*حمايت وزارت صنايع و شركت مادرتخصصي ازساخت داخل سيستم برق و كنترل واگنهاي مترو* طيبي: بهتر بود ساخت 315واگن مترو به داخليها واگذار ميشد
رييس سابق جهاد دانشگاهي درباره به واگذاري ساخت 315 واگن قطار شهري اصفهان، تبريز و شيراز به سازنده چيني گفت: از ملاحظات سازمان مادر تخصصي حمل و نقل ريلي اطلاعي ندارم، ولي با توجه به اينكه شركت چيني ظاهرا پروژه را فاينانس نميكند، بهتر بود اين پروژه به واگنسازان داخلي واگذار ميشد.
دكتر حميدرضا طيبي در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، با بيان اينكه بايد براي آينده بهگونهاي برنامهريزي شود كه ساخت كليه واگنهاي مورد نياز مترو در شهرهاي مختلف به واگن سازان داخلي واگذار شود، گفت: اگر چه بهتر بود اين پروژه توسط سازندگان داخلي انجام ميشد، اما همانگونه كه سردار رويانيان اعلام كرده، بايد ساخت داخل اعلام شده در اين پروژه محقق شود. ضمن اينكه جهاددانشگاهي آمادگي خود را براي تأمين سيستم رانش الكتريكي اين 315 دستگاه، بر اساس تفاهمنامه منعقده با شركت مادر تخصصي اعلام ميكند.
عضو هيات علمي جهاد دانشگاهي كه موضوع ساخت داخل سيستم رانش الكتريكي واگنهاي مترو و لكوموتيوهاي راهآهن را پيگيري ميكند، در مورد آخرين وضعيت ساخت داخل اين سيستم گفت: براساس تفاهمنامه منعقد شده بين شركت مادر تخصصي حمل ونقل ريلي و جهاد دانشگاهي، شركت مادر تخصصي موافقت كرد كه جهاد دانشگاهي با همراهي يك سازنده معتبر بينالمللي تامين مجموعه كامل سيستم رانش (FULL PROPULSION) واگنهاي مترو را بر عهده گيرد.
* * موافقت اوليه براي همكاري با يكي از سازندگان درجه يك بينالمللي
وي ادامه داد: جهاد دانشگاهي براساس فهرست سازندگان معتبر بينالمللي معرفي شده از طرف شركت مادر تخصصي اقدام به مذاكره با شركتهاي خارجي كرد و به موافقت اوليه براي همكاري با يكي از سازندگان درجه يك بينالمللي رسيد.
او با اشاره به اينكه مرحله بعدي اجراي اين تفاهمنامه، اعلام موافقت بين جهاد دانشگاهي و سازنده بينالمللي به شركت مادر تخصصي حمل ونقل ريلي و وزارت صنايع و معادن جهت معرفي به سازندگان واگنهاي مترو جهت در اختيار گذاشتن تامين سيستمهاي رانش توسط جهاد دانشگاهي بود، افزود: نكته قابل توجه در چنين شرايطي، گرفتن امتياز ساخت داخل از يك شركت معتبر خارجي و حجم سفارشهايي است كه با اين شركت بسته ميشود.
* * حمايت قاطع شركت مادر تخصصي و وزارت صنايع از اجراي تفاهمنامه
وي با اعلام اينكه حمايت شركت مادر تخصصي حمل ونقل ريلي و وزارت صنايع از اجراي اين تفاهمنامه به سازندگان واگن نيز اعلام شده است، گفت: اخيرا نيز دو جلسه با حضور نمايندگان شركت خارجي همكار جهاد دانشگاهي با مسوولان وزارت صنايع و مديران شركت مادر تخصصي حمل ونقل ريلي برگزار شد كه رييس ستاد حمل و نقل و مديريت مصرف سوخت با اعلام حمايت قاطع از اجراي تفاهمنامه، از شركت خارجي خواست كه هر چه سريعتر در مورد ميزان ساخت داخل با جهاد دانشگاهي به تفاهم رسيده و برنامههاي خود را براي اجراي ساخت داخل و زمانبندي نحوه اجرا به شركت مادر تخصصي اعلام كند.
* * منتظر تامين منابع براي آغاز پروژه هستيم
طيبي درمورد طراحي و ساخت اين سيستم به صورت كامل توسط جهاد دانشگاهي گفت: پيشنهاد تامين منابع مالي به سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران (ايدرو) و معاونت علمي و فنآوري رييس جمهور داده شده و منتظر تامين منابع براي اجراي اين پروژه هستيم. به صورت طبيعي اجراي اين پروژه زمانبر بوده و براي مناقصههاي فعلي و آينده نزديك قابل استفاده نيست و گزينه همكاري با شركت خارجي كه شرح آن داده شد، روش معقول است.
* * اقدام مستقل واگنسازان امكان انتقال دانش فني را ايجاد نميكند
او با بيان اينكه تجربيات حاصل در جهان و در ايران نشان داده است كه اقدام شركتهاي واگنساز به طور مستقل براي خريد سيستم رانش از شركتهاي دارنده تكنولوژي، امكان انتقال دانش فني را ايجاد نميكند، دليل اين موضوع را عدم وجود ساختار مناسب براي جذب تكنولوژي در شركتهاي واگنساز، حجم محدود سفارش و عدم تمايل دارنده تكنولوژي براي انتقال آن براي يك حجم كوچك سفارش دانست.
وي هم چنين اظهار كرد: از جهتي ديگر اقدام مستقل هر شركت واگنساز براي دريافت دانش فني از يك شركت خارجي سبب دو مشكل اساسي براي كشور ميشود؛ اول تعدد در خريد سيستمهاي متفاوت كه موجب مشكلاتي چون تامين قطعات يدكي متنوع، نياز به كارشناسان متعدد و عدم امكان همكاري واگنسازان داخلي در تجهيز همديگر است. از طرف ديگر حتي در صورت در اختيار قرار گرفتن دانش فني براي يك سازنده واگن، ديگر شركتهاي واگنساز رقيب چندان مايل به استفاده از آن در مناقصههاي خود نيستند.
اين مدير جهاد دانشگاهي توصيه كرد: بهتر است در مرحله اول خريدها تجميع شده و از يك شركت معتبر خارجي انجام و در مقابل آن امتياز قابل توجه انتقال تكنولوژي جهت ساخت داخل گرفته شود.
* * بوميسازي نيارمند همفكري و همدلي تمامي دستاندركاران است
به گفته وي نكته مهم در فرايند كار، همفكري و همدلي تمامي دستاندركاران، شركت مادر تخصصي صنايع ريلي كشور، وزارت صنايع ومعادن و شركتهاي واگنساز داخلي است كه امكان گرفتن بيشترين امتياز از شركتهاي خارجي دارنده فنآوري سيستم رانش به لحاظ قيمت، ميزان انتقال دانش فني و بوميسازي آن در كشور را بهوجود خواهد آورد.
وي تاكيد كرد: تحمل مشكلات اين موضوع در قدم اول و در زمان محدود، صنعت ريلي به خصوص بخش قطار شهريها را از مشكل مهم و جدي تدارك سيستم رانش خلاص كرده و موجب ميشود در مناقصات آينده بدون هيچگونه نگراني از انتخاب و تدارك به مشكلات اصلي مربوط به واگن سازي بپردازند. كاري كه در ديگر كشورهاي با رشد سريع صنعتي انجام داده و از آن بهره بردهاند.
انتهاي پيام
- در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
- -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
- - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بیاحترامی به اشخاص، قومیتها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزههای دین مبین اسلام باشد معذور است.
- - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نظرات