• جمعه / ۲۹ بهمن ۱۳۸۹ / ۰۹:۲۶
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 8911-17921

كشف يك ديسك ستاره‌يي متراكم در كهكشان «آندرومدا»

كشف يك ديسك ستاره‌يي متراكم در كهكشان «آندرومدا»

يك تيم بين‌المللي از ستاره‌شناسان توانسته‌اند براي اولين بار يك ديسك متراكم ستاره‌يي را در كهكشان «آندرومدا»، نزديك‌ترين كهكشان مارپيچي بزرگ به كهكشان «راه شيري» شناسايي كنند.

به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، به گفته تيم تحقيقاتي متشكل از پژوهشگران دانشگاه كاليفرنيا و محققان استراليا و اروپا، كشف اين ديسك ستاره‌يي كه در پي پنج سال تحقيق محقق شده به درك بهتر ستاره‌شناسان از فرآيند شكل‌گيري و تكامل كهكشان‌هاي مارپيچي بزرگ مانند كهكشان راه شيري كمك خواهد كرد.

ستاره‌شناسان با استفاده از تلسكوپ كك ناسا به تحليل سرعت ستاره‌هاي درخشان در كهكشان زن‌برزنجير پرداخته و توانستند يك گروه از ستارگان را به دنبال يك ديسك متراكم مشاهده كرده و تفاوت آنها را با ستاره‌هاي ديسك‌هاي رقيق از نظر طول، عرض و شيميايي ارزيابي كنند.

حدود 70 درصد ستاره‌هاي كهكشان «آندرومدا» (زن ‌به زنجير كشيده شده) در ديسك‌ ستاره‌يي رقيق قرار دارند.

اين ساختار ديسك شامل بازوان مارپيچي است كه در آن نواحي شكل‌گيري ستارگان فعال صورت مي‌گيرد و يك برآمدگي مركزي از ستارگان قديمي را در مركز كهكشان در بر مي‌گيرد.

ديسك متراكم كه در بالا و پايين ديسك نازك امتداد پيدا كرده، ‌شامل ستاره‌هاي قديمي است كه در مسيري «متراكم‌تر» گردش مي‌كنند.

ديسك‌هاي ستاره‌يي رقيق كه به طور معمول در تصاوير تلسكوپ هابل قابل مشاهده است در نتيجه افزايش گاز در انتهاي شكل‌گيري يك كهكشان به وجود مي‌آيند، درحالي‌ كه ديسك‌هاي متراكم در مراحل ابتدايي‌تر حيات كهكشان به وجود آمده‌اند.

فرآيند شكل‌گيري ديسك‌هاي ستاره‌يي متراكم هنوز به درستي درك نشده است.

تا پيش از اين، بيشترين اميد ستاره‌شناسان براي درك اين ساختار، ‌ديسك متراكم موجود در كهكشان راه شيري بود كه بخش زيادي از آن از منظر ديد پنهان است.

شناسايي يك ديسك متراكم مشابه در كهكشان آندرومدا به محققان چشم‌اندازي واضح‌تر از ساختار مارپيچي ارائه خواهد كرد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha