• سه‌شنبه / ۱۴ دی ۱۳۸۹ / ۱۳:۵۶
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 8910-09198

مهمان‌پرست: مذاكرات با‌ 1+5 اوايل بهمن خواهد بود موضوع دو تبعه آلماني به جريان سياسي تبديل نشود نمايندگان برخي كشورها از تاسيسات هسته‌يي ايران بازديد مي‌كنند

مهمان‌پرست:
مذاكرات با‌ 1+5 اوايل بهمن خواهد بود
موضوع دو تبعه آلماني به جريان سياسي تبديل نشود
نمايندگان برخي كشورها از تاسيسات هسته‌يي ايران بازديد مي‌كنند

سخنگوي دستگاه ديپلماسي كشورمان اعلام كرد كه از نمايندگان برخي از كشورها از اتحاديه اروپا، كشورهايي كه در مجموعه گروه ‌77 و غيرمتعهدها فعاليت دارند و هم‌چنين نمايندگاني از كشورهايي كه در ‌1+5 حضور دارند دعوت شده‌ است تا در سفري به كشورمان بازديدي از تاسيسات هسته‌يي كشورمان داشته باشند.

به گزارش خبرنگار سياسي خارجي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، رامين مهمان‌پرست ـ سخنگوي وزارت خارجه كشورمان ـ صبح سه‌شنبه در نشست هفتگي با خبرنگاران اعلام كرد كه اين بازديد قبل از برگزاري نشست استانبول انجام خواهد شد.

يكي از خبرنگاران پرسيد كه سلطانيه نامه‌اي به برخي از نمايندگان آژانس داده است و در آن خواسته است كه براي بازديد از تاسيسات هسته‌يي ايران به ايران سفر كنند، اين دعوت‌ها از كدام كشورها انجام شده است؟ كه مهمان‌پرست پاسخ داد: در راستاي رفتاري كه تا كنون جمهوري اسلامي ايران به صورت شفاف و صريح در رابطه با فعاليت‌هاي صلح‌آميز هسته‌يي خود داشته است و در چارچوب همكاري‌هايي كه تا كنون با آژانس بين‌المللي انرژي اتمي صورت گرفته است، دعوت از سفيران كشورهاي مختلف براي بازديد از تاسيسات هسته‌يي كشورمان، بار ديگر حسن نيت كشور ما را در رابطه با اين همكاري و صلح‌آميز بودن فعاليت‌هاي هسته‌يي نشان مي‌دهد.

مذاكرات با ‌1+5 اوايل بهمن‌ماه برگزار مي‌شود

او با اعلام اين‌كه زمان انجام مذاكرات با ‌1+5 اوايل بهمن‌ماه خواهد بود، عنوان كرد: هر وقت به طور قطعي روز آن مشخص شد در مورد آن اطلاع‌رساني خواهيم كرد.

مسووليت حفظ جان عسگري با رژيم صهيونيستي است

سخنگوي دستگاه ديپلماسي كشورمان درباره آخرين وضعيت عليرضا عسگري و پيگيري‌هاي وزارت خارجه در اين رابطه گفت: با توجه به اين‌كه رسانه‌هاي صهيونيستي حضور عسگري را در زندان‌هاي اين رژيم تاييد مي‌كنند مسووليت حفظ جان وي با اين رژيم است.

وي افزود: اين امر در عين حال نشان دهنده تروريسم دولتي در رابطه با مساله عسگري و هم‌چنين چهار ديپلمات كشورمان است كه سال‌هاست توسط اين رژيم اشغالگر و جنايتكار ربوده شده‌اند و نسبت به وضعيت آن‌ها خبري در دست نداريم.

مهمان‌پرست با بيان اين‌كه وزارت خارجه اقدامات خود را از طريق سياسي،‌ حقوقي و بين‌المللي پيگيري مي‌كند، عنوان كرد: ظرف روزهاي اخير صالحي ـ سرپرست وزارت خارجه ـ نيز در نامه‌هايي از طريق سازمان ملل و بان‌كي‌مون درخواست كرده است كه به مسووليت خود در اين رابطه عمل كنند و هم‌چنين از كميته بين‌المللي صليب سرخ نيز خواسته است به وضعيت وي رسيدگي كند و خبري از وضعيت وي در اختيار ما قرار دهد.

او در پاسخ به اين سوال كه آيا در اين رابطه با تركيه نيز مذاكراتي داشته‌ايم؟ گفت: يكي از موضوعاتي كه در دستور كار روابط ما با تركيه قرار دارد پيگيري وضعيت عسگري است، مذاكرات زيادي ميان دو كشور در اين زمينه انجام شده است، ما در حال استفاده از كمك تركيه در اين زمينه هستيم و با آن‌ها رايزني مي‌كنيم. همه‌ي كشورهايي كه به شكلي با اين موضوع درگير بودند بايد كمك بيش‌تري كنند تا از سرنوشت عسگري در اسرع وقت اطلاع پيدا كنيم.

از مصر انتظار بيش‌تري داريم

سخنگوي وزارت خارجه در ادامه درباره اقدامات انجام شده توسط مصر براي ورود ايرانيان و حضورشان در كاروان امدادرساني به غزه گفت: متاسفانه با ندادن مجوز ورود به كشور مصر برخي از نمايندگان مجلس و افرادي كه كاروان امدادرساني به غزه را همراهي مي‌كردند موفق به همراهي اين كاروان نشدند. انتظار كشور ما، ملت‌مان و همه كشورهاي اسلامي از مصر انتظار بيش‌تري است حتما نسبت به تعهدي كه همه ملت‌هاي مسلمان در رابطه با مساله غزه و فلسطين دارند انتظار همراهي و همكاري بيش‌تري وجود دارد.

مقامات مصر بايد دقت بيش‌تري در تشخيص دوست و دشمن داشته باشند

وي اضافه كرد: اين كه برخي از مقامات مصري در جهت تخريب روابط اقدام مي‌كنند يا تلاش در جهت نوعي مداخله در وضعيت داخلي كشورمان و روابط ما با ساير كشورها انجام مي‌شود نشان دهنده اين است كه مقامات اين كشور بايد توجه بيش‌تري داشته باشند و با دقت بيش‌تري تشخيص دوست و دشمن را دنبال كنند. آن چه كه بايد توجه مقامات مصري را به خود جلب كند وجود خطر اسراييل و دشمن صهيونيستي است كه دائما در فكر تهديد و تجاوز به كشورهاي اسلامي منطقه است.

مهمان پرست در عين حال گفت: لازم مي‌دانم بار ديگر انفجاري كه اخيرا در كشور مصر رخ داد و تعدادي از افراد مسيحي و شايد مسلمان آن كشور را به شهادت رساند، و به آن‌ها خساراتي وارد كرد را محكوم كنيم و آرزو مي‌كنم كه شاهد اين گونه اقدامات خشونت‌آميز در هيچ نقطه‌اي از دنيا نباشيم.

تغيير رييس‌جمهور نشان‌دهنده نارضايتي مردم آمريكا از سياست‌هاي اشتباه اين كشور در افغانستان بود

سخنگوي وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسش خبرنگار ايسنا، در رابطه با اين كه سناتورهاي آمريكايي اعلام كرده‌اند آمريكا بايد پايگاه نظامي دائمي در افغانستان داشته باشد، اظهار كرد: اين كه برخي از افراد در آمريكا راجع به باقي‌ماندن به صورت نظامي در افغانستان اظهارنظر مي‌كنند پاسخش را مردم خود آمريكا خواهند داد، راي و نظر مردم آمريكا مشخص خواهد كرد كه تاكنون از اين رويكرد نظامي و اشغالگرانه در كشورهاي منطقه رضايت داشته‌اند يا خير؟ آن چه كه ما تاكنون متوجه شديم رضايت نداشتن آن‌ها و حتي تغيير رييس‌جمهور و انتخاب فردي جديد از حزبي جديد به خاطر ناراضي بودن مردم آمريكا از سياست‌هاي اشتباه اين كشور در افغانستان است.

كانادا به مسائل حقوق بشر خود بپردازند

مهمان‌پرست در پاسخ به پرسش ديگر خبرنگار ايسنا در رابطه با اين كه وزير امور خارجه كانادا ادعا كرده كه از وضعيت حقوق بشر در ايران نگران است و از وزير جديد خارجه‌ي ايران خواسته است در اين رابطه اصلاحاتي انجام دهد؟ گفت: وزير امور خارجه‌ي كانادا بهتر است به جاي مداخله در وضعيت داخلي كشورها به مسائل حقوق بشر كشور خود بپردازند. كانادا از مشكلات زيادي برخوردار است و بايد بيش‌تر وقت خود را به بررسي مسائل داخلي كشور خود و وضع بوميان كانادا و نقض حقوقي كه در زندان‌هاي كانادا به ويژه براي زنان اعمال مي‌شود، اختصاص دهد و خشونت‌هاي غيرقابل توجيه پليس اين كشور به ويژه در رابطه با تظاهراتي كه انجام مي‌شود كه حتما آخرين آن را در رابطه با تظاهراتي كه در مورد اجلاس جي ‌بيست انجام شد را به خاطر داريد. صحنه‌هاي غير قابل توجيه و دفاع در آن حادثه هم‌چنان در ذهن مردم باقي است.

سخنان رييس‌جمهور آذربايجان به صورت دقيق منعكس نشده است

به گزارش ايسنا، خبرنگاري پرسيد كه اخباري منتشر شده مبني بر اين كه رييس‌جمهور آذربايجان خود را رهبر آذري‌هاي جهان معرفي كرده است، نظر شما در اين رابطه چيست؟ كه مهمان‌پرست پاسخ داد: مطالبي كه به نقل از رييس‌جمهور آذربايجان نقل شده است، به نظر مي‌آيد به صورت دقيق منعكس نشده است؛ برخي رسانه‌ها شيطنت مي‌كنند تا اختلاف ميان كشورها را دامن بزنند، همه بايد هوشيار باشند و در دام اختلاف و توطئه‌ي آن‌ها نيفتند.

او هم‌چنين در مورد استفاده از نامي غير از خليج‌فارس در برخي از رسانه‌هاي عربي گفت: موضوع مربوط به عنوان خليج فارس بحثي است كه بارها نسبت به آن تذكر داده‌ايم و انتظار ما از همه‌ي سازمان‌ها، نهادها و رسانه‌ها اين است كه نسبت به به‌كارگيري نام دقيق خليج فارس بر اساس مصوبات بين‌المللي و اسناد تاريخي اقدام كنند و هرگونه جعل نام خليج فارس با تذكر جدي مسوولان ما روبه‌رو خواهد شد.

وي در مورد احضار كاردار سوييس به وزارت امور خارجه نيز گفت: زماني كه شاهد مداخله برخي از كشورها يا نقض حقوق اتباع خود باشيم به آن‌ها تذكر مي‌دهيم. كشور سوييس به عنوان حافظ منافع آمريكا منتقل كننده‌ي تذكرات و توصيه‌هاي ما براي جلوگيري از نقض حقوق اتباع‌مان است.

مهمان‌پرست توضيح داد: به هر صورت يكي از موضوعاتي كه به صورت جدي در دستور كار وزارت امور خارجه است دفاع از حقوق اتباع ايراني در كشورهاي مختلف است. برخي از اتباع ما به شكل غيرقانوني و بدون طي شدن مراحل دقيق حقوقي در كشور آمريكا در بازداشت و حبس به سر مي‌برند و از كوچك‌ترين امكانات اوليه‌ دسترسي به وكيل و تماس با خانواده برخوردار نيستند. اين موضوع باعث برخورد كشور ما با اين تحركات است و تذكراتي كه داده مي‌شود براي اين است كه حقوق اتباع ما به صورت دقيق رعايت مي‌شود.

مقامات انگليسي در دادن لقب "سر" به سفيرشان در تهران كج‌سليقگي كردند

دستيار ويژه‌ي وزير امور خارجه‌ي كشورمان هم‌چنين در پاسخ به پرسشي در مورد دادن لقب سر از جانب ملكه‌ي انگلستان به سفير انگليس در تهران و اين كه آيا اين ارتباطي با اقدامات مداخله‌جويانه سفير انگليس پس از انتخابات در تهران دارد، خاطرنشان كرد: هر ساله به تعدادي از افراد و شخصيت‌ها در انگليس اين لقب به عنوان لقب تشريفاتي اختصاص داده مي‌شود، شايد در خوشبينانه‌ترين حالت بايد گفت كج‌سليقگي مقامات انگليسي در انتخاب اين زمان براي دادن اين لقب به سفير انگليس در تهران باعث تحريك احساسات ملت ما مي‌شود.

او افزود: با توجه به مداخله‌ها و اظهاراتي كه به هيچ وجه در چارچوب ديپلماتيك نبوده است، سفير انگليس بايد نسبت به اظهارات و اقداماتش دقت كافي به خرج دهد. سفيران و اعضاي هيات ديپلماتيك مامور تقويت و حفظ روابط هستند و به هيچ وجه نبايد در جهت تخريب روابط و تحريك احساسات اقدام كنند.

سخنگوي وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال يكي از خبرنگاران در مورد رسيدگي قوه قضاييه به وضعيت باغ قلهك نيز گفت: هنوز در اين رابطه نتيجه‌اي حاصل نشده است. قوه قضاييه پس از بررسي نتايج را اعلام مي‌كند.

اميدواريم شاهد رفت و آمدهاي هيات‌هاي بلند پايه‌ي ايران و عربستان باشيم

مهمان‌پرست در پاسخ به اين پرسش كه يكي از روزنامه‌هاي لبناني خبر داده است كه ملك عبدالله ـ پادشاه عربستان ـ قرار است به تهران سفر كند؛ آيا اين خبر را تاييد مي‌كنيد؟ تصريح كرد: طبيعي است كه رفت و آمدها و رايزني‌هاي مقامات عاليه‌ي كشورها در توسعه‌ي روابط مي‌تواند موثر باشد؛ به ويژه در رابطه با كشور ما و عربستان كه به عنوان كشورهاي مهم و تاثيرگذار منطقه هستند، اين گونه رفت و آمدها حتما به نفع وضعيت منطقه خواهد بود. اميدواريم با توجه به شرايطي كه وجود دارد و مسائلي كه درباره‌ي بيماري پادشاه عربستان مطرح بود ضمن آروزي سلامتي براي وي شاهد رفت و آمدهاي هيات‌هاي بلند پايه‌ي دو كشور باشيم. اين رفت و آمدها و رايزني‌ها نتايج مثبتي براي مردم و منطقه‌ي ما حتما خواهد داشت.

وي در مورد انتشار برخي اظهارات از سوي مقامات رژيم صهيونيستي در مورد سفر پادشاه عربستان به تهران نيز گفت: آن‌ها به هيچ وجه از روابط خوب كشورهاي اسلامي به ويژه ايران و عربستان خشنود نمي‌شوند و تمام تلاش خود را انجام مي‌دهند تا در اين روابط تاثير منفي بگذارند. مشخص است كه فضاسازي و برخورد تخريبي انجام مي‌شود، هرگونه اخباري از اين گونه منابع ناموثق مورد قبول‌مان نخواهد بود.

با اطلاع‌رساني به صورت دقيق، سوء تفاهم‌ رييس‌جمهور جديد برزيل برطرف مي‌شود

يكي ديگر از خبرنگاران پرسيد كه با توجه به روي كارآمدن رييس‌جمهور جديد در برزيل و مواضع اخيرش در مورد ايران، روابط اين دو كشور را در آينده چگونه ارزيابي مي‌كنيد؟ كه سخنگوي دستگاه ديپلماسي كشورمان در اين رابطه اظهار كرد: روابط سياسي ما در بهترين حالت خود قرار دارد. ظرفيت‌هاي فراوان ايران و برزيل اجازه‌ي افزايش همكاري‌ها را در سطح بسيار بالاتري به مقامات دو كشور مي‌دهد اميدواريم با برنامه‌ريزي‌هاي خوبي كه آغاز شده بتوانيم همكاري‌ها را در تمام زمينه‌ها گسترش دهيم.

او اضافه كرد: پيروزي رييس‌جمهور جديد برزيل و آغاز به كارش را تبريك گفته‌ايم و اميدواريم حضور وي ادامه‌ي حركت مثبتي باشد كه در پيشبرد روابط دو جانبه تاكنون داشته‌ايم. ممكن است برخي موضوعات در زمينه‌ي مسائل مربوط به حقوق بشر يا موارد ديگر مطرح باشد كه با اطلاع‌رساني و پرداختن به جزييات به صورت دقيق سوء تفاهم‌ها برطرف مي‌شود.

اميدواريم به روابط تجاري ايران و هند خدشه‌اي وارد نشود

وي هم‌چنين درباره مشكل ايجاد شده در مورد مبادلات نفتي ايران و هند و موضوع تغيير سيستم پرداخت مالي از سوي هند و مذاكرات در اين رابطه گفت: اين بحث بيش‌تر جنبه‌ي فني و تكنيكي دارد و مقامات هندي نيز اشاره كرده‌اند كه موضوعي فني است. مقامات بانك مركزي ايران به هند سفر كرده‌اند و تاكنون مذاكرات خوبي انجام شده است؛ اميدواريم اين مساله به‌زودي برطرف شود و راه‌حل مناسبي براي آن بيابند. مقامات دو طرف اظهار خشنودي كردند كه به سرعت اين مساله را حل كنند. اميدواريم به هيچ وجه به روابط تجاري بين دو كشور خدشه‌اي وارد نشود.

مهمان‌پرست در ادامه در پاسخ به اين پرسش كه اعلام شده است كه ايران مانع تانكرهاي سوخت افغانستان مي‌شود؛ آيا اين اخبار را تاييد مي‌كنيد؟ گفت: پس از تغييراتي كه در سيتم اقتصادي كشور به دليل هدفمند كردن يارانه‌ها به وجود آمد، طبيعي است كه ممكن است برخي مشكلات فني، براي ارسال سوخت به ويژه به كشورهاي همسايه به وجود آيد تا اين تفاهم جديد در رابطه با مباحث فني به نتيجه برسد.

او توضيح داد: ابهامي در اين رابطه به وجود آمده كه با تلاش مقامات كشورمان اين مساله در حال رفع شدن است.

وي در ادامه درباره انتشار برخي اخبار در مورد دادگاه ترور رفيق حريري نيز اظهار كرد: مقامات و احزاب مختلف در لبنان با هوشياري و وحدت نظر براي حفظ وحدت مردم در لبنان تلاش زيادي كردند. و به خوبي آگاهم كه چيزي ارزشمندتر از اين وحدت وجود ندارد. اميدواريم با هوشياري و ذكاوتي كه مسوولان لبناني دارند مانع هر گونه توطئه‌اي در اين زمينه شوند.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي كشورمان در مورد اين كه سكينه آشتياني گفته است مي‌خواهد از دو تبعه‌ي آلماني و وكيل سابقش شكايت كند، چه تسهيلاتي وزارت خارجه در اختيار وي براي انجام اين شكايت خواهد گذاشت؟ گفت: نوع برخوردي كه كشورهاي غربي، با پرونده‌اي كه به صورت طبيعي ممكن است در هر كشوري وجود داشته باشد بسيار سوال برانگيز است. اين كه فردي در كشور ما مرتكب جرمي شده باشد و به جرم خود هم اعتراف كرده باشد و مراحل حقوقي و قضايي‌اش در حال انجام است كشورهاي غربي به‌خصوص فرانسوي‌ها تلاش چشم‌گيري انجام مي‌دهند تا از اين پرونده‌ي قضايي جرياني سياسي بسازند. اين تصور اشتباه است و به نتيجه نيز نخواهد رسيد.

اقدام مثبت ايران درباره دو تبعه آلماني تصوري غلط را در غرب ايجاد نكند

او هم‌چنين درباره‌ي آخرين وضعيت دو تبعه‌ي آلماني نيز گفت: بنا بر درخواست و خواهش مقامات آلماني و تماس مكرر وزير خارجه‌ي آلمان، با پيگيري‌هاي سرپرست وزارت خارجه و موضع انسان دوستانه مقامات كشورمان امكان دسترسي خانواده‌هاي اين دو نفر به آن‌ها در ايام سال نو ميلادي فراهم شد. اين اقدام و برخورد مثبت كشور ما نبايد باعث ايجاد شدن تصوري غلط و اشتباه در كشورهاي غربي شود.

موضوع دو تبعه آلماني به جريان سياسي تبديل نشود

آلماني‌ها بدانند روش ايجاد فشار براي تغيير نظر مقامات قضايي در ايران نتيجه‌ي عكس خواهد داشت

مهمان‌پرست توضيح داد: جرياني در آلمان تلاش مي‌كند تا با ايجاد كمپين و صدور بيانيه براي آزادي اين دو فرد به سيستم قضايي ما فشار وارد كند. ما بار ديگر تذكر مي‌دهيم كه سيستم قضايي كشور ما كاملا مستقل است و به هيچ وجه تحت فشار تصميم نمي‌گيرد. مايل هستيم به اطلاع دوستان آلماني خود برسانيم كه روش ايجاد فشار براي تغيير نظر دادگاه و مقامات قضايي در ايران نتيجه‌ي عكس خواهد داشت. بهتر از اين موضوع كه يك بحث كاملا حقوقي و قضايي است، استفاده‌ي سياسي نشود و اين موضوع به جريان سياسي تبديل نشود.

يكي ديگر از خبرنگاران پرسيد اخباري درباره احتمال تخفيف حكم آشتياني مطرح شده است آيا اين اخبار را تاييد مي‌كنيد كه مهمان‌پرست گفت: دادگاه در حال بررسي اين جرم بر اساس مستندات است. بايد با دقت و تخصص لازم به اين احكام رسيدگي كرد. مقامات قضايي ما حتما در بهترين شرايط به وضعيت همه‌ي كساني كه در دادگاه‌ها مورد محاكمه قرار مي‌گيرند رسيدگي مي‌كنند و با توجه به خصوصيات هر جرم و با توجه به قوانين در صورت امكان موضوعات مربوط به كاهش مجازات را بررسي مي‌كند. بايد منتظر ماند تا شاهد راي قاضيان دادگاه در اين رابطه باشيم.

به گزارش ايسنا، در ادامه يكي از خبرنگاران از كشور عراق در ارتباط با اخبار منتشر شده مبني بر اين كه چهارده مشاور رييس‌جمهور بركنار شدند پرسيد كه مهمان‌پرست گفت: براي ما جالب است كه رسانه‌هاي عراقي تا اين ميزان مسائل داخلي‌ كشورمان را دنبال مي‌كند. با توجه به تشكيل دولت مردمي در عراق و اين كه موضوعات زيادي در آن كشور وجود دارد پرداختن به مسائلي كه مربوط به روابط خوب دو كشور مي‌شود بايد جذابيت بيش‌تري داشته باشد.

او توضيح داد: هرگونه تغيير و تحول در پست‌هايي كه مسووليت اجرايي يا مشاوره‌يي را به دنبال داشته باشد كاملا طبيعي است. حق بالاترين مسوول اجرايي كشور است كه نسبت به انتخاب كساني كه مي‌خواهند مسووليت‌هاي اجرايي را بر عهده بگيرند يا مشاوره دهند با آزادي كامل اقدام كنند. هيچ مساله‌ي خاصي رخ نداده و كاملا طبيعي است.

يكي ديگر از خبرنگاران پرسيد كه ايران اعلام كرده دو فرورند هواپيماي خارجي در آب‌هاي خليج فارس سرنگون شدند آيا اين دو هواپيما آمريكايي بودند كه مهمان‌پرست گفت: سيستم دفاعي كشورمان به ويژه سيستم دفاعي هوايي در بالاترين سطح آمادگي است و مقامات كشورمان بارها تاكيد كردند كه اجازه‌ي شكستن حريم هوايي كشورمان را به هيچ موجودي نخواهند داد. اگر اخباري نيز در اين زمينه منتشر شود در اين چارچوب است. اين موضوع را بايد كساني كه گاهي تصور تجاوز به حريم ساير كشورها را در ذهن متصور مي‌كنند بايد به ياد داشته باشند كه چنان‌چه اين كار صورت گيرد، نتيجه‌ي طبيعي آن، برخورد قاطعانه‌ي سيستم‌ دفاعي كشور خواهد بود.

خبرنگاري پرسيد كه ‌آيا آن‌ها آمريكايي بودند؟ كه مهمان‌پرست گفت: ‌فرقي نمي‌كند هر كسي حريم هوايي كشورمان را نقض كند بايد آمادگي واكنش بسيار قاطعانه ايران را داشته باشد.

وي در مورد اين كه اعلام شده برخي از دفاتر رسانه‌ها مانند العربيه يا بي‌.بي.‌سي مي‌خواهند كار خود را در تهران آغاز كنند، اظهار كرد: اين موارد بررسي مي‌شود و به نوع عملكرد آن‌ها بستگي دارد، اين كه چه نوع اشتباهاتي در گذشته داشته‌اند و چه تعهدي خواهند داد كه اين اشتباهات در آينده تكرار نشود. اين موضوع توسط نهادهاي مسوول بررسي مي‌شود و چنان‌چه حضور آن‌ها را مناسب تشخيص دهند حتما مجوز لازم را خواهند يافت.

سخنگوي وزارت امور خارجه هم‌چنين در پاسخ به اين پرسش كه برخي كشورها دولت مستقل فلسطيني را در مرزهاي 1967 به رسميت شناخته‌اند ارزيابي شما از اين اقدام چيست؟ گفت: در رفتار رژيم صهيونيستي نشانه‌اي از اين كه به سمت برقراري صلح و امنيت در منطقه پيش رود نمي‌بينيم اصولا فكر مي‌كنيم ماهيت اين رژيم اجازه نمي‌دهد كه هيچ توافقي براي برقراري آرامش در منطقه به وجود آيد و مشكل فلسطيني‌ها را حل كند بهتر است تمام كشورهايي كه نسبت به وضعيت صلح و امنيت در منطقه خاورميانه نگران هستند رژيم صهيونيستي را تحت فشار قرار دهند و مانع تجاوزات و جنايت‌هاي آن شوند و براي حل اين مشكل اقدام اساسي داشته باشند.

او در پاسخ به پرسش خبرنگار ديگري در مورد آخرين وضعيت شهرام اميري و اين كه شايعاتي در مورد وي مطرح شده است كه تحت فشار است، خاطرنشان كرد: به شايعات توجه نكنيد منبع اين شايعات همان آمريكا است.

مهمان‌پرست در پايان در مورد انفجار انجام شده در نيجريه نيز گفت: اخباري را در مورد اين حادثه انفجار در پايتخت نيجريه دريافت كرده‌ايم مراتب تاسف و تاثر خود را از اين كه تعدادي از افراد بيگناه صدمه ديدند و كشته شدند اعلام مي‌كنيم و هم‌دردي خود را با ملت، دولت، و بازماندگان حادثه اعلام كرده‌ايم و تاكيد مي‌كنيم اميدواريم شاهد هيچ صحنه‌ي خشونت‌آميزي كه به جان و مال افراد صدمه وارد مي‌كند نباشيم و دنيايي به دور از خشونت‌ها و هرگونه اقدامي كه وضعيت مردم جهان را به خطر مي‌اندازد داشته باشيم.

به گزارش ايسنا، مهمان‌پرست در ابتداي اين نشست با تبريك آغاز سال ميلادي جديد به همه‌ي كشورهايي كه آغاز سال جديد را در اين ايام جشن مي‌گيرند، گفت: آرزو داريم در اين سال ميلادي شاهد تلاش همه‌ي كشورها براي صلح، امنيت، آرامش، توسعه و رفاه بيش‌تر ملت‌ها در جهان امروز باشيم.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha