*سكوت معنادار در اجراي استانداردهاي 55 گانه خودروها* قرار است مقامات بالاتر تصميم بگيرند؟
موضوع استانداردهاي 55گانه خودروها با اعلام وضعيت نهايي خودروهاي سواري و وعده بررسي كيفيت ساير خودروها در حالي از تب و تاب اوليه افتاده كه به نظر ميرسد عامل جديدي سبب كنار گذاشتن موقتي اختلاف نظر از سوي دستاندركاران اين بخش اعم از خودروسازان و موسسه استاندارد و وزارت صنايع ومعادن شده است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، طبق مصوبه شوراي عالي استاندارد در سال 1384، تمام خودروها موظف به كسب 55 استاندارد اجباري كيفيت، ايمني و آلايندگي تا پايان برنامه چهارم توسعه شده بودند، ولي بعد از تمديد يك ساله برنامه چهارم توسعه تا پايان سال 1389، مجلس شوراي اسلامي در خردادماه امسال در قالب برنامه ارتقاي كيفيت خودروهاي داخلي، قانوني را تصويب كرد كه طبق آن خودروسازان بايد تا ابتداي مهر ماه سال جاري ميتوانستند استانداردهاي 55 گانه را كسب كنند.
طبق همين قانون، مسووليت نظارت براجراي 51 استاندارد عملكرد به عهده موسسه استاندارد و تحقيقاتي صنعتي و نظارت بر چهار استاندارد آلايندگي و مصرف سوخت به سازمان محيط زيست واگذار و بنا شده بود توليد خودروهايي كه نتوانند استانداردهاي لازم را كسب كنند، طبق قانون در ابتداي مهر 1389 متوقف شود.
هرچند موسسه استاندارد گزارشهايي در مورد نظارت بر اجراي كسب استانداردهاي 51 گانه منتشر كرده، ولي سازمان محيط زيست هنوز گزارشي در خصوص اين كه چه خودروهايي توانستهاند چهار استاندارد آلايندگي و كاهش مصرف سوخت را به دست آورند، منتشر نكرده است.
در چنين شرايطي در مورد كسب همين استانداردهاي 51 گانه كه موسسه استاندارد مسووليت نظارت بر آن را داشته است هم اختلافاتي وجود دارد.
با وجود اين كه طبق نمابري كه از سوي اين موسسه براي رسانهها ارسال شده، خودرو پرايد توانسته است استانداردهاي 51 گانه را كسب كند، كيوان وزيري - معاون مدير عامل ايران خودرو در امور كيفيت، در پاسخ به اين سوال كه چرا با وجود اين كه وانت باردو اين شركت با وجود اين كه استانداردهاي 51 گانه را كسب نكرده است، هنوز به توليد خود ادامه مي دهد؟ ميگويد: "از نظر موسسه استاندارد چهار خودرو پرايد، وانت نيسان، وانت مزدا و وانت پيكان از نظر كسب استانداردهاي 51گانه مشكل دارند؛ بنابراين هر زمان كه به اين موضوع عادلانه نگاه شده و توقف توليد اين چهار خودرو رسما اعلام شود، قطعا ايران خودرو توقف توليد وانت پيكان را نيز خواهد پذيرفت."
در همين رابطه هر چند رييس موسسه استاندارد از استاندارد نبودن وانت نيسان سخن ميگويد، ولي جليلي مقدم - معاون مديرعامل زامياد در امور مهندسي، مي گويد: "تمام محصولات اين شركت از جمله وانت نيسان توانستهاند استانداردهاي لازم را كسب كنند و اين شركت تغييري در توليدات خود نخواهد داشت."
در ادامه همين موضوع وقتي جلسه سوم مهر ماه وزارت صنايع كه با حضور وزير صنايع و معادن، نمايندگان موسسه استاندارد و ديگر مسوولان مربوطه براي تصميمگيري در مورد اجراي قانون مجلس شوراي اسلامي و جلوگيري از توليد خودروهاي فاقد استاندارد 55 گانه به نتيجه مشخصي نرسيد و جلسه ششم مهر ماه هم كه بنا بود در آن به موضوع استاندارد خودروها رسيدگي شود به دلايل نا مشخص برگذار نشد، حالا با گذشت بيش از 15 روز اخباري مبني بر تصميم مقامات بالاتر براي دخالت در اين موضوع به گوش ميرسد.
سكوت معني دار و يك باره تمامي مسوولاني كه تاكنون در مورد استاندارد خودروهاي داخلي صحبت كردهاند هم اين مساله را تاييد ميكند كه احتمالا مقاماتي بالاتر از سطح مديران خودروسازي يا موسسه استاندارد تصميم به دخالت در موضوع اجراي قانون توقف توليد خودروهاي فاقد استانداردهاي 55 گانه را دارند.
انتهاي پيام
- در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
- -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
- - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بیاحترامی به اشخاص، قومیتها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزههای دین مبین اسلام باشد معذور است.
- - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نظرات