• سه‌شنبه / ۱۰ اسفند ۱۳۸۹ / ۱۲:۳۲
  • دسته‌بندی: جامعه، شهری
  • کد خبر: 8912-06616

رييس راهور ناجا خبر داد: كاهش 9 درصدي تصادفات رانندگي در سال جاري سازماندهي نيم ميليون نيرو براي طرح نوروزي خستگي و خواب‌آلودگي علت اصلي تصادفات نوروز پارسال

رييس راهور ناجا خبر داد:
كاهش 9 درصدي تصادفات رانندگي در سال جاري
سازماندهي نيم ميليون نيرو براي طرح نوروزي
خستگي و خواب‌آلودگي علت اصلي تصادفات نوروز پارسال

رييس پليس راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي از كاهش 9 درصدي تصادفات رانندگي در سال جاري خبر داد و گفت: نيم ميليون نفر براي طرح نوروزي راهنمايي و رانندگي و پليس‌راه كشور سازماندهي شده‌اند.

سردار اسكندر مومني در حاشيه ديدار با مراجع عظام تقليد در قم در گفت‌وگو با خبرنگار شهري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با اشاره به اين كه 70 درصد از 30 درصد مرگ موتورسيكلت به دليل نداشتن كلاه ايمني است، افزود: در صورت استفاده از كلاه ايمني سالانه چهار هزار كشته تصادفات در كشور كاهش مي‌يابد .

وي علت 80 درصد تصادفات رانندگي را شتاب و عجله عنوان كرد و گفت: به اين ترتيب سرعت ، سبقت غير مجاز و انحراف به چپ ، استفاده از تلفن همراه ، انجام حركات مارپيچ و ... مهمترين علل بروز تصادفات در كشور است .

رييس پليس راهور ناجا با اشاره به كاهش 9 درصدي تصادفات رانندگي در سال جاري در خصوص طرح نوروزي پليس راه و راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي ، گفت: اين طرح در دو بخش آغاز شده است كه بخش اول تا 25 اسفند ماه براي روانسازي ترافيك و انجام سفرهاي درون شهري اجرا مي‌شود و بخش دوم نيز از 25 اسفند ماه آغاز تا پانزده فروردين ماه ادامه داشته و مربوط به سفرهاي برونشهري است.

وي از سازماندهي نيم ميليون نفر براي طرح نوروزي امسال خبر داد و گفت: بر اين اساس تجهيزات كنترل نامحسوس و ظرفيت هاي آن در نوروز امسال افزايش يافته و بيش از سه ميليون هميار پليس نيز به كمك ماموران راهنمايي و رانندگي مي‌آيند .

رييس پليس راهور ناجا با اشاره به اين كه خستگي و خواب آلودگي از علل عمده تصادفات نوروز پارسال بوده است، گفت: قطعا رعايت اين امر توسط شهروندان مي‌تواند كمك موثري به كاهش تلفات رانندگي كند.

وي با اشاره به اين كه سالانه يك ميليون و 200 هزار نفر در تصادفات رانندگي در جهان كشته مي‌شوند ، گفت: سهم ايرا ن در اين رقم 23 هزار كشته ، 280 هزار مجروح و 700 هزار تصادف است كه بدين ترتيب از اين حيث جزو چند كشور اول دنيا هستيم .

رييس پليس راهور ناجا با اشاره به اين كه حدود 10 سال قبل تنها سه ميليون و 400 هزار خودرو در كشور وجود داشت، اما هم اكنون حدود 13 ميليون دستگاه خودرو در كشور وجود دارد ، گفت: پيش‌بيني‌ مي‌كنيم طي 10 سال آينده تعداد خودروها و تقاضاي سفر در كشور سه برابر افزايش يابد و به حدود 40 ميليون دستگاه مي‌رسد.

وي با تاكيد بر اين كه قوانين و مقررات رانندگي بايد بازدارنده باشد، گفت: در عين حال تنها پنج درصد رانندگان در كشور تخلف مي‌كنند.

رييس پليس راهور ناجا ايمني وسايط نقليه ، توسعه حمل و نقل عمومي ، توسعه امداد و نجات مصدومان، مديريت ترافيك و رفتار و فرهنگ ترافيك را از ديگر موضوعات مهم عنوان كرد و گفت: آمارها نشان مي‌دهد در حالي كه در دنيا تلفات تصادفات رانندگي در بين راه و انتقال به بيمارستان بين 15 تا 20 درصد است، اين رقم در كشور ما بيش از 5/48 درصد است كه اين امر نشان مي‌دهد مسوولان بايد توجه جدي به اين مقوله داشته باشند.

وي با اشاره به ورود يك ميليون دستگاه خودروي جديد در سال جاري به معابر كشور گفت: در عين حال 5/1 ميليون نفر نيز گواهينامه جديد دريافت ‌كرده‌اند.

رييس پليس راهور ناجا بكارگيري سيستم‌هاي هوشمند مانند نصب دوربين هاي كنترلي و ثبت تخلف در مسيرهاي تهران ـ مشهد و اصفهان ـ شيراز و تجهيز ساير محورها به اين سيستم‌ها و فرهنگسازي ترافيك را به عنوان مهمترين اولويت‌هاي پليس راهور ناجا عنوان كرد و به ايسنا گفت: آمارها نشان مي‌دهد خسارات مادي تصادفات رانندگي در سال چهار درصد توليد ناخالص ملي است، ولي خسارات غير مستقيم آن مشخص نيست.

وي با اشاره به اين كه خودرويي ايمن و راه ايمن از ضروريات رانندگي است، گفت: در عين حال اگر مردم قوانين و مقررات رانندگي را رعايت كنند، مي‌توانند نقص اين دو بخش را به ميزان قابل توجهي كاهش دهند.

رييس پليس راهور ناجا با اشاره به اين كه ميزان سوانح و حوادث رانندگي نسبت به سال گذشته كاهش يافته است، خاطر نشان كرد: در عين حال نيازمند همكاري خوب مردم هستيم.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha