• یکشنبه / ۱۴ شهریور ۱۳۸۹ / ۱۰:۲۳
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 8906-08043
  • خبرنگار : 71359

/مروري بر سرگذشت دومين برند ايران‌خودرو/ رانـا سـال آينـده مي‌رانـد

/مروري بر سرگذشت دومين برند ايران‌خودرو/
رانـا سـال آينـده مي‌رانـد

دومين نام تجاري ايراني ايران‌خودرو فروردين سال گذشته و همزمان با تغييرات مديريتي در اين گروه رونمايي شد تا طبق برنامه در تابستان امسال روانه بازار داخلي و خارجي شود، اما ورود اين خودرو به بازار تا امروز با اما و اگرهايي همراه بوده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)؛ رانا دومين نام تجاري ايراني شركت ايران خودرو بعد از سمند است كه ورود آن به بازار با تاخيرهايي رو به‌رو شده است.

در آغاز بنا بود رانا در بهمن 1387 رونمايي شود، اما بنا به گفته منوچهر منطقي ـ مديرعامل وقت ايران خودرو ـ رونمايي از آن به دلايلي به تاخير افتاد؛ تا اين‌كه سرانجام در 29 ارديبهشت 1388 همزمان با توديع و معارفه مدير عامل وقت ايران‌خودرو با مديرعامل جديد، مراسم رو نمايي از اين خودرو هم برگزار شد.

اين خودرو توانسته است آزمون استانداردهاي اتحاديه اروپا (EEC/ECE) را با موفقيت پشت سر بگذارد. برجسته‌ترين ويژگي اين آزمون اين است كه با استاندارد تصادف با عابر تطابق دارد و در حين تصادف، عابر كمترين صدمه را خواهد ديد.

* * امروز و فردا در توليد رانا

در ارديبهشت سال 1388 خبرگزاري آناتولي به نقل از توزيع‌كننده خودروهاي ايران خودرو در تركيه نوشت: ايران خودرو قصد دارد مدل تازه رونمايي شده خود را با نام رانا تا ماه جولاي (تير 1388) به تركيه صادر كند. يك روز بعد از انتشار اين خبر ايران خودرو در يك نمابر يادآوري كرد كه رانا هنوز در مرحله پيش توليد تجاري است و برنامه مشخصي براي عرضه آن به بازار وجود ندارد.

در همان زمان، محمدي ـ مدير پروژه رانا ـ در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا در مورد دلايل تاخير در توليد صنعتي رانا اظهار كرد: رونمايي از رانا به دليل اين بود كه مردم در جريان حركت خودروسازان قرار بگيرند، اما در همه جاي دنيا بين رونمايي از محصول و ارائه آن به بازار فاصله شش تا هفت ماهه وجود دارد.

وي در مورد تاخير در ارائه اين محصول به بازار بيان كرد: پيش‌بيني اوليه زمان ارائه رانا به بازار، اوايل سال 1389 بود، اما در ادامه بحث‌هاي مربوط به نصب ترمز ضد قفل (ABS) و برخي بهبودها مطرح شد كه باعث شد اين زمان كمي تغيير كند. در نهايت پيش‌توليد اوليه رانا ابتداي سال1389 انجام مي‌شود و تا تابستان 1389 وارد بازار خواهد شد.

اما ظاهرا اين زمان هم به تاخير افتاده است. در جديد ترين اخبار منتشر شده، ميرجواد سليماني ـ قائم مقام مديرعامل ايران خودرو ـ در کيفيت و توسعه محصول ابراز اميدواري كرده كه اين خودرو شهريور سال آينده وارد فاز توليد انبوه شود و اين يعني يك سال تاخير نسبت به برنامه اي كه مدير پروژه رانا در سال گذشته اعلام كرده بود.

* * توجيه اقتصادي توليد رانا

رانا جزو محصولات با قيمت پايين ايران خودروست كه در ابتدا قرار بود با قيمتي بين 10 تا 10.5 ميليون تومان به فروش برسد و به نوعي جايگزين پيكان شود. همين قيمت پايين باعت مطرح شدن بحث‌هايي در مورد اقتصادي بودن توليد اين خودرو بعد از رونمايي آن شد.

سليماني تير ماه سال گذشته در مورد تاخير در ارائه اين خودرو به بازار با اشاره به شرايط اقتصادي جهان گفت: طرح فعلي با توجه به شرايط جديد اقتصادي داخلي و جهاني كه به وجود آمده بايد دوباره ارزيابي شود كه با قيمت قبلي قابليت فروش دارد يا نه و اين‌كه توجيه فني اقتصادي پروژه مسجل ‌شود.

قائم مقام ايران خودرو درباره اين كه در زمان تعريف چنين پروژه‌هايي اين تاخير و مشكلاتي كه بر سر راه پروژه به وجود مي‌آيد، در نظر گرفته مي‌شود، گفت: بحث تاخير مطرح نيست. بحث ما ارزيابي بازار است. كسي فكر نمي‌كرد كه وضعيت بازار جهاني به اين شكل به هم بريزد. تمام صنايع خودروسازي پروژه‌هاي خود را مورد ارزيابي مجدد قرار داده‌اند.

مديرعامل ايران خودرو بيش از يك سال بعد يعني در مرداد امسال در نمايشگاه خودرو مشهد در مورد علت توقف توليد رانا بيان كرد: رانا هنگامي كه رونمايي شد، نمي‌توانست براي توليد انبوه توجيه اقتصادي داشته باشد؛ بنابراين پروژه آن را به‌ صورت موقت متوقف كرديم، ولي اكنون قطعات مشترك آن با پژو 206 را ساخت داخل كرده‌ايم درنتيجه قيمت آن را پايين آورده‌ايم، بنابراين توليد رانا اكنون با قيمت 11 ميليون تومان توجيه‌پذير شده است.

در همين رابطه سليماني در آخرين اظهاراتش، روز گذشته (شنبه 13 شهريور) از توليد نخستين مجموعه هزار دستگاهي خودرو رانا در سه ماه نخست سال آينده خبر داد و ابراز اميدواري كرد كه در شهريورماه سال 1390 رانا وارد فاز توليد انبوه شود.

طبق گفته مسوولان، رانا بناست با موتور استاندارد يورو 5 براي صادرات توليد شود. به گفته محمدي رانا به لحاظ ايمني در سطح بالايي است، ضمن اين‌که استانداردهاي ايمني داخلي آن نيز بر پايه استانداردهاي اروپاست.

پيش‌بيني مي‌شود اين خودرو بعد از توليد انبوه به كشورهايي مانند تركيه، بلاروس، روسيه، سوريه، تاجيكستان و ونزوئلا صادر شود. با اين وجود هنوز برنامه‌اي براي توليد آن در ساير سايت‌هاي ايران خودرو به جز سايت مركزي وجود ندارد.

انتشار خبر توليد رانا از شهريور سال آينده در حالي است كه در فروردين امسال مقام معظم رهبري در ديدار از توانمندي‌هاي داخلي صنعت خودرو تاكيد زيادي بر استفاده از توان و تخصص نيروهاي ايراني و افزايش كيفيت محصولات داخلي داشتند. در همين راستا مجلس شوراي اسلامي نيز با كاهش ندادن تعرفه واردات خودرو ضمن حمايت تلويحي از خودروسازان، آن‌ها را مجاب به ارتقاي سطح كيفي محصولاتشان كرد. در همين رابطه وزارت صنايع و معادن نيز به عنوان متولي بخش صنعت كشور، آيين‌نامه ارتقاي كيفيت محصولات را به خودروسازان ابلاغ كرد و به آن‌ها سه ماه فرصت داد تا نسبت به ارائه برنامه زمان‌بندي براي اين كار اقدام كنند. درخصوص افزايش سطح خدمات پس از فروش خودروسازان نيز ابلاغيه‌هايي صادر شد. به طور كل مي‌توان گفت تحولي در صنعت خودرو ايران درحال شكل‌گيري است و اقدام ايران‌خودرو درخصوص پروژه رانا نيز در همين راستا ارزيابي مي‌شود.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha