• چهارشنبه / ۱۵ تیر ۱۳۹۰ / ۰۸:۳۱
  • دسته‌بندی: حقوقی و قضایی
  • کد خبر: 9004-17323.181431
  • خبرنگار : 71429

/تحليل جرم‌شناختي تجاوز به عنف/ بشيري: مرتكب تجاوز به عنف در درجه‌ي اول بيمار است چرا فردي ساده و آرام با آمدن به تهران، يك مجرم هوشيار مي‌شود؟

/تحليل جرم‌شناختي تجاوز به عنف/
بشيري:
مرتكب تجاوز به عنف در درجه‌ي اول بيمار است
چرا فردي ساده و آرام با آمدن به تهران، يك مجرم هوشيار مي‌شود؟
يك وكيل دادگستري و حقوقدان گفت: كسي كه مرتكب تجاوز به عنف مي‌شود، در درجه اول بيمار است و اين مسئله بايد از نظر روحي ـ رواني تحت بررسي قرار گيرد. احمد بشيري در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در تحليل جرم‌شناختي پديده تجاوز به عنف با بيان اينكه اين مسئله دلايل مختلفي از جمله دلايل فرهنگي، اقتصادي، سياسي، محيطي و حتي عوامل انتقامي دارد، اظهار كرد: ارتكاب جرم و عوامل تشكيل‌دهنده جرم در ميزان مجازات، متفاوت است. مجازات در پاره‌اي از موارد، بازدارنده است. تا وقتي كه عوامل اخلاقي، فرهنگي، اجتماعي و ساير عوامل با يكديگر تناسبي پيدا نكنند نمي‌توان مجازات را عامل قطعي بازدارندگي دانست. وي ادامه داد: هر مجازاتي براي كاهش ارتكاب جرم در حد تنبيه مردم موثر است و نمي‌تواند به طور قطعي و به‌كلي جرم را ريشه‌كن كند. اين وكيل دادگستري افزود: در وهله اول بايد بررسي كرد كه چه محيطي فرد را به طرف ارتكاب جرم سوق داده، چه كساني در اطرافش بوده‌اند و چگونه تربيت شده است. همه اين موارد باعث مي‌شود كه راجع به بازدارندگي مجازات نقطه‌نظرهاي مختلفي پيدا كنيم. بشيري با بيان اينكه هيچ‌كس ذاتا مجرم به‌دنيا نمي‌آيد، يادآور شد: عوامل مشدده و مخففه‌اي در كشورهاي خارجي براي اين‌گونه جرايم در نظر گرفته شده است و به مسائل روحي و رواني و عوامل تشكيل‌دهنده جرم در اين كشورها بيشتر اهميت مي‌دهند. وي در ادامه به ماجراي خفاش شب اشاره و بيان كرد: اين فرد حدود 17 جرم مرتكب شد ولي هيچ‌كس بررسي نكرد كه از لحاظ روانشناسي و روانكاوي چه عاملي باعث شد كه يك انسان ساده و آرام عموما غير شهري با آمدن به تهران به يك مجرم هوشيار تبديل شود. عوامل روحي ـ رواني متعددي باعث شد كه اين فرد روستايي به يك مجرم حرفه‌اي تبديل شود. بايد ببينيم چه كاري را براي جلوگيري از بروز چنين اتفاقاتي مي‌توان انجام داد. اين حقوقدان در پايان تاكيد كرد: مسئولان زندان‌ها، روانشناسان و كساني كه داراي تجربيات وسيع در اين زمينه هستند بايد در كنفرانس‌ها و سمينارهايي كه برگزار مي‌شود علل ارتكاب جرم و گرايش فرد به طرف چنين جرايمي را بررسي كنند. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha