• جمعه / ۹ مهر ۱۳۸۹ / ۰۹:۴۴
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 8907-00871
  • خبرنگار : 71359

سه ماه از ابلاغ طرح ارتقاي كيفيت خودروها گذشت خودروسازان چه کرده‏اند؟

سه ماه از ابلاغ طرح ارتقاي كيفيت خودروها گذشت
خودروسازان چه کرده‏اند؟

با تصويب مجلس و ابلاغ رييس جمهور در خرداد امسال تعرفه واردات خودرو به حالت سابق يعني همان 90 درصد بازگردانده شد، ولي شرطي براي خودروسازان گذاشته شد مبني بر اين كه بايد كيفيت محصولاتشان افزايش يابد. در همين راستا با ابلاغ طرح ارتقاي كيفيت خودرو سه ماه به خودروسازان فرصت داده شد كه برنامه زمانبندي خود را براي اين منظور ارائه كنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين طرح شامل 27 تكليف است كه هر كدام به نوعي در افزايش كيفيت خودرو نقش دارند. همچنين در آن قطعات و خدمات پس از فروش در قالب چند آيين‌نامه ديده شده تا با روشن شدن تكاليف هر بخش، برنامه حركت آن‌ها مشخص شود.

* * مسووليت خودروسازان

دبير انجمن خودروسازان در مورد وظايف خودروسازان براي افزايش كيفيت محصولات خود با بيان اين كه 86درصد از توليد خودرو در كارخانه‌هاي قطعه‌سازي انجام مي‌شود، افزود: كاري كه در كارخانه خودروسازي انجام مي‌شود تنها 14 درصد از توليد خودروست؛ بنابراين تنها 14 درصد افزايش كيفيت خودرو مربوط به خودروساز است.

وي گفت: با اين وجود در آيين‌نامه به خودروسازان تحميل شده است كه از ابتداي سال1395 توليد خودروهاي تحت ليسانس كه بيش از هفت سال از ورودشان به بازار مي‌گذرد را متوقف كنند و خودروهايي كه بيش از 10 سال از توليدشان مي‌گذرد نيز از سال 1395 اجازه توليد نخواهند داشت.

نعمت‌بخش يادآور شد: در همين راستا شركت‌هاي بازرسي مستقلي هم از طرف وزارت صنايع در شركت‌هاي خودروسازي مستقر شده‌اند كه گزارش‌هاي هفتگي‌شان نشان‌دهنده بهتر شدن كيفيت محصولات است.

* * تست انطباق توليد؛ بحث مهم آيين‌نامه

تست انطباق توليد (COP) آزموني است كه طبق آن روي مراحل توليد خودرو نظارت مي‌شود تا از ورود قطعه‌هاي معيوب يا بروز اشكال در خط توليد كه باعث كاهش كيفيت برخي محصولات مي‌شود، جلوگيري كند.

به عقيده عليرضا نورافكن - رئيس بخش مكانيك و خودرو موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي - بحث مهم آيين‌نامه ارتقاي كيفيت خودرو، مربوط به استاندارد تست انطباق توليد (COP) است.

وي در مورد وضعيت اجراي اين تست گفت: در حال حاضر مشغول آزمون اين استاندارد روي خط توليد سمند هستيم. البته شركت‌هاي ديگري هم به طور آزمايشي تست انطباق توليد را انجام مي دهند و به محض اين‌كه نتايج اوليه آزمون‌هاي آن‌ها استخراج شود، اجراي اين استاندارد را در چند خط توليد ديگر هم آغاز مي‌كنيم.

نورافكن با تاكيد براين كه بار اصلي اجراي اين كار به عهده موسسه استاندارد است، اظهار كرد: در حال حاضر نقشه‌هاي تست انطباق توليد در موسسه در حال تهيه است تا در اختيار توليدكنندگان قرار گيرد و بتوانيم بر مبناي آن كار را آغاز كنيم.

اين مقام مسول در موسسه استاندارد در مورد ضمانت اجرايي اين تست توسط خودروسازان گفت:‌ تست انطباق توليد بخشي از تاييد 9 است كه اگر خودروساز نتواند آن را دريافت كند، شماره‌گذاري آن محصول با مشكل روبه‌رو خواهد شد.

* * خودروسازان چه كرده‌اند؟

طبق گفته مسوولان موسسه استاندارد، در حال حاضر تست انطباق توليد در خط توليد برخي از خودروهاي اين شركت از جمله سمند به صورت آزمايشي اجرا مي‌شود.

كيوان وزيري - نماينده مديرعامل ايران‌خودرو - در كسب استاندارد با اشاره به ميزان ورودي قطعه اين شركت درهر روز گفت: اگر قطعه‏سازي نتواند آن سطح كيفي مطبوب را به دست آورد، خريد خود را از آن متوقف مي‏كنيم.

وي از تشكيل كميته عالي ارتقاي كيفيت در ايران‏خودرو خبر داد و افزود: در مورد قطعات، تقسيم‏بندي در ايران‏خودرو انجام شده است كه طيق آن قطعات به‏ويژه آنهايي كه با استاندارد نبودنشان موجب به خطر افتادن جان سرنشينان مي‏شوند، داراي استانداردهاي ويژه‏اي باشند.

شفيعي - معاون مهندسي و كيفيت سايپا – نيز در مورد اجراي تست انطباق توليد به خبرنگار ايسنا گفت: در اين زمينه برنامه‏هايي داريم و فعاليت‏هايي هم انجام شده است، ولي با اين حال اجراي تست را به صورت جدي از ابتداي سال 1390 آغاز مي‏كنيم.

* * رتبه‌بندي قطعه‌سازان، كمك به افزايش كيفيت

طبق گفته دبير انجمن خودروسازان 86 درصد از توليد خودرو توسط قطعه‏سازان انجام مي‌شود و اگر خودرو عيب و ايرادي داشته باشد، احتمال مقصر بودن خودروساز 14 درصد و احتمال قصور قطعه‌ساز 86 درصد است، اما قطعه‌سازان براي افزايش كيفيت توليدات خود چه كرده‌اند؟

* * قطعه‏سازان چه کرده‏اند؟

نجفي‏منش - دبير انجمن قطعه‌سازان - با تاييد ابلاغ آيين‌نامه ارتقاي كيفيت محصول به اعضاي اين انجمن، از رتبه‌بندي قطعه‌سازان در راستاي افزايش كيفيت محصولات خبر داد و افزود: بنا شده است كه از قطعه‌سازاني كه داراي رتبه D و پايين‌تر هستند، خريد صورت نگيرد. قطعه‌سازاني كه رتبه C را در كيفيت به دست آورده‌اند نيز تا پايان امسال زمان دارند كه رتبه‌ خود را به B و A افزايش دهند و در غير اين صورت خريد قطعه از‌ آنان نيز متوقف خواهد شد.

اکنون بيش از سه ماه از ابلاغ طرح ارتقاي كيفيت خودروها مي‏گذرد، ولي هنوز خودروسازان برنامه زمان‏بندي ارتقاي کيفيت محصولاتشان را ارائه نکرده‏اند. البته مديران خودروسازي اعلام کرده‏اند که برنامه زمان‏بندي را تهيه کرده‏اند، ولي به زعم آنان اين برنامه داخلي بوده و نيازي به اطلاع‏رساني عمومي ندارد!

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha