با تصويب مجلس و ابلاغ رييس جمهور در خرداد امسال تعرفه واردات خودرو به حالت سابق يعني همان 90 درصد بازگردانده شد، ولي شرطي براي خودروسازان گذاشته شد مبني بر اين كه بايد كيفيت محصولاتشان افزايش يابد. در همين راستا با ابلاغ طرح ارتقاي كيفيت خودرو سه ماه به خودروسازان فرصت داده شد كه برنامه زمانبندي خود را براي اين منظور ارائه كنند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين طرح شامل 27 تكليف است كه هر كدام به نوعي در افزايش كيفيت خودرو نقش دارند. همچنين در آن قطعات و خدمات پس از فروش در قالب چند آييننامه ديده شده تا با روشن شدن تكاليف هر بخش، برنامه حركت آنها مشخص شود.
* * مسووليت خودروسازان
دبير انجمن خودروسازان در مورد وظايف خودروسازان براي افزايش كيفيت محصولات خود با بيان اين كه 86درصد از توليد خودرو در كارخانههاي قطعهسازي انجام ميشود، افزود: كاري كه در كارخانه خودروسازي انجام ميشود تنها 14 درصد از توليد خودروست؛ بنابراين تنها 14 درصد افزايش كيفيت خودرو مربوط به خودروساز است.
وي گفت: با اين وجود در آييننامه به خودروسازان تحميل شده است كه از ابتداي سال1395 توليد خودروهاي تحت ليسانس كه بيش از هفت سال از ورودشان به بازار ميگذرد را متوقف كنند و خودروهايي كه بيش از 10 سال از توليدشان ميگذرد نيز از سال 1395 اجازه توليد نخواهند داشت.
نعمتبخش يادآور شد: در همين راستا شركتهاي بازرسي مستقلي هم از طرف وزارت صنايع در شركتهاي خودروسازي مستقر شدهاند كه گزارشهاي هفتگيشان نشاندهنده بهتر شدن كيفيت محصولات است.
* * تست انطباق توليد؛ بحث مهم آييننامه
تست انطباق توليد (COP) آزموني است كه طبق آن روي مراحل توليد خودرو نظارت ميشود تا از ورود قطعههاي معيوب يا بروز اشكال در خط توليد كه باعث كاهش كيفيت برخي محصولات ميشود، جلوگيري كند.
به عقيده عليرضا نورافكن - رئيس بخش مكانيك و خودرو موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي - بحث مهم آييننامه ارتقاي كيفيت خودرو، مربوط به استاندارد تست انطباق توليد (COP) است.
وي در مورد وضعيت اجراي اين تست گفت: در حال حاضر مشغول آزمون اين استاندارد روي خط توليد سمند هستيم. البته شركتهاي ديگري هم به طور آزمايشي تست انطباق توليد را انجام مي دهند و به محض اينكه نتايج اوليه آزمونهاي آنها استخراج شود، اجراي اين استاندارد را در چند خط توليد ديگر هم آغاز ميكنيم.
نورافكن با تاكيد براين كه بار اصلي اجراي اين كار به عهده موسسه استاندارد است، اظهار كرد: در حال حاضر نقشههاي تست انطباق توليد در موسسه در حال تهيه است تا در اختيار توليدكنندگان قرار گيرد و بتوانيم بر مبناي آن كار را آغاز كنيم.
اين مقام مسول در موسسه استاندارد در مورد ضمانت اجرايي اين تست توسط خودروسازان گفت: تست انطباق توليد بخشي از تاييد 9 است كه اگر خودروساز نتواند آن را دريافت كند، شمارهگذاري آن محصول با مشكل روبهرو خواهد شد.
* * خودروسازان چه كردهاند؟
طبق گفته مسوولان موسسه استاندارد، در حال حاضر تست انطباق توليد در خط توليد برخي از خودروهاي اين شركت از جمله سمند به صورت آزمايشي اجرا ميشود.
كيوان وزيري - نماينده مديرعامل ايرانخودرو - در كسب استاندارد با اشاره به ميزان ورودي قطعه اين شركت درهر روز گفت: اگر قطعهسازي نتواند آن سطح كيفي مطبوب را به دست آورد، خريد خود را از آن متوقف ميكنيم.
وي از تشكيل كميته عالي ارتقاي كيفيت در ايرانخودرو خبر داد و افزود: در مورد قطعات، تقسيمبندي در ايرانخودرو انجام شده است كه طيق آن قطعات بهويژه آنهايي كه با استاندارد نبودنشان موجب به خطر افتادن جان سرنشينان ميشوند، داراي استانداردهاي ويژهاي باشند.
شفيعي - معاون مهندسي و كيفيت سايپا – نيز در مورد اجراي تست انطباق توليد به خبرنگار ايسنا گفت: در اين زمينه برنامههايي داريم و فعاليتهايي هم انجام شده است، ولي با اين حال اجراي تست را به صورت جدي از ابتداي سال 1390 آغاز ميكنيم.
* * رتبهبندي قطعهسازان، كمك به افزايش كيفيت
طبق گفته دبير انجمن خودروسازان 86 درصد از توليد خودرو توسط قطعهسازان انجام ميشود و اگر خودرو عيب و ايرادي داشته باشد، احتمال مقصر بودن خودروساز 14 درصد و احتمال قصور قطعهساز 86 درصد است، اما قطعهسازان براي افزايش كيفيت توليدات خود چه كردهاند؟
* * قطعهسازان چه کردهاند؟
نجفيمنش - دبير انجمن قطعهسازان - با تاييد ابلاغ آييننامه ارتقاي كيفيت محصول به اعضاي اين انجمن، از رتبهبندي قطعهسازان در راستاي افزايش كيفيت محصولات خبر داد و افزود: بنا شده است كه از قطعهسازاني كه داراي رتبه D و پايينتر هستند، خريد صورت نگيرد. قطعهسازاني كه رتبه C را در كيفيت به دست آوردهاند نيز تا پايان امسال زمان دارند كه رتبه خود را به B و A افزايش دهند و در غير اين صورت خريد قطعه از آنان نيز متوقف خواهد شد.
اکنون بيش از سه ماه از ابلاغ طرح ارتقاي كيفيت خودروها ميگذرد، ولي هنوز خودروسازان برنامه زمانبندي ارتقاي کيفيت محصولاتشان را ارائه نکردهاند. البته مديران خودروسازي اعلام کردهاند که برنامه زمانبندي را تهيه کردهاند، ولي به زعم آنان اين برنامه داخلي بوده و نيازي به اطلاعرساني عمومي ندارد!
انتهاي پيام
نظرات