• چهارشنبه / ۱ تیر ۱۳۹۰ / ۱۱:۴۹
  • دسته‌بندی: سلامت
  • کد خبر: 9004-18984
  • خبرنگار : 71078

در ميانسالي پرخوري نكنيد! رييس جامعه پزشكان داخلي: ابتلابه «كبدچرب» نخستين بيماري ناشي ازپرخوري درميانسالي است تداوم يبوست باعث بروزبواسيردرسالمندان مي‌شود

در ميانسالي پرخوري نكنيد!
رييس جامعه پزشكان داخلي: 
ابتلابه «كبدچرب» نخستين بيماري ناشي ازپرخوري درميانسالي است
تداوم يبوست باعث بروزبواسيردرسالمندان مي‌شود

رييس جامعه پزشكان متخصص داخلي گفت: نخستين بيماري ناشي از پرخوري در ميانسالي ابتلا به كبد چرب است. علاوه بر اين، افراد در معرض دچار شدن به بيماري‌هايي مانند چاقي، ديابت، پرفشاري‌ خون و افزايش چربي خون هستند.

دكتر ايرج خسرونيا در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان ايسنا، با بيان اين مطلب اظهار كرد: كبد چرب بيماري بي‌علامتي است و فرد پس از مراجعه به پزشك يا هنگام سونوگرافي شكم به ‌طور تصادفي متوجه ابتلا به آن مي‌شوند.

وي افزود: ابتلا به بيماري كبد چرب به تدريج باعث ايجاد اختلال در عملكرد كبد مي‌شود و فرد مبتلا به اين بيماري ابتدا دچار فيبروز سپس مبتلا به سيروز مي‌شود.

رييس جامعه پزشكان متخصص داخلي با بيان اينكه دستگاه گوارش افراد ميانسال وسالمند به تدريج امكان جذب و هضم برخي مواد و ويتامينها را از دست مي‌دهد، گفت: در اين مقاطع سني ممكن است ميكروب اچ ‌پايلوري باعث ابتلاي فرد به سرطان معده شود. علاوه بر آن امكان دچار شدن او به بيماري‌هاي التهابي افزايش مي‌يابد.

خسرونيا هموروئيد و بواسير را از ديگر بيماري‌هاي شايع بين ميانسالان و سالمندان برشمرد و اظهار كرد: تداوم يبوست باعث خونريزي مقعد افراد سالمند مي‌شود و آنان دچار بواسير مي‌شوند.

وي حالت تهوع را از ديگر عوارض گوارشي هنگام سالمندي ذكر كرد و گفت: هنگام سالمندي دستگاه گوارش نمي‌تواند غذاي چرب را به ميزان لازم جذب كند در نتيجه چربي در معده باقي مي‌ماند و فرد دچار حالت تهوع مي‌شود.

اين متخصص داخلي گوارش براي كاهش احتمال ابتلا به اين بيماري‌ها به سالمندان توصيه كرد: اين افراد نبايد غذاهاي سنگين مانند خورش‌هاي چرب، كباب كوبيده، كله‌پاچه و دل و جگر مصرف كنند علاوه بر آن لازم است هر شش ماه تا يكسال به متخصص گوارش مراجعه كنند چون افراد سالمند مستعد ابتلا به سرطان‌هاي دستگاه گوارش هستند.

وي در ادامه از استقبال دانشجويان براي اهداي فرآورده‌هاي خوني خبر داد و گفت: 33 درصد دانشجويان و 28 درصد كاركنان دولت براي انجام اين كار به مراكز درماني مانند بيمارستان غياثي مراجعه مي‌كنند.

خسرونيا در پايان با ابراز اميدواري نسبت به تاسيس پالايشگاه تصفيه خون در ايران اظهار كرد: در حال حاضر تركيبات خوني براي پالايش به كشورهاي خارجي فرستاده مي‌شود و به صورت فراورده‌هايي مانند آلومين و گلبولين به ايران بازگردانده مي‌شود.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha