• چهارشنبه / ۲۲ تیر ۱۳۹۰ / ۱۱:۰۳
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 9004-14036

اعلام تورم هم به سرنوشت نرخ بيكاري دچار مي‌شود؟

با گذشت 22 روز از تير ماه، هنوز نرخ تورم خرداد ماه مشخص نيست.

به گزارش خبرنگار اقتصادي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در حالي كه پس از گذشت دو هفته از هر ماه، نرخ تورم ماه قبل از سوي بانك مركزي اعلام مي‌شد، اما بنا بر شواهد موجود بانك مركزي از اين پس نرخ تورم را اعلام نخواهد كرد و اين كار به مركز آمار ايران محول شده‌ است.

با اين وجود مركز آمار ايران نيز از اعلام اين عدد تا امروز خودداري كرده است. اين مركز اگر چه مرجع رسمي اعلام آمار در كشور است، اما در يك سال گذشته از اعلام نرخ بيكاري نيز خودداري كرده است و به نظر مي‌رسد اين روند درباره نرخ تورم نيز آغاز شده است.

اعلام نرخ تورم از سوي مركز آمار ايران در ماه پيش در حالي صورت گرفت كه اعداد منتشر شده در آن گزارش كاملا با اعداد اعلامي توسط بانك مركزي متفاوت بود.

مقايسه اين آمار در 50 ماه نشان مي‌دهد كه فقط يك بار و آن هم در مهر 88 عدد تورم محاسبه شده از سوي اين دو نهاد يكسان بوده است. همچنين در 49 ماه ديگر تفاوت‌هاي از 0.1 تا حداكثر 2.5 درصد در اين اعداد مشاهده مي‌شود كه بيشترين آن مربوط به ارديبشهت امسال است.

وزير اقتصاد در واكنش به انتشار دو عدد متفاوت براي نرخ تورم گفت كه روش‌هاي متفاوت محاسباتي مي‌تواند عامل اختلاف اعداد باشد، اما تاكيد كرد كه براي يك كارشناس اقتصادي، ديدن روند تورمي طي ساليان گذشته و مقايسه اعداد با هم از طريق ارقام اعلام شده توسط بانك مركزي ممكن است.

از سوي ديگر چندي پيش رييس مركز آمار ايران براي ارائه آمار مربوط به بيكاري در مجلس شوراي اسلامي حضور يافت كه ارائه گزارش از آخرين وضعيت اشتغال و بيكاري توسط او، با واكنش‌هاي منفي نمايندگان مواجه شد.

با اين وجود بايد منتظر بود و ديد كه آيا روند اعلام نرخ تورم توسط مركز آمار ايران نيز به سرنوشت اعلام نرخ بيكاري منجر مي‌شود؟

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha