• سه‌شنبه / ۲۴ خرداد ۱۳۹۰ / ۱۳:۲۲
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 9003-15368

وعده كاهش نرخ دلار محقق شد! قيمت سكه و طلا ثابت ماند

وعده كاهش نرخ دلار محقق شد!
قيمت سكه و طلا ثابت ماند

پس از اظهارنظر يكي دو روز گذشته مقامات اقتصادي كشور مبني بر اينكه يك روزه نرخ دلار و ديگر ارز‌ها كاهش خواهد يافت، امروز (سه‌شنبه) هم نرخ رسمي و هم قيمت بازار ارز كاهش يافت اما قيمت طلا با وجود كاهش قيمت جهاني آن ثابت ماند.

به گزارش خبرنگار اصناف خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) پس از اينكه در اوايل هفته بانك مركزي در يك اقدام اعلام نشده و با هدف از بين بردن دو نرخي بودن ارز قيمت دلار و برخي ارزهاي ديگر را 10 تا 12 درصد افزايش داد، قيمت انواع ارز در بازار تهران پر نوسان شد و با افزايش‌هاي نسبتا زيادي روبه‌رو بود به طوري كه هر دلار آمريكا تا نزديك 1300 تومان بالا رفت.

نوسان قيمت در روزهاي بعد بر ديگر كالاها از جمله طلا و سكه هم اثر گذاشت و در حالي كه قيمت‌هاي جهاني آن با اتفاق خاصي روبه‌رو نبود قيمت طلا در ايران بالا رفت.

اما بالاخره مديران رده بالاي اقتصاد كشور در يكي دو روز گذشته وارد ميدان شدند و بعد از اندكي سكوت اعلام كردند كه اين اقدام براي تسلط بر بازار و كوتاه كردن دست دلالان بوده و بانك مركزي قصد دارد پس از تسلط بر بازار نرخ ارز را كاهش دهد.

ابتدا وزير امور اقتصادي و دارايي با تاكيد بر اينكه بانك مركزي در حال مسلط شدن به نرخ ارز است، اظهار كرد: براي اينكه اين نرخ پايين بيايد بايد اول بانك مركزي بر آن مسلط شود و سپس براي كاهش آن اقدام كند.

سيدشمس‌الدين حسيني با تاكيد بر اين كه قيمت سكه و طلا در كشور متاثر از قيمت ارز و طلا در جهان است گفت: اگر در روزهاي اخير قيمت سكه در ايران بالا رفته است به دليل بالا رفتن قيمت ارز است، البته بانك مركزي در قيمت ارز مسلط شده و آن را كاهش خواهد داد.

وي با بيان اين‌كه طي روزهاي اخير نرخ ارز در بازار آزاد از نرخ رسمي فاصله‌ زيادي گرفته است، گفت: اين موضوع موجب دخالت بانك مركزي شد و عرضه انجام شد اما به دليل اختلاف زياد امكان مستهلك شدن ذخاير بانك مركزي وجود داشت ضمن اين كه ممكن بود يك رانت براي عده‌اي خاص ايجاد شود به همين دليل بانك مركزي در جهت اصلاح قيمت حركت و شكاف را كم كرد.

سخنگوي اقتصادي دولت با بيان اين‌كه تاكنون بانك مركزي توانسته حدود 50 درصد اين شكاف را كم كند، گفت: در ادامه بانك مركزي با عرضه كافي سكه شكاف باقي‌مانده را به طور كامل از بين خواهد برد.

از سويي ديگر رييس‌کل بانک مرکزي وعده داد كه مردم تا آخر همين هفته شاهد آثار اقدامات اين بانك براي کاهش نرخ ارز و رسيدن آن به پايين‌تر از قيمت قبلي خواهند بود.

محمود بهمني به خبرنگار ايسنا گفت: به دليل اختلاف نرخ ارز بانک مرکزي و بازار، حدود 140 تومان از هر دلار وارد جيب دلالان مي‌شد كه با اعمال استراتژي مناسب سعي شد اين فاصله کم شود.

رييس‌کل بانک مرکزي گفت: قطعا نرخ ارز را کنترل مي‌کنيم و در کوتاه‌مدت شاهد فروكش كردن نرخ ارز خواهيم بود.

ظاهرا همين اظهار نظرها در روزهاي گذشته كافي بود تا خود بانك مركزي امروز (سه‌شنبه) نرخ رسمي دلار را حدود 100 ريال كاهش دهد و متعاقب آن بازار نيز به سمت كاهش قيمت برود.

به اين ترتيب در حالي كه بانك مركزي بهاي دلار را هزار و 162 تومان و هفت ريال تعيين كرد كه اين نرخ در بازار تهران با اندكي كاهش به هزار و 210 تومان رسيد. پيش از اين نرخ رسمي بالاي 1171 و بازار بالاي 1250 تومان بود.

در معاملات ارزي امروز تهران همچنين يورو هزار و 780 تومان و پوند بدون تغيير و همان دو هزار و 20 تومان خريد و فروش ‌شد، در حالي كه نرخ رسمي اين دو به ترتيب 1678 و 1908 تومان اعلام شد.

از سويي ديگر در حالي كه قيمت طلا در بازارهاي جهاني با كاهش روبه‌رو بود و قيمت هر اونس طلا به هزار و 520 دلار رسيد اما قيمت سكه و طلا در ايران بدون تغيير باقي ماند.

هر گرم طلاي 18 عيار چون روز گذشته 46 هزار و 200 تومان بود و هر سكه بهار آزادي 475 هزار تومان، سكه جديد 461 هزار و 500 تومان، نيم سكه 231 هزار تومان، ربع سكه 136 هزار و 500 تومان و سكه‌هاي يك گرمي 72 هزار تومان خريد و فروش شد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha