• سه‌شنبه / ۴ مرداد ۱۳۹۰ / ۱۴:۲۴
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 9005-03117

وزير اقتصاد اعلام كرد: بيشترين سرمايه‌گذاري خارجي در حوزه صنعت، معدن و انرژي است

وزير اقتصاد تصريح كرد كه افزايش 124 درصدي رشد سرمايه گذاري خارجي در ايران بسيار قابل توجه و تقدير است.

به گزارش خبرنگار اقتصادي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، سيدشمس‌الدين حسيني امروز در حاشيه مراسم رونمايي از گزارش سرمايه گذاري خارجي در ايران تاكيد كرد: درحالي كه دنيا طي سال‌هاي گذشته 29 تا 30 درصد كاهش سرمايه گذاري خارجي را تجربه كرده است رشد 124 درصدي سرمايه گذاري خارجي در ايران نشان‌دهنده همت جدي كشور براي استفاده از منابع خارجي است.

وي همچنين ارتقاي رتبه فضاي كسب و كار ايران به 129 را نشان‌دهنده بهبود وضعيت اقتصادي كشور ارزيابي و خاطر نشان كرد:‌ اين درحالي است كه گزارش‌هاي جهاني از ديدگاه من با تورش همراه است.

وي در پاسخ به سوال خبرنگار ايسنا مبني بر اين كه بيشترين سرمايه گذاري خارجي در چه حوزه‌اي بوده است، گفت:‌ بيشترين سرمايه گذاري در بخش صنعت و معدن و انرژي بوده است.

وي همچنين در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اين كه تحريم‌ها تا چه اندازه بر تجارت خارجي ايران تاثير گذاشته است، گفت:‌ ايران هم اكنون با بيش از صد كشور در حال تبادل تجاري است و صادرات غير نفتي ايران 24 درصد افزوده شده است بنابراين وقتي حجم تجارت كشوري افزايش مي‌يابد يعني تعاملش با اقتصاد جهان افزايش يافته و در اين فضا طبيعي است كه برخي مانع‌تراشي كنند اما واقعيت اين است كه وقتي جلوي تجارت ايران سدي زده شود روزي اين رودخانه سرريز مي‌كند.

وي درباره بدهي نفتي هند به ايران نيز گفت: رقم اين بدهي هم اكنون پنج ميليارد دلار است اما اين به معني در خطر بودن پول نيست بلكه ما راه تبادل آن را پيدا مي‌كنيم.

وزير اقتصاد همچنين موضوع بدهي 20 ميليارد دلاري چين بابت نفت خريداري شده از ايران به كشورمان را رد كرد.

حسيني در پاسخ به سوال خبرنگار ايسنا مبني بر اين كه موضوع بدهي 20 ميليارد دلاري چين به ايران بابت خريد نفت از كشورمان تا چه اندازه صجت دارد؟ گفت: اين موضوع صحت ندارد و من آن را تكذيب مي كنم.

روز گذشته يك نشريه خارجي خبر داده بود كه چين بابت نفتي كه از دو سال پيش از ايران خريداري كرده 20 ميليارد دلار به كشورمان بدهكار است و درصدد اين است كه اين بدهي را با فروش كالا تسويه كند.

وزير اقتصاد همچنين درباره مشوق هاي در نظر گرفته شده براي سرمايه گذاران خارجي در ايران گفت: هيات امناي صندوق توسعه ملي مصوب كرد كه 20 درصد منابع اين صندوق براي جذب مشاركت به سرمايه گذاران خارجي تخصيص يابد.

وي افزود: پيش بيني اين است كه از 30 ميليارد دلار موجودي اين صندوق تا پايان سال حدود شش ميليارد دلار به عنوان اولويت براي جذب سرمايه گذاري خارجي اختصاص يابد همچنين در لايحه بودجه سال جاري مجلس به دولت اين اختيار را داد كه دستگاه‌ها بدون محدوديت بودجه عمراني را درجهت پشتيباني از طرح‌هاي فاينانس اختصاص بدهند و نيز 10 ميليارد تومان به سازمان سرمايه گذاري اختصاص يافت تا به عنوان كمك به شركت‌هايي كه در جهت جذب سرمايه گذاري خارجي تلاش مي‌كنند تخصيص يابد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha