• شنبه / ۲۷ شهریور ۱۳۸۹ / ۱۵:۱۰
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 8906-16724

محرابيان در نشستي خبري:/كامل/ * هوو سياسي شد! * آمارسازي نمي‌كنيم * تمركز توليد تندر 90 منتفي است

محرابيان در نشستي خبري:/كامل/
* هوو سياسي شد!
* آمارسازي نمي‌كنيم
* تمركز توليد تندر 90 منتفي است

وزير صنايع و معادن امروز در حالي پس از گذشت ماه‌ها در يك نشست خبري در جمع خبرنگاران رسانه‌هاي مختلف حضور پيدا كرد كه در اين نشست محرابيان درباره موضوعات مختلفي چون قانون هدفمند كردن يارانه‌ها، كاميون هوو، تندر90، واگذاري سهام خودروسازان، سيستم بانكي و استراتژي توسعه صنعتي اظهارنظر كرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در نشست خبري امروز علي‌اكبر محرابيان، وزير صنايع و معادن تعداد بسيار زيادي از خبرنگاران حضور پيدا كرده بودند كه البته با گذشت زمان از تعداد آن‌ها كاسته شد كه همين موضوع با واكنش منفي وزير صنايع و معادن نيز روبه‌رو شد. البته محرابيان بعد از پايان نشست خبري امروز خود نيز حاضر نشد با خبرنگاران گفت‌وگو كند و تنها با دو شبكه تصويري صحبت كرد.

وزير صنايع و معادن در ابتداي صحبت‌هاي خود با محكوم كردن هتك حرمت قرآن به موضوع سيل پاكستان نيز اشاره كرد و خبر داد: ‌به زودي شماره حسابي براي بخش صنعت براي كمك به سيل‌زدگان پاكستاني اعلام مي‌شود.

محرابيان همچنين با اشاره به نشست‌هاي مقام معظم رهبري با صنعت‌گران و كارآفرينان در سال جاري اظهار كرد: مقام معظم رهبري در كليه اين نشست‌ها بر لزوم مديريت واردات به نفع توليد داخل و موضوع استقلال صنعتي تاكيد كرده است.

هدفمند كردن يارانه‌ها نخستين موضوعي بود كه وزير صنايع و معادن درباره آن صحبت كرد. موضوعي كه شب گذشته رييس‌جمهور نيز درباره آن توضيحاتي داده بود.

***هدفمند شدن يارانه‌ها نزديك است!

وزير صنايع و معادن در نشست امروز از آمادگي اين وزارتخانه براي اجراي بسته عملياتي حمايت از بخش صنعت و معدن كشور بعد از اجراي قانون هدفمند شدن يارانه‌ها خبر داد.

در حالي كه رييس‌جمهور ديشب در اظهاراتي اعلام كرد بخشي از يارانه مربوط به اجراي قانون هدفمند كردن يارانه‌ها از مهرماه امسال به حساب مردم واريز مي‌شود، امروز نيز علي اكبر محرابيان وزير صنايع و معادن خبر داد كه قانون هدفمند شدن يارانه‌ها از نيمه دوم امسال اجرايي مي‌شود و اين وزارتخانه آماده است بسته تدوين شده در زمينه حمايت از بخش صنعت و معدن بعد از اجراي هدفمند شدن يارانه‌ها را اجرا كند.

وي يادآوري كرد:‌ در آبان سال 87 ستاد مربوط به هدفمند شدن يارانه‌ها در وزارت صنايع و معادن تشكيل شد و با انجام كار كارشناسي برگزاري جلسه با تشكل‌ها و كارشناسان صنعتي در نهايت بسته حمايت از بخش صنعت و معدن كشور تدوين شد و اين بسته در بهمن همان سال به تصويب كارگروه تحول اقتصادي به رياست رئيس جمهور رسيد.

وي با اشاره به اين‌كه در تدوين اين بسته از تجربيات كشورهاي ديگر نيز استفاده شده است، افزود: اهداف اصلي اين بسته مديريت هزينه‌هاي توليد، افزايش بهره‌وري و مديريت قيمت كالا و خدمات است.

وي توضيح داد: ‌در اين بسته صنايع كشور به سه دسته‌ صنايع با تاثيرپذيري بالا از هدفمند شدن يارانه‌ها، تاثيرپذيري متوسط و ساير صنايع تقسيم‌بندي‌ شده‌اند كه در گروه اول صنايعي مانند فولاد، آلومينيوم و پتروشيمي قرار دارند و صنايعي مانند شيشه، پودر شوينده و كاشي سراميك نيز در گروه دوم قرار دارند.

محرابيان حمايت‌هاي وزارت صنايع و معادن از بخش صنعت و معدن بعد از اجراي هدفمند شدن يارانه‌ها را به سه نوع حمايت‌هاي كوتاه مدت، ميان مدت و بلند مدت تقسيم كرده و اظهار كرد:‌ در حمايت‌هاي كوتاه مدت هفت روش وجود دارد كه عبارتند از؛‌ اجراي خط اعتباري هزينه‌هاي انرژي، سود بازرگاني ويژه، جوايز صادراتي، مديريت كلي واردات، ساماندهي توزيع كالا و كمك هزينه توليد.

او با بيان اين‌كه در روش اول وام با بهره صفر و كارمزد سه درصد به بخش صنعت و معدن اعطا مي شود تا افزايش ناشي از هزينه‌هاي انرژي با شيب بسيار ملايم به توليد تحميل شود، افزود:‌ در روش دوم نيز اگر واردات بر توليد غلبه كند به صورت موردي روي واردات كالاهاي صنعتي تعرفه اعمال مي‌شود. همچنين براي كمك به بخش صادرات و از دست نرفتن مزيت‌هاي اين بخش به صادركنندگان جوايز صادراتي داده مي‌شود.در روش ششم نيز اگر كالايي نياز به حمايت بيشتر داشته باشد به توليدكننده آن كمك بلاعوض داده مي‌شود.

وي درباره حمايت‌هاي ميان مدت و بلند مدت از بخش صنعت و معدن نيز گفت: در اين بخش9 پروژه تعريف شده كه يكي از آن‌ها بازسازي و تكميل است به طوري كه به صنايع كوچك و متوسط تسهيلاتي براي مديريت هزينه‌هاي انرژي، افزايش بهره‌وري وتكميل سيستم توليد داده مي‌شود كه تسهيلات براساس فرمول ( تعداد كارگران ضربدر يك ميليون تومان به علاوه دو برابر هزينه‌هاي انرژي قبل از اجراي طرح) به صنايع داده مي‌شود.

اما نخستين سوال از وزير صنايع و معادن درباره كاميون‌هاي هوو و تصادفات اخير پرسيده شد. موضوعي كه قبلا افشين روغني، معاون امور صنايع و اقتصادي محرابيان نيز درباره آن اظهارنظر كرده بود.

***هوو سياسي شد!

وزير صنايع و معادن در نشست خبري امروز خود تقصير تصادفات كاميون‌هاي هوو را به گردن تريلرهاي غيراستاندارد بسته شده به اين كاميون‌ها انداخت.

علي اكبر محرابيان در پاسخ به سوالي درباره‌ بي كيفيت بودن كاميون‌هاي هوو و تصادف‌هاي شديد اخير اين كاميون‌ها عنوان كرد: ‌به نظر مي‌رسد موضوع كاميون هوو در رسانه‌ها جنبه سياسي پيدا كرده و برخي غير تخصصي در اين باره حرف مي‌زنند.

وي افزود:‌ بايد در نظر داشت كه مشكل كيفيت كشنده هوو با تريلر وصل شده به آن فرق دارد. هوو چون كاميون ارزان قيمتي است مصرف‌كنندگان نيز تريلرهاي ارزان قيمت و غير استاندارد به آن وصل مي‌كنند كه عمده تصادفات به دليل همين تريلرهاي غير استاندارد بوده و كشنده خطر چنداني ندارد.

وي يادآوري كرد:‌ براساس آخرين تصميمات گرفته شده قرار شد كليه كاميون‌هاي هوو از سوي ايران خودرو ديزل فراخوان شوند تا سيستم‌هاي ترمز آن‌ها اصلاح شوند و بر چسب لازم روي اين كاميون‌ها نصب شود.

محرابيان با تاكيد براين كه همچنان با واردات خودروي بي كيفيت چيني به كشور مخالف است، اظهار كرد: همچنين متاسفانه در برخي موارد مشاهده شده كه تريلر نصب شده به كشنده هيچ تناسبي با آن نداشته و حتي عامل بروز سانحه نيز شده است.

وي توضيح داد: ‌در جريان سفر اخير خود كه از اصفهان به تهران مي‌آمدم آنجا نيز مشاهده كردم كه يك كاميون تصادف كرده بود و آنجا نيز نصب تريلر غير استاندارد عامل تصادف بود.

وزير صنايع و معادن همچنين با تكذيب افزايش احتمالي قيمت خودرو در بازار داخلي بعد از اجراي قانون هدفمند شدن يارانه‌ها، گفت:‌ اگر هم افزايش قيمتي هم رخ دهد آن را مديريت مي‌كنيم در مورد فولاد نيز چنين وضعيتي رخ داد كه ما با برگزاري جلساتي با تشكل‌هاي مربوطه افزايش قيمت فولاد در بازار داخلي كنترل كرديم.

***83 درصد ظرفيت واحدها پر است

وضعيت راكد و بحران در واحدهاي صنعتي و توليدي كشور نيز از جمله ديگر سوالات مطرح شده از سوي خبرنگاران بوده كه وزير صنايع و معادن در واكنش اعلام كرد كه واحدهاي متوسط و بزرگ صنعتي به طور ميانگين با 83 درصد ظرفيت خود توليد مي‌كنند.

محرابيان در پاسخ به سوالي در خصوص پايين بودن ظرفيت توليد واحدهاي صنعتي افزود: سال گذشته كارگروهي بين وزارت صنايع و معادن، مجلس و اتاق بازرگاني صنايع و معادن كشور تشكيل شد كه يكي از بخش‌هاي آن كارگروه آمار بود. طبق بررسي‌هاي اين كارگروه، صنايع بزرگ و متوسط كشور با 83 درصد ظرفيت خود فعاليت مي‌كنند.

***آمارسازي نمي‌كنيم!

محرابيان در پاسخ به سوال ديگري در خصوص اعتراض برخي كارشناسان به صحت آمارهاي وزارت صنايع ومعادن گفت: موضوع اختلاف در آمارها بحث جديدي نبوده و از زماني كه بنده به خاطر مي‌آورم اين نوع اختلافات مطرح بوده است كه البته مختص امروز و ديروز نيز نيست. در همه كشورها نيز اين مساله وجود دارد.

وي ادامه داد: هميشه اين اختلافات وجود داشته و عده‌اي آمار را به گونه‌اي گفته و عده‌اي ديگر نيز به آن انتقاد مي‌كنند و در تمام وزارتخانه‌ها اين مساله وجود دارد. سال گذشته نيز سازمان بازرسي كل كشور در اين مساله ورود كرده و اعلام كردند آمار رشد توليد به عنوان مثال در فولاد نادرست است و پس از آن بنده به آن‌ها اعلام كردم بين ظرفيت‌سازي و توليد تفاوت وجود داشته و بايد سخنان من را دقيق گوش بدهيد.

وي خاطرنشان كرد: معتقدم زماني كه بين دستگاه‌ها اختلاف وجود دارد ابتدا نبايد رسانه‌اي شود. به عنوان مثال به من نامه بزنند و اگر اختلافي باقي ماند بعد وارد حوزه رسانه شويم.

***بازنگري در استراتژي توسعه صنعتي

وزير صنايع و معادن در خصوص استراتژي توسعه صنعتي كشور گفت: در حال حاضر سند استراتژي توسعه صنعتي وجود داشته و از آن بيش از 100 برنامه عمل براي صنايع مختلف طراحي و تصويب شده است با اين حال هر استراتژي در دوره‌هاي مختلف بايد بازنگري شود.

از ابتداي امسال بازنگري در برخي مفاد استراتژي توسعه صنعتي آغاز شده و در سال جاري پس از پايان آن به تصويب هيات دولت خواهيم رساند.

***افزايش قيمت مديريت مي‌شود

محرابيان در خصوص متوسط افزايش قيمت كالاهاي صنعتي پس از اجراي طرح هدفمند كردن يارانه‌ها گفت: با توجه به برنامه ريزي انجام شده افزايش قيمت تمام شده كالاها پس از اجراي طرح هدفمند كردن يارانه‌ها مديريت خواهد شد و اگر در محصولي به طور اجبار نياز به افزايش قيمت باشد توسط بخش خصوصي و تشكل‌هاي مربوطه مديريت مي‌شود.

***نرخ سود بانكي بايد كم شود

وي در خصوص عدم پرداخت تسهيلات از سوي سيستم بانكي به واحدهاي صنعتي گفت: نياز امروز واحدهاي توليدي بيش از نقدينگي است كه تزريق مي‌شود. نكته مهم آن است كه در برنامه پنجم پيش‌بيني شده كه سيستم بانكي نقدينگي لازم را تامين كند.

وي خاطرنشان كرد: مساله ديگر در اين زمينه سود بانكي است زماني كه به دنبال كاهش سود بوديم بحث تورم مطرح شد اما امروزه تجربه تورم يك رقمي را داريم كه متناسب با آن نرخ سود بانكي نيز بايد كاهش يابد كه اين كار نيز در دستور كار دولت است.

***انتقاد شديد از رنوپارس!

تندر 90 هم طبق معمولا پاي ثابت سوالات خبرنگاران از وزير صنايع و معادن بود. اما اين بار يك فرق وجود داشت و آن فرق اين بود كه وزير صنايع و معادن اين بار در اظهاراتي شفاف به شدت از عملكرد شركت رنوپارس در قرارداد توليد تندر 90 انتقاد كرد.

وزير صنايع و معادن با اعلام اين‌كه توليد تندر90 در دو خودروساز ايران خودرو و پارس خودرو ادامه خواهد يافت، توضيح داد: ما براي ادامه توليد تندر90 سه شرط داريم. اول آنكه طبق مفاد قرارداد، توليد اين خودرو طبق روال فعلي بايد توسط دو شركت ايران خودرو و پارس خودرو انجام شود.

وي ادامه داد: دوم اينكه تندر90 بايد به سرعت داخلي‌سازي شود در واقع اين پذيرفته نيست قطعاتي كه توسط صنعتگران داخلي امكان ساخت آن‌ها وجود دارد وارد شود.

وي تصريح كرد: شرط سوم حذف واسطه‌ها از اين قرارداد است. در واقع مجموعه اين دو خودروساز نمي‌پذيرند كه يك شركت بازرگاني در وسط كار قرار گرفته و از واسطه‌گري سود هنگفت دائمي ببرد. اين سه شرط در حال تحقق بوده و پس از آن رشد توليد تندر90 محقق خواهد شد.

***نياز به قطب‌هاي بيشتر خودروساز داريم!

محرابيان همچنين در پاسخ به سوالي در خصوص ايجاد قطب‌هاي جديد خودروسازي در كشور گفت: پيشنهاد مي‌كنم خودروسازهاي كوچك اقدام شده و تبديل به يك كنسرسيوم با ظرفيت بالا شوند. به طور كلي شكل‌گيري قطب‌هاي سوم و حتي چهارم خودروسازي به نفع كشور است.

وي افزود: با خودروسازهايي كه با تيراژ دوسه هزار دستگاه در سال توليد مي‌كنند امكان ارتقاء صنعت خودرو وجود ندارد. بنابراين بنده براي ايجاد يك خودروساز بزرگ جديد اعلام آمادگي كرده و تمام حمايت‌هاي ممكن را در اختيار بخش خصوصي قرار مي‌دهيم.

***واگذاري خودروسازان خوب است، اگر...

وزير صنايع و معادن همچنين در خصوص ابطال واگذاري سهام سايپا و ايران خودرو خاطرنشان كرد: واگذاري شركت‌هاي خودروساز در مقايسه با ديگر واگذاري‌ها و همچنين با توجه به اهداف دولت، مجلس و نظام بهترين نوع واگذاري‌ها بوده است زيرا هم به اهل فن و دلسوزان واگذار شده و هم واگذاري به بخش خصوصي واقعي بوده است.

وي ادامه داد: ايرادهايي در اين خصوص مطرح شده كه خودروساز مدرك خود را مقداري ديرتر ارائه داده است كه مقرر شد بررسي شود كه آيا اصل واگذاري با چند ساعت تاخير در تحويل مدارك باطل مي‌شود يا نه؟ و اينكه اگر ابطال شود ممكن است در آينده نوعي شبه دولتي سازي صورت بگيرد و آيا اين درست است يا نه؟

وي افزود: در مجموع نظر كارشناسان و دلسوزان اين بود كه اين نوع واگذاري، واگذاري خوبي بوده اگر مسائل حاشيه‌اي آن حل شود.

***هيچ‌وقت راضي نيستم!

وي در پاسخ به اين سوال كه آيا از سطح كيفيت خدمات پس از فروش خودروها رضايت داريد يا نه گفت: موضوع خدمات پس از فروش موضوعي نيست كه بتوانيم بگوييم به نقطه خوبي رسيده‌ايم و اگر20 سال ديگر نيز كار كنيم نياز به ارتقاي اين حوزه داريم. بنده از سطح خدمات پس از فروش راضي نيستم و اگر20 سال ديگر نيز سوال كنيد مي‌گويم راضي نيستم زيرا روزي كه وزير صنايع و معادن در اين زمينه راضي شد منحني رشد صنعت به سمت پايين نزول مي‌كند.

***افزايش قيمت خودرو پيش‌بيني نشده

محرابيان در خصوص احتمال افزايش قيمت خودرو پس از اجراي طرح هدفمند كردن يارانه‌ها خاطرنشان كرد: پس از اجراي هدفمند كردن يارانه‌ها تغييري در قيمت گذاري‌ خودرو نخواهيم داشت در واقع فعلا در اين زمينه پيش‌بيني نشده است.

*** ثبت سفارش خود آزاد است

وزير صنايع و معادن در خصوص ممنوعيت واردات خودرو گفت: ثبت سفارش واردات خودرو ممنوع نبوده و آزاد است با اين حال آيين‌نامه‌اي تدوين شده كه طبق آن واردكنندگان مانند توليدكنندگان داخلي ملزم به ارائه‌ خدمات پس از فروش مناسب شده‌اند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha