آييننامه حمايت از صنايع ريلي در سيل واردات غوطهور شد!
معماي ابلاغ نشدن آييننامه حمايت از صنايع ريلي با اعلام برنامه زماني ورود چندين دستگاه قطار مسافربري به چرخه ريلي كشور حل شد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، به گفته مدير عامل راه آهن جمهوري اسلامي ايران، چند واگن دو طبقه، 20 دستگاه لكوموتيو و 104 واگن مسافري تا پايان امسال، 25 ست ريل باس و پنج ترنست تا پايان سال آينده و 150 دستگاه لكوموتيو تا 2.5 سال آينده وارد شبكه ريلي كشور ميشود.
علاوه بر اين پورسيدآقايي - مديرعامل بخش ريلي گروه توليدي مپنا، از واردات حدود 40 دستگاه لكوموتيو چيني در مدت زماني كه ابلاغ آييننامه حمايت از صنايع ريلي به تاخير افتاده است، خبر داده بود.
اگر چه واردات ادوات نقليه ريلي توسط سازمانهاي دولتي با وجود توانايي ساخت داخل، براساس قانون استفاده از حداكثر توان داخلي ممنوع است، اما روند بالا نشاندهنده واردات اين دستگاهها توسط بخش دولتي است. هر چند برخي از اين واردات به اسم بخش خصوصي وابسته به سازمانهاي دولتي صورت ميگيرد.
غفلت مسوولان از آييننامه حمايت از صنايع ريلي در حاليست كه به گفته عزتالله زارعي - دبير كارگروه حمايت از توليد، اين آييننامه قرار بود صنعت واگنسازي كشور را در يك دوره به رشد برساند.
با توجه به اين كه با ابلاغ اين آييننامه تعرفه واردات تجهيزات ريلي افزايش مييابد، به گفته بابك احمدي - مديرعامل واگن پارس، دستهايي وجود دارد كه مانع از ابلاغ اين آييننامه شدهاند. همچنين پورسيدآقايي از مذاكرات غير رسمي برخي از سازمانها و نهادهاي دولتي براي جلوگيري از ابلاغ اين آييننامه خبر داده است.
غلامرضا رزازي - رييس انجمن صنايع ريلي، نيز با بيان اينكه فكر ميكرديم سختترين كار جمع كردن امضاي مسوولان براي تاييد آييننامه باشد و ابلاغ آن كاري ساده و تشريفاتي است، اظهار كرد: مشخص نيست چه مانعي وجود دارد كه با امضاي شش وزير، آيين نامه مورد نظر ابلاغ نشد؛ در حالي كه زمان متعارف براي ابلاغ بين يك ماه تا 45 روز است.
مجيد هدايت - رييس سازمان گسترش و نوسازس صنايع، هم دليل ابلاغ اين آييننامه را عدم توافق ذينفعان عنوان كرده است. ضمن اين كه بهانه ديگري كه برخي مسولان بيان ميكنند، تعداد زياد واگنهاي مورد نياز در سالههاي آتي و عدم توانايي واگنسازان داخلي در تامين به موقع آن است. با وجود اين، احمدي سفارشدهي در دقيقه 90 را بهانه خوبي براي فرار از خريد داخلي برخي دستگاهها عنوان كرد و گفت: دستگاههاي داخلي شش ماه يا يك سال قبل از نياز به واگن، سفارش ساخت به سازندگان داخلي ميدهند و چون ميدانند در اين مدت زمان واگن ساز داخلي نميتواند اين تعداد زياد سفارش را در كوتاه مدت تامين كند، واگن مورد نياز را ازچند واگن ساز خارجي خريداري ميكنند.
وي افزود: اگر صبر كنيم روزي برسد كه به دو هزار واگن نياز داريم، مشخص است بايد پيشنهاد ساخت را به شركتهاي خارجي بدهيم، اما اگر اين ميزان حمل و نقل امروز قابل پيشبيني است، چرا همين امروز سفارشي ساخت را به واگن سازان داخلي ندهيم؟
به گزارش ايسنا، آييننامه حمايت از صنايع ريلي كه امضاي شش وزير( بازرگاني، صنايع ومعادن، كار وامور اجتماعي، جهاد كشاورزي، تعاون و دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح) را يدك ميكشد، قرار بود پنج ماه پيش از طرف معاون اول رييس جمهور ابلاغ شود.
اگرچه اين آيين نامه شامل حداقل حمايتها از صنعت واگنسازي كشور است و همه خواستههاي توليدكنندگان را تامين نميكند، اما اجرايي شدن آن كه به گفته مديرعامل واگن پارس "نه جامع و نه مانع" است، ميتواند دريچه اميدي هر چند كوچك براي توليد كنندگان داخلي باشد.
انتهاي پيام
- در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
- -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
- - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بیاحترامی به اشخاص، قومیتها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزههای دین مبین اسلام باشد معذور است.
- - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نظرات