حتي در مكان‌هاي تاريخي هم به‌درستي شرايط براي گردشگران فراهم نيست، گفت‌: چندي پيش كه به شيراز رفته بودم، چون نماينده‌ي مجلس شوراي اسلامي بودم، فردي از سازمان ميراث فرهنگي‌ آثار باستاني شيراز را براي ما معرفي كرد، وگرنه پيش از آن فقط به‌عنوان يك تماشاگر، آثار تاريخي را مي‌ديديم.

وي با تأكيد بر اين‌كه با توجه به پيچيدگي‌هاي گردشگري، در عمل هيچ اقدام مهمي براي تعريف جامع آن انجام نداده‌ايم، ادامه داد: ما از طريق تلويزيون، تفريحات دريايي را نشان مي‌دهيم و مردم دنيا نيز از اين نوع تفريحات استفاده مي‌كنند، ولي وقتي به شمال ايران مي‌رويم، مي‌بينيم درياي ما به يكسري فضاهايي در حدود 100 در 50 متر محدود مي‌شود كه از نظر پذيرايي از مسافران به‌شدت غم‌انگيز است و نام آن را هم گذاشته‌ايم «طرح دريا». تفريح در اين مناطق فقط به اين محدود مي‌شود كه مردم تني به آب بزنند و برگردند، آن هم در جاهايي كه سرنگ و اشياي ديگري مانند آن را مي‌توان ديد. در واقع، هيچ چيز ديگري در گردشگري دريا وجود ندارد.

نماينده‌ي مردم تنكابن در مجلس اظهار كرد: در ايران رودخانه‌هايي وجود دارند كه آن‌ها را براي مسافران و تفريح و لذت آن‌ها مي‌توان سامان‌دهي و تجهيز كرد؛ اما اجراي چنين برنامه‌هايي را كمتر مي‌بينيم. به‌طور مثال، در تنكابن منطقه‌اي به‌عنوان منطقه‌ي ويژه‌ي گردشگري معرفي شده است، اما دريغ از كم‌ترين تعريفي كه از گردشگري در اين محل شده باشد. هم‌چنين در رامسر، فرودگاه بين‌المللي بزرگي در حال راه‌اندازي است، ولي مي‌بينيم اقدامي براي گردشگران خارجي كه مي‌خواهند به رامسر وارد شوند و امكاناتي كه بايد براي آن‌ها فراهم باشد، ديده نمي‌شود.

نيكنام در ادامه بيان كرد:‌ به اين ترتيب، وقتي چنين نگاه پيش پا افتاده و پرطمطراقي از گردشگري داريم و از آن سو، يك سازمان بزرگ هم داريم با افراد زيادي به‌عنوان مسؤولان گردشگري كه حق‌العضو مي‌گيرند و در واقع حق‌العمل نمي‌گيرند، با افزايش‌ سفرهاي خروجي مردم روبه‌رو مي‌شويم.

او گفت:‌ برخي مردم چه از ايران و چه از نقاط مختلف دنيا، وقتي مي‌بينند در اسپانيا گاوها را ول مي‌كنند و آن‌ها مي‌توانند خودشان را با شاخ گاو درگير كنند يا مي‌توانند مراسم پرتاب گوجه داشته باشند، تصميم مي‌گيرند به آنجا بروند. حتا در برخي كشورهاي ديگر مي‌بينيم كه مسيرهاي ويژه‌اي براي اسب‌سواري خانواده‌ها وجود دارد و خانواده‌ها در كنار يكديگر مي‌توانند از چنين فرصت و تفريحي استفاده كنند. وقتي چنين شرايطي وجود دارد، مردم ايران چقدر مي‌توانند به كيش بروند و اجناس بنجل بخرند؟

نيكنام اضافه كرد: ‌ما بايد يك مديري براي گردشگري داشته باشيم كه قادر باشد، تعريفي از گردشگري ارائه دهد تا مردم بدانند در قالب آن تعريف، كجا قرار دارند. ما مديري مي‌خواهيم كه دست كم بتواند گردشگري را تعريف كند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha