• سه‌شنبه / ۲۳ شهریور ۱۳۸۹ / ۱۷:۰۳
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 8906-14510
  • منبع : مجلس شورای اسلامی

/قرآن؛ كتاب رحمت، حكمت و عدالت/ لاريجاني در پيامي به روساي مجالس جهان خواستار شد: تدوين منشوري جهاني در جلوگيري از هرگونه توهين به مقدسات اديان آسماني

/قرآن؛ كتاب رحمت، حكمت و عدالت/
لاريجاني در پيامي به روساي مجالس جهان خواستار شد:
تدوين منشوري جهاني در جلوگيري از هرگونه توهين به مقدسات اديان آسماني

علي لاريجاني، رييس مجلس شوراي اسلامي در پيامي به روساي مجالس جهان با اشاره به حادثه‌ي تلخ اهانت به قرآن كريم در آمريكا، خواستار تدوين منشوري جهاني در جلوگيري از هرگونه توهين به مقدسات اديان آسماني شد.

به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، به نقل از اداره‌ اخبار مجلس شوراي اسلامي متن پيام بدين شرح است:

آري به بندگانم بشارت ده، همان‌ها كه به سخن گوش مي‌سپرند و آنگاه از بهترين آن پيروي مي‌كنند (قرآن كريم – سوره زمر – آيات 18 و 17)

آنگونه كه از بررسي اخبار و حوادث هفته‌هاي اخيرمستفاد مي‌شود، دگر بار عناصري ماجراجو و كم‌دانش از مسيحيت به بهانه حوادث تروريستي 11 سپتامبر 2001 بر آن شده‌اند با تحريك عواطف و احساسات درون جوامع مغرب‌زمين، به تكرار تجربيات تلخ تاريخي تقابل اديان تمسك جويند و با توهين به قرآن كريم كتاب آسماني مسلمانان، نگاه روشن‌تري از رفتار آمريكا در حوزه‌هاي فرهنگي را به مسلمانان عرضه كنند.

بعيد است كسي مانورهاي تبليغاتي مسوولين آمريكا در عدم رضايت از اين موضوع را بپذيرد. در حالي كه سال‌هاست آنها براي كوچك‌ترين خطر امنيتي بيشترين حقوق انسان‌ها را ناديده مي‌گيرند. آيا اين رفتارهاي تحقيرآميز نوع ديگري از نزاع صليبي است كه رييس‌جمهور قبلي آمريكا آن را به زبان آورد و مي‌خواهند در سطح جهان آن را بازتعريف نمايند؟ چه كساني بايد هزينه اينگونه طرح‌هاي غيرمسوولانه را بدهند؟

تاريخ بشريت، مشحون از صفحات تلخ بحران‌هاي اجتماعي برگرفته از ريشه‌ي اختلافات قرون وسطايي است، كه بيم از تكرار آن همواره كابوسي جدي براي نسل‌هاي قبل از ما بوده است. از اين رو براي ما در اين برهه خاص وظيفه‌اي سنگين و مسووليتي جدي نمود يافته كه با هم‌انديشي و تنظيم يك منشور جهاني در برابر اين اقدامات فاجعه‌آميز به همكاري برخيزيم. تاريخ گواه است كه دنياي مسيحيت براي سال‌هاي متمادي تحت تاثير القائات يوحناي دمشقي، با قضاوتي نادرست از اسلام روبه‌رو گشت، قضاوتي كه بيش از آنچه به تفاهم ميان اديان منتهي شود اسباب چالشي درازمدت گشت.

تلاش‌هاي پيوسته توسط انديشمندان بزرگي در غرب براي شناخت تاريخ و انديشه‌ي اسلامي سبب شد سرانجام قرن‌ها پس از روايت نادرست يوحناي دمشقي، بخش عمده‌اي از دنياي غرب پي به قرائت غيرمنصفانه از اسلام برده و بكوشد آثار و تبعات منفي اين سوءبرداشت را در قالب گسترش كرسي‌هاي مطالعات اسلامي و افزايش تبادلات اجتماعي جبران نمايد.

امروزه افرادي با عقايد افراطي و خطرناك بر آن هستند با سخنان و اقدامات ضد اسلامي خود، چالش‌هاي جديدي چون انتشار كتاب آيات شيطاني و كاريكاتورهاي توهين‌آميز مطبوعات دانماركي، توليد فيلم‌هايي چون فتنه و تسليم و يا اقدام اخير توهين به كتاب آسماني مسلمانان را پديد آورند. در اين فضا، و در حاليكه دنياي ما از عوارضي چون مواد مخدر، تهديدات ناشي از عدم رعايت ضوابط زيست محيطي، فقر، نابرابري‌هاي سياسي، دخالت آشكار قدرت‌هاي بزرگ، اشغالگري و تروريسم دولتي رژيم خطرناكي چون اسرائيل، تهديدات ناشي از توسعه‌ي زرادخانه‌هاي هسته‌اي و ... رنج مي‌برد، برخي در غرب با رفتاري وقيحانه و سيستماتيك در توهين به مقدسات مذاهب آسماني سعي در گسترش نزاع‌هاي فرقه‌اي و حتي ديني دارند.

اينجانب به نمايندگي از مجلس شوراي اسلامي اميد آن دارم تا ضمن تلاش و رايزني مشترك با آن مقام محترم بتوانيم پيشنهاد تدوين منشوري جهاني در محكوميت توهين به مقدسات اديان آسماني را براي طرح در مجمع اتحاديه‌ي بين‌المجالس تنظيم نماييم. فلذا چنانچه بتوانم در آينده‌ي نزديك نظرات آن همكار محترم را دريافت كنم، مي‌توان با مشورت يكديگر ساز و كاري را براي تنظيم چنين سندي در نظر گرفت.

با تشكر از حسن توجه جنابعالي

علي لاريجاني

رييس مجلس شوراي اسلامي جمهوري اسلامي ايران

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha