امام جمعه مشهد گفت: بروز تعارض و تقابل در درون يك جريان نه تنها شكست نيست، بلكه فرصتي است براي توليد هنجارها، ارزشها و جريانهاي ارزشمند.
به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) - منطقه خراسان، حجتالاسلام و المسلمين سيد احمد علمالهدي در دومين روز كنگره كانون دانشگاهيان ايران اسلامي كه به مدت سه روز در مشهد در حال برگزاري است، ادامه داد: تعارض و تقابلي كه در حوادث اخير و در موقعيتهاي گوناگون اجتماعي و سياسي كشور ما به وجود آمد با عنايتهاي خداوند به يك حركت عظيم در قالب فرصت تبديل شد، فرصتي كه عزيزان متعبد و متدين به بركت آن، تشكلها و همانديشيهاي منسجمي چون كانون دانشگاهيان را در جامعه ايجاد كردند.
وي تاكيد كرد: چهرههاي نوراني شما نخبگان علمي و متدين در چنين مراسمهايي سبب آسودگي ما نسبت به سرنوشت نظام انقلاب و اسلام است و نشان ميدهد كه دژ مستحكم اسلام، نيرومند و جريان حاكم ديني، جرياني خلل ناپذير و غيرقابل آسيب است.
امام جمعه مشهد با تاكيد بر اينكه تمام خطوط و حركات اجتماعي و سياسي را بايستي بر اساس قرآن و دين استوار ساخت، گفت: در عرصه فعالان سياسي دو جريان قدرت محور و تكليف محور حضور دارند و اگر جريان ديگري به جز اين دو، فعاليت كند نشان دهنده آن است كه آن جريان، جرياني نارسا و فاقد عقل است.
وي ادامه داد: ژستهايي چون فعاليت و خدمت براي مردم و تكليف، تنها براي طي كردن مسير قدرت يابي و فرصتيابي است، در غير اين صورت هيچ انساني جز انسان معتقد به خدا، خود را در برابر هيچ جرياني مكلف نميداند.
عضو مجلس خبرگان رهبري با بيان اينكه تنها انساني كه خود را مكلف ميداند، انسان خداباور و معادباور است، اضافه كرد: اگر كسي از وظيفه و شعارهاي گوناگون سخن بگويد، تنها لقلقه زبان و ژست است نه واقعيت.
وي تاكيد كرد: در حوزه عقلانيت، اگر تكليف به عنوان يك انسان خداباور مطرح نباشد، براي فعاليت در عرصه اجتماعي و سياسي توجيه عقلاني نخواهد بود.
وي گفت: گاهي امكان دارد كه دو جريان با يكديگر به يك نقطه مشترك برسند، اما در نهايت تعارضها به وجود خواهند آمد، زيرا انساني كه در جهت مطامع حركت كند، حتما مورد خشم خداوند است و همچنين جريان تكليف محور با هيچ جهات سياسي و اقتصادي در يك چارچوب نميگنجد.
علمالهدي افزود: متاسفانه برخي متدينين سادهانديش در ابتدا با اين فكر كه با حفظ اهداف مقدس ميتوان در هر حزب و جريان سياسي فعاليت كرد، وارد ميشدند، در حالي كه اين امر امكان ندارد و درست نيست كه فردي را با علم بر اينكه قدرت محور است، تنها به دليل استعدادهاي بالايي كه دارد ، وارد جريانهاي تكليف محور كرد.
وي با اشاره به آيه ولايت تصريح كرد: ولايت به معناي صاحب امر و دوست نيست، بلكه ولايت ساختاري اجتماعي است كه داراي چينشي خاص است و رابطهها در آن هيچ نوع خللي ندارند و عنصري غير خودي نيز وارد آن نميشود.
وي با اشاره به آيهاي از سوره توبه گفت: بنا بر اين آيه، افراد نبايد حتي پدر و برادر خود را كه فردي خارج از ساختار ولايت است و انديشه غيرديني را به ديني ترجيح ميدهند، وارد ساختار جامعه ولايي كنند.
عضو مجلس خبرگان رهبري با بيان اينكه در جريان تكليف محور، ساختار تشكيلاتي ساختاري ولايي است، افزود: خوشبختانه نهاد مقدس كانون دانشگاهيان ايران اسلامي نيز نقطهاي آرماني براي امثال بنده است، چرا كه از ابتداي شكلگيري نهضت انقلاب تاكنون با جريانهاي زيادي كه تابلوي ارزشي را انتخاب كرده بودند، مواجه شدهايم، جريانهايي كه دقيقا در مواقع حساس و سرنوشتساز با ولايت زاويهدار شدند و حتي تبديل به ناپاكترين جريانهاي سياسي چون منافقين شدند كه از هر نجسالعيني هم ناپاكتر هستند.
وي با اشاره به حوادث پس از انتخابات گفت: متاسفانه در اين حوادث حالتي را ايجاد كردند كه نشان دهند، كساني در خط رهبري و حمايت از دولت هستند، تنها از توده سادهانديش و عوام ناآگاه و چشم و گوش بسته هستند و تمام نخبگان و صاحبان فكر و انديشه در مقابل ولايت قرار دارند و اين مساله سبب اشتباه بزرگان و زاويهدار شدن آنها شد.
وي افزود: اما در واقع با توجه به كلام معصوم(ع) كساني كه با ولايت زاويه پيدا ميكنند، از ابتدا عنصري تكليف محور نبودهاند، بلكه براي رسيدن به قدرت اين آرم را با خود يدك ميكشيدهاند و وقتي ديدند قدرت به سمت آنها نيامد، زاويهدار شدند.
انتهاي پيام
نظرات