• جمعه / ۱۴ آبان ۱۳۸۹ / ۱۵:۵۱
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 8908-06081
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

/گازكشي، تهديدي ديگر براي محوطه‌ تاريخي توس/ نايب رييس كميسيون فرهنگي مجلس: قرار نيست گازكشي در عمق اتفاق بيفتد حفظ آثار تاريخي توس وظيفه‌اي همگاني است

/گازكشي، تهديدي ديگر براي محوطه‌ تاريخي توس/
نايب رييس كميسيون فرهنگي مجلس:
قرار نيست گازكشي در عمق اتفاق بيفتد
حفظ آثار تاريخي توس وظيفه‌اي همگاني است

نايب رييس كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي با اشاره به اينكه عدم لطمه به آثار تاريخي از شروط گازرساني بوده است، از مورد توجه بودن ملاحظات كارشناسي براي گازكشي سخن گفت.

جواد آرين‌منش در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)- منطقه خراسان- با اشاره به اينكه گازكشي يكي از مطالبات ديرينه مردم روستاهاي منطقه بود، افزود: ما پيگيري‌هاي زيادي در اين خصوص داشته ايم؛ البته در حال حاضر نيز در همان منطقه ساير خدمات شهري از جمله آب‌رساني به مردم ارائه شده است.

وي افزود: قرار نيست يك كاوش خارج از معمول در منطقه انجام شود علاوه بر اينكه اين موضوع به لحاظ فني و كارشناسي نيز مورد تاكيد قرار گرفته است كه حتي‌الامكان لوله‌كشي‌ها به گونه‌اي باشد كه از بالا صورت گيرد و هيچ گونه لطمه‌اي به آثار تاريخي وارد نشود.

وي يادآور شد: قرار نيست گازكشي در عمق اتفاق بيفتد بنابراين ملاحظات فني و كارشناسي مورد توجه قرار گرفته است.

نماينده مردم مشهد و كلات در مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه ما تنها دو راه پيش رو داشتيم، خاطرنشان كرد: يك راه اين بود كه بايد مردم را راضي و متقاعد مي‌كرديم تا عرصه آثار تاريخي به طور كامل آزاد شود و مردم بتوانند در نقطه ديگري با آرامش زندگي كنند زيرا افرادي كه در روستاها ساكن هستند، اجدادشان نيز در آنجا زندگي مي‌كرده‌اند و قرار نيست به بهانه حفظ آثار تاريخي زندگي مردم نابود شود و از حداقل امكانات محروم شوند.

وي در ادامه افزود: راه دوم نيز اين بود كه مادامي كه ساكنين در منطقه زندگي مي‌كنند، بتوانند از تسهيلات و امكاناتي كه همه مردم دارا هستند برخوردار باشند.

آرين‌منش با اشاره به اينکه بحث انتقال روستاها، موضوع مورد بحث سازمان ميراث فرهنگي و مسوولان شهر و استان بوده و هست، تاكيد كرد: ما حداقل دو بار در بودجه‌هاي سالانه در مجلس هفتم ضرورت اين موضوع يعني آزادسازي توس و آزادسازي قلعه فلك‌الافلاك در استان لرستان را لحاظ كرديم اما هيچ نتيجه‌اي در بر نداشت.

وي در بيان علت نتيجه نداشتن اين موضوع گفت: منابع پيش‌بيني شده براي اين امر به صورت درآمد- هزينه بود كه دولت بايد از جايي درآمدي به دست مي‌آورد و در اين راه خرج مي‌كرد اما اين درآمدها حاصل نشد و در نتيجه اين اتفاق نيز رخ نداد، اكنون نيز تا زماني كه مردم در منطقه زندگي مي‌كنند از گاز نيز مانند آب و برق استفاده خواهند كرد و هيچ لطمه‌اي نيز به آثار تاريخي وارد نخواهد شد.

نايب رييس كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي اين موضوع را از شروط گازرساني عنوان كرد و تاكيد كرد: عدم لطمه به آثار تاريخي از شروط كار بوده و در همان مسيري كه آب و برق داده شده است، اين اقدام انجام خواهد شد.

وي با تاكيد بر اينكه اهميت تاريخي منطقه توس جاي بحث ندارد، يادآور شد: توس منطقه‌اي ارزشمند و ذي قيمت است كه بخش‌هايي از آن كه كشف شده و از دل خاك بيرون آمده است و نشان دهنده اهميت تاريخي منطقه توس مي باشد. روزگاري كه خبري از شهرهايي مانند مشهد نبود، توس در گذر تاريخ شهري بسيار پراهميت بوده و كماكان نيز اين جايگاه را در تاريخ ميراث فرهنگي ما حفظ كرده است لذا حفظ و حراست از آثار به جا مانده، وظيفه‌اي همگاني است.

آرين‌منش با بيان اينكه در اين زمينه ما با خلا قانون مواجه نيستيم، ابرازداشت: مجلس شوراي اسلامي در جايي ورود پيدا مي‌كند كه نياز به قانون‌گذاري داشته باشد كه بحث حفظ و حراست از ميراث فرهنگي قانون دارد و نياز به قانون جديد نيز ندارد، اين سازمان ميراث فرهنگي است كه بايد به قوانين موجود عمل كند.

وي درخصوص بحث دكل‌هاي توس نيز تصريح كرد: من اين موضوع را خيلي پيگيري كردم و مكاتبات زيادي نيز انجام داديم، برخي كارشناسان نيز نظر داده بودند كه اين امر لطمه‌اي به آثار وارد نمي‌كند و بدين ترتيب كار و بحث انتقال دكل‌ها نيز متوقف شده است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha