• شنبه / ۲۸ خرداد ۱۳۹۰ / ۱۴:۴۲
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 9003-17262.180909
  • خبرنگار : 71379

عضو كميسيون آموزش: طرح امنيت اخلاقي بايد بر اساس يك كار بنيادي و فرهنگ‌سازي مستمر باشد تشكيل «وزارت امر به معروف ونهي ازمنكر»‌ نياز ضروري و به‌جاي كشور است

عضو كميسيون آموزش:
طرح امنيت اخلاقي بايد بر اساس يك كار بنيادي و فرهنگ‌سازي مستمر باشد
تشكيل «وزارت امر به معروف ونهي ازمنكر»‌ نياز ضروري و به‌جاي كشور است

عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس با تاكيد بر اين‌كه ارزيابي‌ها از اجراي طرح امنيت اخلاقي و برخورد با بدپوششي طي سال‌هاي اخير نشان از موفقيت ندارد، گفت: متاسفانه بخش‌هايي از دولت اصولا اعتقادي به اجراي چنين طرح‌هايي ندارند به اين معنا كه كارهايي را كه واقعا مطلوب است و بايد صورت گيرد را برنمي‌تابند.

نورالله حيدري در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، در ارزيابي از اجراي طرح امنيت اخلاقي و برخورد با بدپوششي، تصريح كرد: فرآيند چنين طرحي بايد بر اساس يك كار بنيادي و فرهنگ‌سازي مستمر باشد اما متاسفانه اين‌گونه طرح‌ها در برهه‌هاي مختلف به صورت مقطعي انجام مي‌شود.

وي با تاكيد بر ضرورت اجراي اين طرح‌ها اظهار كرد: اگرچه شوراي عالي انقلاب فرهنگي مصوبه عفاف و حجاب را تصويب و براي اجرا به سازمان‌ها مختلف ابلاغ كرده است، اما هم‌اكنون دچار خلاء يك حركت بنيادي هستيم؛ در حالي كه مسوولان امر براي آغاز يك حركت بنيادي مي‌توانند مصوبه شوراي عالي انقلاب فرهنگي را مدنظر قرار دهند، ضمن اين‌كه مقوله عفاف و حجاب از وظايف ذاتي دستگاه‌هاي فرهنگي است و در قانون و شرح وظايف‌شان آمده است.

نماينده مردم اردل و فارسان با اشاره به طرح ايده‌اي مبني بر ايجاد سازمان يا وزارت امر به معروف ونهي از منكر گفت: وجود چنين سازماني به معناي كيفي و حقيقي مساله براي تدوين برنامه‌هاي كوتاه‌مدت، ميان مدت و بلند مدت در طول سال به منظور تحقق امنيت اخلاقي و عفاف و حجاب در يك سيستم هدف‌گذاري شده، نياز ضروري و به‌جاي كشور است.

حيدري افزود: اما به دليل نبود چنين سازمان يا وزارتخانه‌اي طبيعتا يكسري ناهنجاري‌ها پديد مي‌آيد كه مسوولان امر ناگزيرند به صورت مقطعي با آنها برخورد كنند؛ مادامي كه چنين سازمان يا وزارتخانه‌اي نداريم نمي‌توانيم بگوييم طرح امنيت اخلاقي و برخورد با بدپوششي اجرا نشود و ناچاريم طرح‌هايي از اين دست را اجرا كنيم.

عضو كميسيون آموزش با تاكيد بر اين‌كه بايد به دنبال تدوين ساز و كار سازماني دقيق، منظم و دائم براي اجراي چنين طرح‌هايي باشيم، خاطرنشان كرد: دستگاه‌هاي مختلف بايد به وظايف خود در راستاي تحقق مصوبه عفاف و حجاب شوراي عالي فرهنگي عمل كنند، ضمن اين‌كه بايد يك متولي مشخص براي ارزيابي، نظارت و پاسخگو كردن آنها مشخص شود و از تمام ظرفيت‌هاي نظام در ابعاد مختلف خانواده‌ها، رسانه‌ها مراكز فرهنگي و دانشگاه‌ها براي تحقق اين امر استفاده شود، در غير اين صورت اين طرح‌ها گذري و مقطعي است و آثار چنداني از خود به جا نخواهد گذاشت.

وي درباره ابعاد مقوله عفاف و حجاب گفت: مقوله عفاف و حجاب يك امر ذاتي وعفت يك امر دروني است، بنابراين اگر روي محكم كردن اعتقادات افراد كار كنيم وقتي آنها به حجاب و عفاف دروني برسند خواه و ناخواه مساله برايشان نهادينه و مهم تلقي مي‌شود اما اگر بخواهيم صرفا به مسايل روبنايي و ظاهري توجه كنيم طبيعتا نمي‌توانيم اقدام موثري در اين‌رابطه داشته باشيم.

به گفته حيدري، مخاطب اين طرح بايد هر دو جنس باشند چراكه متاسفانه هم‌اكنون جلوه‌هاي نامناسبي كه در جنس مذكر مشاهده مي‌شود كه به مراتب بدتر و نامناسب‌تر است، از آنجاكه هر دو جنس داراي قوه غريزه خودنمايي هستند بايد در اين نگاه هر دو جنسيت را مورد توجه و تاكيد قرار دهيم.

عضو كميسيون آموزش در خاتمه درباره برخي اظهارات مبني بر تفكيك جنسيتي دانشگاه‌ها براي تحقق مصوبه عفاف و حجاب خاطرنشان كرد: اين كار تا حدي مي‌تواند بر تحقق عفاف و حجاب تاثيرگذار باشد، اگر درست و اصولي و به سبك حوزه‌هاي علميه و آموزش و پرورش بتوان تفكيك جنسيتي را اجرا كرد به نحوي كه دانشگاه‌هاي مجزا براي جنسيت‌ها داشته باشيم قابل قبول است و مي‌تواند به صورت بنيادين بر مقوله عفاف و حجاب تاثيرگذار باشد، اما اگر بخواهيم به صورت مقطعي يا موردي دست به چنين اقداماتي بزنيم تاثير چنداني نخواهد داشت.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha