• چهارشنبه / ۴ خرداد ۱۳۹۰ / ۱۲:۵۰
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 9003-02046
  • خبرنگار : 71359

كدام‌يك جانشين باردو مي‌شوند؛ وانت سمند يا وانت تندر؟

كدام‌يك جانشين باردو مي‌شوند؛ وانت سمند يا وانت تندر؟
وانت باردو قرار است با ترمز ضد قفل به بازار بيايد و اين درحالي است كه اين خودرو گويا هنوز نتوانسته است استانداردهاي 55‌گانه را كسب كند. به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران( ايسنا)، غلامرضا صادقيان - قائم مقام مديرعامل شرکت ايران خودرو تبريز، با اعلام اين كه دو هزار دستگاه وانت باردو از ارديبهشت امسال با ترمز ضد قفل توليد شده است، مي‌گويد: "اين وانت ها از خرداد ماه به بازار مي‌آيد و ايران خودرو تبريز قصد دارد در سال جاري65 هزار وانت باردو با ترمز ضد قفل توليد كند." به گفته وي ايران خودرو تبريز نصب کيسه ايمني هوا روي وانت باردو را نيز در برنامه هاي خود قرار داده و امکان آن را بررسي مي كند. اين اخبار در حالي منتشر شده است كه جواد نجم‌الدين - مدير عامل گروه صنعتي ايارن خودرو، سال گذشته در آخرين كنفرانس مطبوعاتي خود اعلام كرده بود كه توليد وانت باردو تا پايان سال 1390 متوقف خواهد شد. وي از وانت سمند به عنوان جانشين وانت پيكان نام برده بود. موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران هم انجام مذاكراتي براي ادامه توليد باردو را رد نكرده است. يك مقام مسوول در اين موسسه با تاييد برخي مذاكرات براي ادامه توليد وانت باردو مي‌گويد: "اگر چه اين خودرو هنوز نتوانسته است استانداردهاي 55 گانه را كسب كند، اما مسلما اگر بتواند به اين استانداردها دست پيدا كند، مجوز ادامه توليد هم خواهد داشت." اجبار كسب استانداردهاي 55 گانه بخشي از قانون ارتقا كيفيت خودرو بود كه سال گذشته توسط مجلس شوراي اسلامي تصويب و براي اجرا به وزارت صنايع و معادن ابلاغ شد. در اين قانون آمده است كه همه خودروهاي سواري، تجاري، وانت‌ها، موتورسيكلت‌ها و حتي لوكوموتيوها بايد از ابتداي مهر ماه سال 1389 داراي استاندارد هاي 55 گانه ايمني، زيست محيطي و كيفيتي باشند و در غير اين صورت موسسه استاندارد مجوز شماره گذاري آن ها را لغو خواهد كرد. موسسه استاندارد تاييد كرده است كه هنوز اغلب وانت‌هاي كشور نتوانسته‌اند استانداردهاي لازم را كسب كنند، اما به دليلي جلوي توليد آن‌ها هم گرفته نشده است. كيوان وزيري - معاون استاندارد و كيفيت ايران خودرو، در مورد دلايل ادامه توليد وانت باردو اين شركت مي‌گويد: "در مورد وانت باردو، ايران خودرو نفع اقتصادي توليد را در نظر نمي‌گيرد. در واقع علت اصلي ادامه توليد اين خودرو در خط توليد تبريز، در نظر گرفتن مسائلي مانند اشتغال زايي اين خط و حقوق مصرف كنندگان است. " وي با تاكيد بر اين كه هر زمان موسسه استاندارد تصميم بگيرد توليد همه وانت‌هاي غير استاندارد كشور را متوقف كند، ايران خودرو هم از آن تبعيت خواهد كرد، اظهار مي‌كند: "برنامه ما براي خروج وانت باردو از خط توليد هنوز تغيير نكرده است، اما اگر موسسه استاندارد براي سال 1391 هم مجوز توليد را تمديد كند، ما از آن تبعيت خواهيم كرد." يكي ديگر از دلايلي كه باعث شده است طرح از رده خارج كردن وانت باردو در دست انداز بيفتد، قيمت اين خودرو و نقش آن در حمل و نقل بار است. به گفته وزيري، در حال حاضر جانشين مناسبي براي اين خودرو در بازار ايران وجود ندارد، اما برنامه توليد يك وانت جديد در ايران‌خودرو به گونه اي طراحي شده است كه بتواند اين خلاء را پر كند." در حال حاضر ايران خودرو برنامه توليد دو وانت سمند و تندر را در دستور كار دارد. هرچند وزيري در مورد اين كه كدام يكي از اين وانت‌ها جانشين وانت باردو خواهند شد، اظهار نظر قطعي نكرده است، اما جانشين شدن وانت سمند به جاي وانت باردو را هم رد كرده كه مي‌تواند به معني جانشيني وانت تندر به جاي وانت باردو اين شركت باشد. با اين اوصاف، به نظر مي‌رسد كه براي تعيين جانشين وانت باردو بايد تا بهار سال آينده منتظر ماند. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha