برزگري به ايسنا خبر داد: احتمال توقف توليد وانت نيسان
رييس موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران از احتمال توقف يكي از وانتهاي داخلي خبر داد.
نظامالدين برزگري در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) كه پرسيد آيا اين وانت همان نيسان زامياد است؟ ضمن تاييد آن اظهار كرد: تا اوايل آبان ماه امسال تصميمهاي مهمي درباره ادامه توليد يا توقف توليد خودروهاي توليد داخل گرفته ميشود كه از جمله آنها احتمالا توقف توليد يكي از وانتهاي توليد داخل خواهد بود.
به گفته وي، اين وانت اگر نتواند استانداردهاي لازم را رعايت كند، قطعا توليد آن متوقف خواهد شد.
وي همچنين از ادامه بررسي وضعيت تطابق خودروهاي سواري داخلي با استانداردهاي 51 گانه خبر داد و گفت: بررسي وضعيت استاندارد خودروهاي سواري داخلي تقريبا تمام شده و نوبت به وانتها رسيده است.
برزگري همچنين در پاسخ به اين سوال كه چرا ارتباط مستقيم وي با رسانهها بعد از پيش آمدن جريانات مربوط به استانداردهاي خودروها تقريبا قطع شد؟ عنوان كرد: اين طور نيست. طبق مصوبه دولت هر سازماني بايد سخنگو داشته باشد و موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران نيز از طريق سخنگوي خود اطلاعرساني ميكند.
پيشتر سخنگوي موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران نيز به ايسنا توضيح داده بود كه از آنجايي كه بيشترين نگرانيها در مورد خودروهاي سواري بوده است، رعايت استانداردهاي 51 گانه را فقط در خودروهاي سواري بررسي و نتيجه را اعلام كردهايم. لذا بنا داريم بررسي استاندارد خودروهاي وانت و باربر درون شهري و برون شهري را آغاز كنيم.
اظهارات آزارشي در شرايطي است كه تاكنون در مورد استانداردهاي وانتهاي باردو توليدي ايران خودرو و وانت مزدا دو كابين توليدي بهمن مسايل زيادي مطرح شده و ايرادهاي مختلفي به استاندارد اين دو وانت گرفته شده است، در حالي كه وانت نيسان توليدي زامياد فازغ از اين مسايل كماكان به ادامه حيات مشغول است.
آخرين گزارشهاي رسيده حاكي از آن است كه اين وانت از 55 استاندارد اجباري هنوز موفق به دريافت 17 مورد از استانداردها نشده كه تست تصادف از بغل و جلو، حركت فرمان در جهت افقي و عمودي، امواج الكترومغناطيس و راديو، مقاومت و استحكام صندلي و كمربند ايمني، آلايندگي سوخت (جزو چهار استاندارد محيط زيست) از جمله آنهاست.
در اين باره سخنگوي استاندارد با تاييد اين موضوع كه خودروهاي وانت و تجاري هم شامل مصوبه شوراي عالي استاندارد در سال 1384 مبني بر كسب استانداردهاي 51 گانه تا ابتداي مهر امسال بودهاند، اظهار كرد: با اين حال موسسه به دلايلي نتوانسته است وانتها را مورد بررسي قرار دهد.
وي در توجيه اين اقدام افزود: البته در مصوبه شوراي عالي استندارد بيشترين تاكيد برخودروهاي سواري بوده است، نه وانت يا خودروهاي تجاري و به همين دليل اين خودروها در اولوتهاي بعدي موسسه استاندارد براي بررسي و كنترل رعايت استانداردهاي 51 گانه قرار دارند.
به گفته او بحث مهلتدهي به خودروسازان براي دريافت استانداردهاي 51 گانه بيشتر در مورد خودروهاي سواري بوده است، چرا كه اين خودروها بيشتر با جان مردم در ارتباط هستند.
وي در پاسخ به اين سوال كه آيا خودروهاي وانت با جان مردم سر و كار ندارند؟ گفت: به هر حال خودروهاي سواري در اين زمينه تاثير بيشتري دارند.
به گزارش ايسنا، اطلاعات رسيده حكايت از آن دارد كه به خودروسازان با استناد به مصوبه شوراي عالي استاندارد تا ابتداي برنامه پنجم توسعه (پايان امسال) مهلت داده شده كه نسبت به تجهيز محصولات خود به استانداردهاي 55گانه اقدام كنند.
انتهاي پيام
- در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
- -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
- - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بیاحترامی به اشخاص، قومیتها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزههای دین مبین اسلام باشد معذور است.
- - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نظرات