• یکشنبه / ۹ مرداد ۱۳۹۰ / ۱۳:۲۰
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 9005-00393
  • خبرنگار : 71060

مروري بر آخرين وضعيت مخزن ذخيره‌سازي گاز شوريجه

مروري بر آخرين وضعيت مخزن ذخيره‌سازي گاز شوريجه

لزوم ذخيره‌سازي سالانه 15ميليارد مترمكعب گاز در ايران موجب شده است طي سالهاي اخير برنامه‌ريزي‌هاي مختلفي براي آماده سازي چند مخزن ذخيره‌سازي صورت گيرد. مخزن شوريجه مشهد يكي از اين مخازن است كه به گفته مديران آن، نزديک‌ترين پروژه به اهداف ذخيره‌سازي کشور محسوب مي شود و بايد اولين فاز آن تا تابستان سال 1391 به بهره‌برداري برسد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، تاكنون اخبار چنداني درباره وضعيت اين مخزن كه قرار است سالانه 408 ميليارد مترمكعب گاز را ذخيره كند، منتشر نشده و درصد پيشرفت اين پروژه تقريبا نامشخص است.

مخزن شوريجه در شمال‌شرق كشور قرار گرفته و قابليت ذخيره‌سازي 408 ميليارد مترمكعب گاز دارد كه بنا به اعلام مسئولان با افتتاح فاز اول اين مخزن، روزانه امكان ذخيره‌سازي 10 ميليون مترمكعب گاز و 20 ميليون مترمكعب تأسييسات فرآورش فراهم شده و با راه‌اندازي فاز دوم، اين ارقام دوبرابر خواهد شد.

اين مخزن كه قرار است پس از سراجه قم به عنوان دومين مخزن ذخيره سازي كشور راه اندازي شود، بنا به گفته مديرعامل شركت ذخيره سازي گاز قرار است سال آينده 30ميليون مترمكعب از گاز كشور را ذخيره كرده و در سال 1392 با افتتاح فاز دومش40 ميليون ديگر هم به اين مقدار افزوده شود. البته با اين وجود هنوز اخبار چنداني در زمينه وضعيت اين مخزن منتشر نشده و در آخرين اظهارنظرها از نصب برخي توربو كمپسورها در اين مخزن خبر داده شده است.

نگاهي به تاريخچه شوريجه

در سال 1385 و همزمان با مراحل ابتدايي اين مخزن، عبدالحسين ثمري - مديرعامل وقت شركت ذخيره سازي گاز، در خصوص احتمال ذخيره‌سازي در مخزن شوريجه D به انتقاد از عملكرد شركت ملي نفت پرداخته و گفته بود كه با وجود اين‌كه ذخيره‌سازي در اين مخزن توسط كارشناسان و متخصصان اجرايي و ممكن شناخته شده، نتيجه پيگيري‌هاي اين پروژه در شركت ملي نفت بي‌نتيجه مانده است.

البته در همان زمان كارشناسان شركت نفت مناطق مركزي، استفاده از ميدان شوريجه به عنوان مخزن ذخيره گاز را نا ممكن دانسته وعليرضا ضيغمي‌ ـ مديرعامل وقت شركت نفت مناطق مركزي، در خصوص امكان بهره‌برداري از ميدان شوريجه گفته بود كه با توجه به اين كه موضوع چگونگي استفاده از ميدان‌ها و مطالعات بالادستي آن‌ها در اختيار شركت ملي نفت است، در اين زمينه كليه مباحث علمي‌ و فني مبني بر توليدي بودن ميدان شوريجه به شركت ملي گاز ارائه شده كه بر اين اساس امكان ذخيره سازي در اين ميدان وجود ندارد.

با وجود تمام اختلاف نظرها، يك سال پس از اين صحبت ها، مديرعامل وقت شرکت ذخيره‌سازي گاز از پايان مطالعات اوليه براي اجراي بزرگترين طرح ذخيره سازي گاز کشور در سرخس خبر داد و با تاييد اقتصادي بودن اين طرح، راه‌اندازي مخزن شوريجه به شكل جدي تري در دست اقدام قرار گرفت.

ثمري در آن زمان با بيان اين كه توليد گاز مخزن شوريجه در سال هاي گذشته بين 13 تا 15 ميليارد متر مکعب توليد بوده است، گفته بود كه ‌فضاي خوبي در اين مخزن ايجاد شده و ما مي‌توانيم گاز را در اين مخزن ذخيره کنيم.

وي در عين حال اذعان كرده بود كه در مرحله اول حداقل ظرفيتي که براي ذخيره سازي و برداشت در مخزن شوريجه پيش‌بيني مي‌شود، حدود سه ميلياردمتر مکعب در سال است.

او همچنين اظهار اميدواري کرده بود که با توجه به نگرشي که در وضعيت اين مخزن وجود دارد، اين ظرفيت در سال هاي آينده تا دو برابر افزايش يابد.

ثمري، اواخر سال 1387 هم اظهار كرده بود كه براي پيشرفت پروژه‌هاي ذخيره‌سازي تنها راه، توجه به مخازن نزديك‌تر به نتيجه است و تا پروژه‌هاي مناسب‌تر ذخيره‌سازي را انتخاب نكنيم، همچنان درجا مي‌زنيم.

او با بيان اينكه شوريجه فقط 3 تا 4 ماه از سال توليد دارد، توضيح داده بود كه اگرچه اطلاعات جزئي مخازن به بخش گاز داده نشده است، ولي با نوع رفتاري كه دارند، نتيجه مي‌گيريم كه مخزني مانند شوريجه تخليه شده است؛ زيرا ميدان شوريجه فقط سه تا چهار ماه از سال توليد دارد.

آخرين وضعيت مخزن شوريجه

مهدي فكور - مديرعامل شركت نفت مناطق مركزي، سال گذشته از برگزاري مناقصه طرح ذخيره‌سازي گاز شوريجه تا پايان تابستان خبر داده و گفته بود كه هم‌اكنون با سرمايه‌گذاران در حال مذاكره شرايط فني هستيم و در صورت موافقت، تا پايان تابستان مناقصه برگزار خواهد شد.

وي با تاكيد بر اين‌كه بر اجراي مراحل مختلف مذاكره در زمان‌هاي معين‌شده اصرار داريم، افزوده بود كه به‌اين‌منظور محدوده زماني مشخصي براي مذاكره با هر كدام از سرمايه‌گذاران در نظر گرفته‌ شده كه اگر به هر دليلي روند مذاكره طولاني‌تر شود، مذاكره را با سرمايه‌گذار بعدي ادامه خواهيم داد.

وعده براي افتتاح فاز اول شوريجه در سال 1391

مسعود سامي‌وند ـ مدير شركت ذخيره‌سازي گاز ايران، نيز بعدها با بيان اين‌كه تا پايان برنامه پنجم توسعه لازم است حجم گاز توليدي كشور روزانه به بيش‌از يك ميليارد مترمكعب برسد، اظهار كرد كه بر اين اساس متعهد شده‌ايم كه تا پايان سال 1393 روزانه 110 ميليون متر مكعب گاز در چهار مخزن ذخيره ‌كنيم.

وي در عين حال از برنامه‌ريزي براي ذخيره 30 ميليون متر مكعب از اين حجم گاز در ميدان سراجه قم، 40 ميليون متر مكعب در ميدان شوريجه و 40 ميليون متر مكعب در ميدان‌هاي گنبد نمكي كاشان (نصرآباد) و يورتشا ورامين خبر داده و زمان راه اندازي فاز اول اين مخزن را نيمه اول سال 1391 اعلام كرده بود.

به گزارش ايسنا، طرح ذخيره‌سازي گاز در مخزن شوريجه به منظور ايجاد امكان تزريق روزانه 10 ميليون متر مكعب گاز در هشت ماه نخست سال و برداشت روزانه 20 ميليون متر مكعب گاز در چهار ماه پاياني طراحي شده است.

مخزن شوريجه يك مخزن هيدروكربوري تخليه شده است كه پس از 30 سال استخراج گاز شيرين، فشار آن كاهش يافته و هم اكنون شرايط براي ذخيره سازي گاز در اين ميدان مهيا است.

بنا براستانداردهاي جهاني بايد حداقل 10 درصد مصرف سالانه يك كشور ذخيره شود و در كشور ما سالانه حدود 150 ميليارد متر مكعب گاز توليد و مصرف مي‌شود كه 10 درصد آن معادل 15 ميليارد متر مكعب است. گاز ذخيره شده در مخازن مي تواند در روزهاي سرد سال مورد استفاده قرار گيرد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha