• شنبه / ۱۳ فروردین ۱۳۹۰ / ۱۳:۴۴
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 9001-17718

ادعاي تازه دانشمندان: پيش‌بيني زمين‌لرزه و آتشفشان با مشاهده رسوبات كوارتز

ادعاي تازه دانشمندان: 
پيش‌بيني زمين‌لرزه و آتشفشان با مشاهده رسوبات كوارتز

دانشمندان در تحقيقات جديد خود ادعا كردند كه ماده معدني كوارتز مي‌تواند به آنها در پيش‌بيني زمين‌لرزه و فورانات آتشفشاني كمك كند.

به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دانشمندان دانشگاه لندن و دانشگاه يوتاي آمريكا دريافتند كه رسوبات زيرزمين بلورهاي سنگ در محل گسل‌ها به وفور يافت شده و نشانگر ضعف پوسته زمين هستند كه ممكن است منجر به رويدادهاي زمين‌شناسي شود.

دانشمندان در تحقيقات خود كه مي‌تواند به نجات جان بسياري از افراد در حوادث آينده بينجامد معتقدند كه مواد معدني نشان‌دهنده حركت صفحات قاره‌اي است كه از جمله مي‌توان به حركت صفحه آسيايي در زير صفحه آمريكا اشاره كرد كه منجر به وقوع زمين‌لرزه ژاپن شد.

اين يافته‌ها زماني به دست آمدند كه محققان به طور مكرر ارتباط بين رسوبات كوارتز و رويدادهاي زمين‌شناسي را مشاهده كردند.

آنها از برنامه رايانه‌يي ارث‌اسكوپ (Earthscope) و روش‌هاي زمين‌شناسي و ژئوفيزيكي براي مشاهده ساختار صفحه قاره‌اي آمريكاي شمالي استفاده كردند. براساس اطلاعات به دست آمده، ماده معدني كوارتز يك نشانگر خوب از ضعف پوسته زمين به شمار مي‌رود.

اين تيم تحقيقاتي، ويژگي‌هاي اين سنگ‌ها را با حركات زمين مرتبط كردند. كوارتز حاوي مقداري آب درون خود است كه در اثر حرارت فشار آزاد مي‌شود. اين مسأله موجب لغزش سنگها روي يكديگر و حركت آنها مي‌شود كه دانشمندان آن را در اصطلاح «چرخه چسبناك» مي‌نامند.

درحالي‌كه به اعتقاد زمين‌شناسان مناطقي مانند ژاپن، كاليفرنياي جنوبي و پارك ملي يلواستون در بخش فعال اين چرخه چسبناك قرار دارند، مناطق ديگر مانند رشته كوه آپالشين در شرق آمريكا در مرحله غيرفعال محسوب مي‌شوند.

اين نظريه مي‌تواند به دانشمندان در دستيابي به احتمال و قدرت زلزله در مناطقي كه زماني از لحاظ زمين‌شناسي غيرفعال به نظر مي‌رسيدند، كمك كند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha