• دوشنبه / ۲۹ آذر ۱۳۸۹ / ۱۳:۵۲
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 8909-17905

با اجراي قانون هدفمندي يارانه‌ها؛ قيمت محصولات پتروشيمي ثابت مي‌ماند

مديرعامل شركت ملي صنايع پتروشيمي با اشاره به اجرايي‌شدن قانون هدفمندي يارانه‌ها بر ثابت‌ماندن قيمت محصولات پتروشيمي تاكيد كرد و گفت: همه محصولات پتروشيمي در بورس عرضه خواهد و قيمت نهايي که قابليت عرضه دارد هم FOB است و اگر کسي محصول را در خارج از بورس بفروشد حداکثر تا FOB منهاي 5 درصد مي تواند بفروشد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، عبدالحسين بيات با بيان اين‌كه وزارت نفت و شرکت ملي صنايع پتروشيمي مسوول تنظيم بازار محصولات پتروشيمي هستند، افزود: براساس برنامه‌ريزي‌هاي انجام شده تا پايان سال هيچ مجتمعي تعميرات اساسي ندارد.

به گفته او از مديران شركت‌هاي پتروشيمي درخواست شده درصورت پيش آمدن موارد فني پيش‌بيني نشده، در حداقل زمان مشکل را رفع کنند تا خللي در عرضه محصول در بازار ايجاد نشود.

وي با اشاره به وجود هفت هزار واحد توليدي پايين دستي که از محصولات پتروشيمي به عنوان خوراک استفاده مي‌کنند، خاطرنشان كرد: مجموعه پتروشيمي يک مجموعه پايين‌دستي و بالادستي هم دارد که در بحث هدفمندي يارانه‌ها به همه اين مجموعه‌ها بايد به صورت همزمان خوراك پرداخت تا هيچکدام دچار مشکل نشوند.

*خوراك پتروشيمي از مبادي متنوع دريافت مي‌شود

مديرعامل شرکت ملي صنايع پتروشيمي مبادي تامين خوراک پتروشيمي را بسيار متنوع دانست و گفت: به‌طوري‌كه بخشي از خوراک خود را از پارس‌جنوبي، بخشي ديگر را از پالايشگاه‌هاي گاز، بخشي را از پالايشگاه‌هاي مجموعه پالايش و پخش و بخشي را از واحدهاي خودمان تامين مي‌کنيم؛ بنابراين به علت تنوع تامين خوراک هر تغييري در طول زنجيره پتروشيمي در کل زنجيره تاثيرگذار است.

وي توضيح داد: از ابتداي امسال تاکنون 40 ميليون و590 هزار تن خوراک مايع از شرکت ملي نفت با قيمت FOB منهاي پنج درصد دريافت کرده‌ايم، 21 درصد خوراک به صورت بين مجتمعي تامين شده است، سه درصد خوراک براي مجتمع‌هاي خاص مانند پتروشيمي خوزستان وارد شده است و 9 درصد هم خوراک گاز دريافت کرده‌ايم.

*عرضه محصولات پتروشيمي در داخل کشور زياد نيست

بيات با بيان اينکه ميزان عرضه محصولات پتروشيمي در داخل کشور زياد نيست، از مديران مجتمع هاي توليدي خواست در توزيع عادلانه، فروش مناسب و حفظ قيمت در داخل کشور دقت کنند تا در اجراي قانون هدفمندي يارانه‌ها صنايع پايين دستي هيچ مشکلي از نظر تامين خوراک با قيمت گذشته نداشته باشند.

او در زمينه فروش محصولات پتروشيمي در بورس هم گفت: در مجموع 60 مورد اقلام پتروشيمي در بورس عرضه شده که از اين تعداد 30 قلم هيچ تغيير قيمتي نداشته‌اند، 15 قلم از يك تا پنج درصد افزايش قيمت داشته و 15 قلم هم از بيش از پنج درصد تغيير قيمت داشته‌اند.

وي ميزان محصولات عرضه شده در بورس را 1.6 ميليون تن و ميزان جذب محصولات را 1.1 ميليون تن اعلام کرد و افزود: در مورد چند محصول خاص که از بزگترين توليدکنندگان آنها در خاورميانه هستيم، مشکلاتي در عرضه وجود داشت که با مديريت انجام شده مشکل حل شد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha