در نخستين نشست «انديشههاي راهبردي» در جمهوري اسلامي ايران، رهبر معظم انقلاب اسلامي و دهها نفر از انديشمندان، استادان و صاحبنظران دانشگاهي و حوزوي، چهارشنبه شب، به همانديشي و بررسي "مباني، ويژگيها و ابعاد الگوي اسلامي – ايراني پيشرفت" پرداختند.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، به نقل از پايگاه اطلاعرساني دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيتالله خامنهاي، در ابتداي اين نشست كه بيش از 4 ساعت به طول انجاميد، 14 نفر از متفكران و صاحب نظران حدود 3 ساعت و نيم، ضمن تضارب آرا، ديدگاههاي متنوع و مختلف خود را در زمينه الگوي اسلامي – ايراني پيشرفت بيان كردند.
سخنان رهبر معظم انقلاب در اين نشست
در ادامه اين نشست حضرت آيتالله خامنهاي با تأكيد بر ضرورت به كارگيري همه ظرفيت نخبگاني كشور در تدوين اين الگوي راهبردي، چهار عرصه "فكر، علم، زندگي و معنويت" را عرصههاي مهم الگوي اسلامي – ايراني پيشرفت خواندند و تأكيد كردند: اين الگو، سندي بالادستي براي همه اسناد برنامهاي و چشماندازي كشور خواهد بود.
برگزاري چنين نشستي در جمهوري اسلامي ايران بي سابقه است
حضرت آيتالله خامنهاي با اظهار خرسندي و قدرداني از مقالات علمي و سخنان اساتيد و فضلا در نخستين نشست انديشههاي راهبردي، اين موضوع را نشان دهنده ظرفيت بسيار بالاي فرزانگان و انديشمندان كشور دانستند و در تبيين اهميت آن خاطرنشان كردند: برگزاري چنين نشستي در جمهوري اسلامي ايران بي سابقه است.
ايشان با تأكيد بر تداوم نشستهاي انديشههاي راهبردي، يكي از اهداف اصلي برگزاري اين سلسله نشستها را درگير شدن متفكران و انديشه ورزان با مسائل اساسي و كلان برشمردند و افزودند: در كشور، اهداف و كارهاي بزرگي وجود دارد كه بايد براي تحقق آنها از ظرفيتها و تواناييهاي بالاي نخبگان، استفاده شود كه لازمه آن درگير شدن انديشه ورزان با اين مسائل كلان است.
فرهنگ و گفتمانسازي از اهداف سلسله نشستهاي راهبردي است
رهبر انقلاب اسلامي، فرهنگ و گفتمان سازي درخصوص مسائل كلان در ميان نخبگان و سپس در سطح عمومي جامعه را از ديگر اهداف سلسله نشستهاي راهبردي خواندند و خاطرنشان كردند: هدف سوم از برپايي اين نشستها، تعيين مسير و نوعي ريلگذاري براي آينده كشور است.
حضرت آيتالله خامنهاي با تأكيد بر لزوم پرهيز از شتابزدگي در رسيدن به نتيجه نهايي اين نشستها، افزودند: تدوين الگوي اسلامي – ايراني پيشرفت جز در يك فرآيند بلندمدت و در حالت خوش بينانه، ميان مدت، امكان پذير نيست، ضمن آنكه سرعت معقول نيز بايد وجود داشته باشد.
ايشان خاطرنشان كردند: در الگوي اسلامي – ايراني پيشرفت، هدفها مشخص ميشود اما راهبردها ممكن است به تناسب شرايط زمان دچار تغيير و اصلاح شوند كه اين مسئله، نشان دهنده انعطاف پذيري الگو است.
رهبر انقلاب اسلامي در تبيين اجزاي چهارگانه تعبير «الگوي اسلامي – ايراني پيشرفت» كلمه الگو را «نقشه جامع» معنا كردند و افزودند: بدون نقشه جامع، همچون برخي مسائل فرهنگي يا اقتصادي 30 سال گذشته، دچار حركتهاي گاه متناقض خواهيم شد.
ميتوانيم با استفاده از منابع اسلام، الگوي پيشرفت خود را تدوين كنيم
حضرت آيتالله خامنهاي در تشريح علت انتخاب كلمه اسلامي نيز بر ضرورت تكيه اهداف، ارزشها و شيوههاي اين الگو بر معارف و مباني اسلام اشاره كردند و افزودند: جامعه و حكومت ما، اسلامي است و ما مفتخريم كه ميتوانيم با استفاده از منابع اسلام، الگوي پيشرفت خود را تدوين كنيم.
ايشان در تبيين علت انتخاب كلمه ايراني در تعبير «الگوي اسلامي – ايراني پيشرفت»، به مسائلي نظير ضرورت در نظر گرفتن شرايط تاريخي – جغرافيايي – فرهنگي – اقتصادي و اجتماعي ايران در اين الگو اشاره كردند و افزودند: علاوه بر اين مسائل، طراحان اين الگو نيز متفكران ايراني هستند و اين الگو در واقع تجلي تلاش انديشمندان اين سرزمين براي ترسيم آينده كشور است.
ما در اين راه، با چشمان باز و انتخابگر، از هر علم و معرفت درست استفاده ميكنيم
رهبر انقلاب اسلامي همچنين با اشاره به انتخاب كلمه «پيشرفت» به جاي «توسعه» تأكيد كردند: كلمه توسعه، يك اصطلاح متعارف جهاني، با بار معنايي و ارزشي و الزامات خاص خود است كه ما با آنها موافق نيستيم، بنابراين از كلمه «پيشرفت» استفاده شد ضمن اينكه وام نگرفتن از مفاهيم ديگران، در طول انقلاب اسلامي سابقه داشته است.
ايشان ترسيم وضع مطلوب و مشخص كردن چگونگي رسيدن از وضع موجود به وضع مطلوب را از ضرورتهاي روند ترسيم و تدوين الگوي اسلامي – ايراني پيشرفت خواندند و افزودند: استفاده از دو مفهوم «اسلامي و ايراني»، به هيچ وجه به معناي استفاده نكردن از دستاوردهاي ديگران و تجارب صحيح آنان نيست و ما در اين راه، با چشمان باز و انتخابگر، از هر علم و معرفت درست استفاده ميكنيم.
حضرت آيتالله خامنهاي با اشاره به لزوم مطرح شدن و پاسخگويي به همه سؤالات در باب الگوي اسلامي – ايراني پيشرفت افزودند: يك سؤال اين است كه چرا اين مقطع زماني براي تدوين اين الگو انتخاب شده است.
مقطع فعلي، زمان مناسبي براي آغاز اين راه است
ايشان در پاسخ اين سؤال خاطرنشان كردند: تجربههاي متراكم و معرفتهاي انباشته شده در سي سال گذشته نشان ميدهد كه مقطع فعلي، زمان مناسبي براي آغاز اين راه است.
رهبر انقلاب اسلامي افزودند: برخي نيز معتقدند توانايي فكري براي ايجاد اين الگو، در كشور وجود ندارد اما ظرفيتهاي بسيار خوب موجود و ظرفيتهاي فراوان بالقوه اثبات ميكند كه متفكران و انديشه ورزان ايراني توانايي تدوين اين الگو را دارا هستند و اين حركت، حتماً به پيش خواهد رفت.
حضرت آيتالله خامنهاي در تشريح عرصههاي الگوي پيشرفت، به چهار عرصه فكر، علم، زندگي و معنويت اشاره كردند و افزودند: الگوي اسلامي – ايراني پيشرفت به گونهاي تدوين شود كه جامعه را به سمت جامعهاي متفكر سوق دهد و جوشيدن فكر و «انديشه ورزي» به حقيقتي نمايان در جامعه تبديل شود.
ايشان در همين زمينه مشخص شدن راهبردها و الزامات پيشرفت در عرصه فكر و توجه به ابزارهاي آن از جمله «آموزش و پرورش و رسانهها» را در تدوين الگوي پيشرفت مهم دانستند.
راههاي پيشرفت همه جانبه، عميق و بنياني علمي، در الگو مشخص شود
عرصه علم، دومين عرصهاي بود كه رهبر انقلاب به عنوان عرصههاي پيشرفت مطرح كردند.
ايشان در اين زمينه خاطرنشان كردند: نوآوري و حركت خوب موجود در زمينه استقلال علمي بايد با شتاب و قوت بيشتر ادامه يابد و راههاي پيشرفت همه جانبه، عميق و بنياني علمي، در الگو مشخص شود.
حضرت آيتالله خامنهاي، توجه به مسائل و خطوط اصلي زندگي مانند امنيت، عدالت، رفاه، آزادي، حكومت، استقلال و عزت ملي را در بحث الگوي اسلامي – ايراني پيشرفت، ضروري دانستند و افزودند: در اين الگو بايد به عرصه زندگي، توجه كافي شود.
معنويت مهمترين عرصه در تدوين الگوي اسلامي ايراني پيشرفت است
رهبر انقلاب اسلامي، معنويت را چهارمين و مهمترين عرصهاي دانستند كه در كار پيچيده – دقيق و بلندمدت تدوين الگوي اسلامي ايراني پيشرفت، بايد به آن توجه شود چراكه معنويت، روح پيشرفت واقعي در همه زمينهها و مسائل است.
رهبر انقلاب اسلامي، زندگي بشر در دوران ظهور امام عصر(عج) را، نمونه كامل زندگي انساني خواندند و خاطرنشان كردند: بشر با تاريخ چند هزار ساله خود، همچنان در پيچ و خمهاي زندگي بسر ميبرد و در زمان ظهور حضرت حجت، به بزرگ راه پيشرفت حقيقي ميرسد كه البته بايد به طور مستمر در اين زمينه تلاش كرد.
حضرت آيتالله خامنهاي، سخنان خود در نخستين نشست انديشههاي راهبردي را با تأمل در باب محتواي اسلامي الگوي پيشرفت ادامه دادند.
با اعتقاد به توحيد، راه پيشرفت حقيقي گشوده خواهد شد
ايشان توجه به مسئله توحيد را در اين الگو داراي ضرورت كامل دانستند و افزودند: اگر توحيد، اعتقاد به خدا و التزام به اين اعتقاد، به بدنه زندگي بشر بسط داده شود، مشكلات جامعه بشري حل و راه پيشرفت حقيقي گشوده خواهد شد.
رهبر انقلاب اسلامي، توجه به معاد و محاسبه اخروي را در الگوي پيشرفت، موجب منطقي شدن تحمل همه دشواريها و ترويج ايثار و از خودگذشتگي برشمردند و خاطرنشان كردند: اين مفهوم اساسي و سرنوشت ساز، بايد در الگوي اسلامي – ايراني پيشرفت، معنا يابد.
پيوستگي و عدم تفكيك دنيا و آخرت و محور بودن انسان در نگاه اسلام از ديگر نكاتي بود كه رهبر انقلاب اسلامي در زمينه محتواي اسلامي الگوي پيشرفت مورد توجه قرار دادند.
هدف نهايي اسلام، رستگاري انسان است
ايشان، محور بودن انسان «در اسلام و در فلسفههاي مادي غرب» را كاملاً متفاوت از يكديگر خواندند و خاطرنشان كردند: هدف نهايي اسلام، رستگاري انسان است و در اين نگاه همه مسائل از جمله عدالت، رفاه، امنيت و عبادت مقدمه يا اهداف مياني هستند و هدف اصلي اين است كه انسان سعادتمند شود.
حضرت آيتالله خامنهاي، انسان در نگاه اسلام را موجودي مختار، مُكلّف و در معرض هدايت الهي دانستند و با تأكيد بر تجلي اين نگاه در الگوي پيشرفت خاطرنشان كردند: در اين نگاه، مردم سالاري علاوه بر اينكه حق مردم است تكليف آنها نيز ميشود و كسي نميتواند بگويد صلاح يا فساد جامعه به من مربوط نيست.
مسئله حكومت از ديدگاه اسلام بايد در الگوي پيشرفت مورد توجه قرار گيرد
رهبر انقلاب اسلامي، مسئله حكومت از ديدگاه اسلام را از ديگر مسائلي دانستند كه در الگوي اسلامي – ايراني پيشرفت، بايد مورد توجه كافي قرار گيرد.
ايشان در همين زمينه افزودند: صلاحيتهاي فردي در اسلام به گونهاي مهم است كه هركس ميخواهد مسئوليت و مديريت بپذيرد بايد صلاحيتهاي لازم را در خود بوجود آورد وگرنه با پذيرش مسئوليت، عمل نامشروعي انجام داده است.
حضرت آيتالله خامنهاي در تبيين نكات ديگري از نگاه اسلام به حكومت، به نفي استعلا، اشاره كردند و افزودند: در اسلام كسي كه اهل استعلا و برتري طلبي است و يا همه چيز را براي خود ميخواهد حق ندارد قدرت را قبول كند و مردم نيز حق ندارند چنين شخصي را انتخاب كنند كه اين نگاه سعادت بخش، بايد در الگوي اسلامي – ايراني پيشرفت، جاري شود.
توجه به اقتصاد در الگوي پيشرفت ضروري است
رهبر انقلاب اسلامي توجه به اقتصاد را نيز در الگوي پيشرفت، ضروري خواندند و افزودند: در الگوي پيشرفتي كه با همفكري و تلاش نخبگان تدوين خواهد شد، عدالت به عنوان يكي از اركان اصلي لحاظ شود چراكه در اسلام، عدالت، معيار حق و باطل و ملاك مشروعيت يا عدم مشروعيت حكومتها است.
حضرت آيتالله خامنهاي به عنوان نكته ضروري ديگر در تدوين الگوي پيشرفت اسلامي-ايراني به «نگاه غيرمادي به اقتصاد» اشاره و خاطرنشان كردند: اسلام براي ثروت، اهميت قائل است و توليد ثروت را مطلوب ميداند به شرط اينكه از آن، براي ايجاد فساد و سلطه و اسراف استفاده نشود.
رهبر انقلاب اسلامي در بخش پاياني سخنانشان با تأكيد مجدد بر ضرورت ادامه سلسله نشستهاي انديشههاي راهبردي افزودند: در تدوين الگوي اسلامي – ايراني پيشرفت، ممكن است تشكيل دهها جلسه و ايجاد دهها حلقه علمي و فكري در دانشگاهها و حوزهها ضروري باشد، بهرحال اين «راه آغاز شده» با استفاده از همه ظرفيت نخبگاني كشور ادامه يابد تا انشاءالله به نقطه مطلوب برسد.
ايجاد يك مركز براي پيگيري اين هدف راهبردي ضروري است
ايشان با اشاره به اينكه تدوين الگوي اسلامي –ايراني پيشرفت، به علت ماهيت بالادستي اين الگو، در دولتها و مجالس امكانپذير نيست، ايجاد مركزي براي پيگيري اين هدف راهبردي را ضروري دانستند و افزودند: البته اين كار بسيار مهم و حركت عظيم نميتواند محدود به يك مجموعه شود و همكاري همه انديشمندان و متفكران كشور را ميطلبد.
رهبر انقلاب اسلامي افزودند: مركز و ستادي كه براي پيگيري اين كار تشكيل مي شود با حمايت و پشتيباني از نخبگان و صاحبنظران، مسير دستيابي به هدف بسيار مهم تدوين الگوي اسلامي – ايراني پيشرفت را تسهيل خواهد كرد.
سخنان و ارائه مقالات صاحبنظران
در آغاز نخستين نشست انديشههاي راهبردي كه با موضوع الگوي اسلامي – ايراني پيشرفت تشكيل شده بود دكتر مسعود درخشان استاد دانشگاه علامه طباطبايي به بيان ديدگاههاي خود پرداخت.
وي در مقاله خود با عنوان «نگاهي به مباني پيشرفت اقتصادي اسلامي – ايراني»، خاطرنشان كرد: الگوي پيشرفت اسلامي – ايراني بايد ضمن آنكه مبتني بر موازين الهي و احكام شرعي باشد، مختصات اقتصاد ايران كه سابقه نيم قرن وابستگي به درآمدهاي نفتي را دارد در نظر بگيرد.
درخشان افزود: الگوي پيشرفت درون زا است و اجراي آن نيازمند عزم و اراده ملي مسئولان دستگاههاي دولتي و غيردولتي و تكيه بر قابليتها و تواناييهاي داخلي است.
دومين سخنران نخستين نشست انديشههاي راهبردي، دكتر مصطفي سليميفر استاد دانشگاه فردوسي مشهد بود. وي با بررسي روند تغيير تفكرات و نظريههاي توسعه در قرنهاي اخير گفت: با وجود همه تغييرات بوجود آمده در مدلهاي توسعه، به علت اينكه همه اين مدلها از نگاه اومانيستي و جهان بيني سكولار سرچشمه ميگيرند نتوانستهاند اهداف مورد نظر جوامع بشري را تأمين كنند ضمن اينكه علاوه بر تفاوتهاي ايدئولوژيك، جغرافياي پيشرفت ايران نيز متفاوت است بنابراين بايد به تبيين الگوي پيشرفت اسلامي – ايراني بپردازيم.
سليميفر، ايجاد جامعهاي مبتني بر عدل و قسط، پرورش انسانهايي مؤمن، برخورداري از اقتصاد پويا و پيشرو و مشاركت حداكثري مردم را از جمله مأموريتهاي الگوي پيشرفت اسلامي – ايراني خواند و گفت: بايد با راهبردهايي همچون اصلاح نظام آموزشي كشور، طراحي نظام تعميق معرفت ديني جامعه و ايجاد نظام توليد و انتشار دانش - و با توجه اسناد فرادستي مانند قانون اساسي و سند چشم انداز 20 ساله، به تبيين الگوي پيشرفت بپردازيم.
اين استاد دانشگاه مقاله خود را با اشاره به برخي تنگناها وموانع نگرشي، مديريتي، اجتماعي و سياسي در مقوله پيشرفت به پايان برد.
حجتالاسلام والمسلمين دكتر سيدحسين ميرمعزي از پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي نيز در اين نشست گفت: تعبير الگوي اسلامي – ايراني پيشرفت، نشان دهنده ضرورت تطبيق الگوي اسلامي پيشرفت با شرايط و ويژگيهاي فرهنگي، اجتماعي، سياسي و اقتصادي ايران است.
ميرمعزي افزود: تجميع ذخائر علمي موجود، تعريف و برگزاري دورههاي دكتري و فوق دكتراي پژوهشي و تشكيل گروههاي پژوهشي فلسفه علوم انساني اسلامي ميتواند زمينههاي طراحي و تدوين الگوي اسلامي – ايراني پيشرفت را فراهم سازد.
دكتر زهرا نصراللهي استاد دانشگاه يزد نيز در سخنراني خود در باب ضرورت الگوي اسلامي - ايراني پيشرفت، خاطرنشان كرد: تقريباً همه مدلهاي پيشرفت غربي در ايران اجرا شده اما به نتيجه مطلوب نرسيده است.
وي در تبيين اجزاي اصلي «الگوي اسلامي - ايراني پيشرفت»، هدف گذاري صحيح، و تربيت كارگزاران نظريه پرداز و توانا را براي اجراي اين الگو ضروري دانست و با تأكيد بر گسترش و تعميق تضارب فكر و انديشه گفت: بايد با آيندهپژوهي و ترسيم دورنماي كشور به تبيين الگوي صحيح پيشرفت بپردازيم.
اين استاد دانشگاه، اصالت دادن به شكل و ظواهر اسلامي، نبود زير ساختهاي سيستماتيك، عدم شناخت كافي از «غرب، اسلام و ايران»، جبهه گيري در مقابل هر نوع تغيير، عدم خود باوري كامل در جامعه علمي كشور، نبود انعطاف لازم و جديت رقباي جهاني را مهمترين موانع تحقق الگوي صحيح پيشرفت خواند.
در ادامه نخستين نشست انديشههاي راهبردي، حجتالاسلام والمسلمين دكتر حميد پارسانيا با ارائه مقالهاي تحت عنوان «پيشرفت اسلامي و مديريت تداركات چي مآبانه علم»، بازخواني هويت توسعه مدرن را با توجه به مباني نظري و زمينههاي اجتماعي و تاريخي آن، ضروري خواند.
پارسانيا با اشاره به تجربه ناموفق تعميم الگوي پيشرفت غربي به جوامع بشري، علم، عقلانيت چند بعدي اسلامي، و آزادي مثبت در عرصه تفكر و انديشه را لوازم پيشرفت اسلامي دانست و افزود: بايد با پرهيز از مديريت سخت افزارانه و تداركات چي مآبانه علم، و در پرتو مديريت هوشمندانه، نسبت صحيح علم و فرهنگ را در افق فرهنگي اسلام ترسيم كنيم و سياستگذاري علم را متناسب با نيازها و شرايط تاريخي و تمدني خود سازمان دهيم.
در ادامه اين نشست دكتر عادل پيغامي از دانشگاه امام صادق(ع) به الزامات دهه پيشرفت و عدالت پرداخت.
اين استاد دانشگاه افزايش خلاقيت، مهارت حل مسأله، مهارت تصميم گيري و نقادي را از جمله مهارتهاي بنيادين پيشرفت برشمرد و گفت: شاخصهاي كنوني كه معيار ارائه آمار در كشور است جامعه را به عدالت و پيشرفت مطلوب نميرساند و لازم است در هر حوزه شاخصهاي آماري جديدي تدوين و ملاك عمل قرار گيرد.
هفتمين سخنران نخستين نشست انديشههاي راهبردي دكتر فرامرز رفيع پور، استاد جامعه شناسي دانشگاه شهيد بهشتي بود كه با ارائه مستندات تاريخي و تشريح روند شكلگيري استعمار غرب، به اثبات اين نكته پرداخت كه استعمار به عنوان مهمترين روش تحقق اهداف خود، به ايجاد تغييرات ارزشي – فرهنگي و اجتماعي در كشورهاي اسلامي و تحت سلطه ميپردازد.
رفيع پور، با نفي تفكري كه اسلام و ايران را در مقابل هم ميانگارد، گفت: مراسم عاشوراي حسيني در ايران به سمبل وحدت ملي و هويت ملي ايرانيان تبديل شده و اين واقعيت نشان ميدهد كه ميان ايران و اسلام، پيوندهاي ناگسستني وجود دارد.
اين استاد جامعه شناسي، الفت را رمز پيشرفت حقيقي دانست و گفت: توسعه غربي، با دامن زدن به تضادها و ايجاد و تحكيم ارتباطات عمودي، الفت دروني جوامع انساني را عملاً سست ميكند و انديشمندان و صاحبنظران دلسوزي كه در پي الگوي اسلامي – ايراني پيشرفت هستند بايد اين حقيقت را مدنظر داشته باشند.
دكتر حداد عادل استاد دانشگاه تهران نيز خاطرنشان كرد: در الگوي اسلامي – ايراني پيشرفت، بايد هم به آرمانها و اصول ديني و هم به واقعيتهاي ايران و جهان امروز توجه شود.
حداد عادل، تأمين عدالت، تحكيم مباني خانواده، و نفي نگاه ابزاري به زن را از جمله رئوس اصلي الگوي اسلامي – ايراني پيشرفت برشمرد و تأكيد كرد: در تدوين اين الگو بايد از نقاط قوت و تجربيات موفق ديگران نيز استفاده شود.
در ادامه نشست انديشههاي راهبردي، دكتر پرويز داوودي رئيس مركز استراتژيك رياست جمهوري گزارشي از اقدامات انجام شده در دولتهاي نهم و دهم براي تدوين الگوي اسلامي – ايراني پيشرفت بيان كرد.
وي با اشاره به تدوين منشور جمهوري اسلامي درخصوص مباني و ساختارهاي كلان، گفت: اكنون نيز گروهي از فضلاي سطح عالي حوزه و اساتيد و محققان دانشگاهي، تدوين بيست و دو طرح را براي تعيين شاخصها در دو بخش پيشرفت اقتصادي و پيشرفت سياسي آغاز كردهاند.
داوودي افزود: در اين روند تعيين شاخصهاي عدالت و رشد اقتصادي، اسراف، خانواده مطلوب از نظر اسلام، نظم و انضباط اجتماعي، شهرسازي و معماري اسلامي، استقلال، آزادي، وحدت ملي، قانون مداري، خدمت مداري، و مشاركت سياسي در دستور كار گروههاي تخصصي قرار گرفته است.
دكتر عماد افروغ از دانشگاه تربيت مدرس نيز در نشست انديشههاي راهبردي، با انتقاد از غلبه نگاه كميت گرا و صرفاً تجربي گفت: در هر نوع الگوي پيشرفت، فرهنگ بايد ملاك و معيار اصلي باشد.
اين استاد دانشگاه، فهم دقيق انقلاب اسلامي را، لازمه تدوين الگوي اسلامي – ايراني پيشرفت دانست و افزود: شعارها و اهداف اساسي انقلاب يعني آزادي – عدالت و بويژه معنويت بايد در هر نوع الگوسازي، مورد توجه كامل قرار داشته باشد.
افروغ، فهم دقيق مسئله جهاني سازي را ضروري خواند و گفت: سرمايه داري به علت تضادهاي اساسي دروني خود، داراي قدرت جهاني شدن و جهاني سازي نيست اما اسلام، به شرط توجه انديشمندان و ملتهاي اسلامي به واقعيتها و نيازهاي جهاني، از اين توانايي برخوردار است.
آيتالله محمدمهدي آصفي استاد حوزههاي علميه نجف و قم نيز در اين نشست با تأكيد بر اينكه الگوي پيشرفت غرب مطلوب جامعه اسلامي نيست، گفت: در تدوين الگوي اسلامي – ايراني پيشرفت بايد مشخص شود كه از ديدگاه اسلام، پيشرفت هدف است، و يا نتيجه؟
وي تأكيد كرد: پايه و مبناي اصلي پيشرفت، ارتقاي تواناييهاي علمي دانشگاهها است.
دكتر سيدحبيبالله طباطبائيان، استاد دانشگاه علامه طباطبايي نيز در سخنان كوتاهي، سنجش صحيح پيشرفت كشور را ضروري خواند و گفت: اين سنجش مستمر، امكان اصلاح نقاط ضعف و تقويت نقاط قوت را فراهم مي سازد.
آيتالله حائري شيرازي نيز در نشست انديشههاي راهبردي، شناخت و رعايت دقيق قوانين هستي و طبيعت را، زمينه ساز پيشرفت حقيقي برشمرد.
خانم علاسوند استاد حوزه و دانشگاه بعنوان آخرين سخنران اين نشست به لزوم توجه به خانواده محوري در پيشرفت اشاره كرد و گفت: پيشرفت مبتني بر معنويت و توجه به ابعاد فرهنگي در نگاه استراتژيك اسلام، از اولويت برخوردار است.
وي گفت: بايد مراقب بود به اسم مصلحت، مفاهيم اسلامي در مقام اجرا سكولاريزه نشده و عملاً ساختارهاي پيشرفت غربي اجرا نشود.
در ابتداي اين نشست دكتر واعظ زاده دبير نشست انديشههاي راهبردي در بيان چگونگي شكلگيري اين نشستها، گفت: ايده اوليه تشكيل نشستهاي راهبردي حدود ده ماه قبل از جانب رهبر معظم انقلاب اسلامي ارائه شد كه بعد از تشكيل دبيرخانه و رايزني با انديشمندان، اساتيد، فضلا، و صاحبنظران داراي تجربه، موضوع اولين نشست از سلسله نشستهاي راهبردي «الگوي اسلامي – ايراني پيشرفت» انتخاب شد.
وي با اشاره به ضرورت مشاركت صاحبنظران، انديشمندان و اساتيد و فضلا در فرآيند تصميم سازي و گفتمان سازي در كشور خاطرنشان كرد: در نشستهاي راهبردي علاوه بر جنبههاي نظري، زمينههاي اجراي عملي مباحث مطرح شده نيز مد نظر است.
انتهاي پيام
نظرات