• چهارشنبه / ۱۰ شهریور ۱۳۸۹ / ۱۲:۰۴
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 8906-06261
  • منبع : خبرگزاری دانشجویان ایران

مهمان‌پرست: *مذاكره با 1+5 درصورت رعايت ملاحظات ايران برگزار مي‌شود *مقابله با رژيم صهيونيستي بايد در دستور كار همه كشورهاي اسلامي و مستقل باشد

مهمان‌پرست: 
*مذاكره با 1+5 درصورت رعايت ملاحظات ايران برگزار مي‌شود 
*مقابله با رژيم صهيونيستي بايد در دستور كار همه كشورهاي اسلامي و مستقل باشد

سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان از احتمال سفر منوچهر متكي به مصر براي شركت در نشست تروييكاي جنبش غيرمتعهدها خبر داد و گفت: مصر رياست اين جنبش را بر عهده دارد و ايران و كوبا نيز دو عضو ديگر اين تروييكا هستند و طبيعي است كه رايزني‌ها و مشورت‌ها ميان اعضاي تروييكا براي برنامه‌هاي اين جنبش و تحرك بيش‌تر آن در نظر گرفته شده است و احتمالا پيش از اجلاس مجمع عمومي سازمان ملل اين نشست انجام خواهد شد.

به گزارش خبرنگار سياسي خارجي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، ‌رامين مهمان‌پرست ـ سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان ـ سه‌شنبه در نشست هفتگي‌اش با خبرنگاران افزود: پيشنهاد اين بود كه اين نشست در تهران يا قاهره برگزار شود با توجه به اين كه مصر رياست جنبش غيرمتعهدها را دارد ممكن است كه اين نشست در قاهره برگزار شود.

تلاش است دستگاه سياست خارجي با قوت تمام به حركت خود ادامه دهد

وي در ارتباط با بيانات مقام معظم رهبري در مورد فعاليت دستگاه سياست خارجي و هم‌چنين مباحثي مبني بر موازي‌كاري در دولت در اين رابطه گفت: در مورد مسائل مربوط به سياست خارجي مسائل كاملا روشن است. فرمايشات مقام معظم رهبري به خوبي خطوط اصلي كار را روشن كرد. رويه و روحيه‌ متكي هم به اين گونه است كه اگر نقطه نظراتي داشته باشد ترجيح مي‌دهند در درون خانواده دولت مطرح شود. اميدواريم بهترين تصميم اخذ شود. تلاش اين است كه دستگاه سياست خارجي با قوت تمام به حركت خود ادامه دهد.

مذاكره با 1+5 درصورت رعايت ملاحظات ايران برگزار مي‌شود

او هم‌چنين در مورد موضوع مذاكرات ايران و گروه 1+5 گفت:‌ اين مذاكرات در زمان مقتضي و در صورت رعايت ملاحظاتي كه ايران دارد و به ويژه ساختار گروهي كه بايد در مذاكرات شركت كنند برگزار خواهد شد.

سفر رييس‌جمهور به پاكستان در دستور كار قرار دارد

وي در مورد احتمال لغو سفر رييس‌جمهور كشورمان به پاكستان گفت: برنامه سفر رييس‌جمهور به پاكستان براي بررسي نزديكي ابعاد فاجعه‌ي سيل پاكستان در دستور كار قرار دارد؛ هر زمان شرايط سفر آماده شد اين سفر انجام خواهد شد.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي كشورمان در مورد سفر رييس‌جمهور سوريه به ايران نيز گفت: سفر بشار اسد به ايران نيز موضوعي است كه به صورت طبيعي در رفت و آمد مقامات كشورهاي منطقه صورت خواهد گرفت. ما شاهد حضور مقامات كشورهاي مختلف منطقه در ايران بوده‌ايم و در برنامه‌هاي بعدي ما نيز اين سفرها قرار دارد و مقامات كشور ما هم به ساير كشورهاي منطقه سفر خواهند داشت اين رفت و آ‌مدها در شرايطي كه رابطه‌ي بسيار نزديك و استراتژيك ميان كشورها وجود دارد امري طبيعي است.

توجه به حل مشكل فلسطين نياز به ريشه‌يابي مشكلات موجود دارد

دستيار ويژه وزير امور خارجه در پاسخ به پرسش ديگري درباره اين كه پيش‌بيني شما از گفت‌وگو‌هاي سازش كه قرار است در واشنگتن برگزار شود چيست؟ گفت: به نظر نمي‌رسد اين موضوع جديد باشد و توفيقي نيز داشته باشد و توجه به حل مشكل فلسطين نياز به ريشه‌يابي مشكلات موجود دارد و براي حل اين معضل منطقه پديده‌اي كه به وجود آورنده‌ي اين مشكل است بايد تكليفش روشن شود تا زماني كه حقوق ملت فلسطين به آن‌ها بازگردانده نشود و سرزمين فلسطين به ساكنين واقعي آن سپرده نشود اين مساله حل نخواهد شد.

او در واكنش به اظهارات جان بولتون ـ نماينده‌ي پيشين آمريكا در سازمان ملل ـ گفت: اين اظهارات قابليت توجه و تحليل و اظهار نظر ندارد؛ او زياد صحبت مي‌كند.

خبرنگار ديگري پرسيد شنيده مي‌شود سيل‌زدگان پاكستاني به مرزهاي ايران هجوم آورده‌اند تدابير ويژه ايران در اين رابطه چيست؟ كه مهمان‌پرست پاسخ داد: ‌ابعاد سيل پاكستان و وضعيت ناهنجار مردم بسيار گسترده است. اين مساله همت همه‌ي مردم كشورهاي اسلامي و ساير كشورها را براي نجات آسيب ديدگان مي‌طلبد. بايد حركت مردمي گسترده به وجود ‌آيد تا از خسارات اين سيل و مشكلات مردم عزيز پاكستان كاهش يابد.

وي ادامه داد: درباره آن چه كه در رابطه با هجوم مردم پاكستان به پشت مرزهاي ايران گفته شده بود خبري دريافت نكرديم. مقامات امنيتي وزارت كشور نيز اين موضوع را تاييد نكرده‌اند اما در هر صورت همه‌ي كشورها بايد به كمك مردم پاكستان بشتابند.

خبرنگار ديگري پرسيد آيا اظهارات اخير يكي از مقامات ايراني در مورد نسل‌كشي ارامنه توسط مقامات عثماني در روابط ايران و تركيه تاثيري خواهد داشت؟ كه مهمان‌پرست پاسخ داد: متاسفانه خبري كه منعكس شده بود و دقت كافي در انتقال آن به كار گرفته نشده بود، مطلبي را در رسانه‌هاي ساير كشورهاي همسايه به وجود آورد كه بلافاصله توسط معاون رييس‌جمهور و دفتر وي مطلب تصحيح شد و او اشاره كرد كه مطلبي كه از طرف وي نقل شده درست نبوده و اشاره‌ و موضع‌گيري خاصي در اين زمينه نداشته است.

او ادامه داد: ‌اصولا هيچ تغييري در مواضع ما نسبت به مساله‌اي كه به آن اشاره شده اتفاق نيفتاده، اين نوعي انتشار خبر بدون دقت و رعايت نكات ظريف هر خبر بوده است و با تصحيحي كه توسط دفتر معاونت رييس‌جمهور صورت گرفته مساله حل شده است.

اولويت دستگاه سياست خارجي دفاع مقتدرانه از حقوق ملت بزرگ ايران است

سخنگوي وزارت امور خارجه در پاسخ به اين پرسش كه عملكرد وزارت امور خارجه را در دوره‌ جديد چگونه ارزيابي مي‌كنيد؟ گفت: معتقديم عملكرد دستگاه سياست خارجي در طول يك‌سال گذشته قابل قبول است؛ آن چه كه در اولويت كارهاي دستگاه سياست خارجي قرار داشته دفاع مقتدرانه از حقوق ملت بزرگ ايران و حضور موثر در عرصه‌هاي بين‌المللي و مجامع منطقه‌يي، طرح مسائلي كه براي حل بحران‌هاي جهاني و منطقه‌يي مي‌تواند راهگشا باشد،‌ارائه‌ي ايده‌هاي نو و هم‌گرايي منطقه‌يي و مشاركت براي حل مشكلات، بررسي مشكلات از نزديك و ارائه نظراتي كه به ثبات كمك كند بوده است. آن چه منطقه ما را ناامن مي‌كند حضور كشورهايي از بيرون از منطقه و دخالت‌ها و رويكردهاي اشتباه آن‌هاست كه تلاش كرديم در تمامي مجامع و عرصه‌هايي كه فرصتي براي ارائه‌ي نقطه نظرات بوده است به آن اشاره كنيم.

مهمان‌پرست در پاسخ به اين پرسش كه ايران اعلام كرده است دستگاه راكتور هسته‌يي 10 سال ديگر تاسيس مي‌كند اين اقدامات به چه دليل انجام مي‌شود؟ ‌گفت: اعلام كرده‌ايم كه برنامه‌هاي بلند مدتي براي ساخت تاسيسات جديد هسته‌يي داريم. همه برنامه‌ها در جهت اهداف صلح‌آميز و با همكاري و هماهنگي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي و زير نظر بازرسان آژانس صورت مي‌گيرد. موضوع داشتن راكتور تحقيقاتي جديد موضوعي است كه با توجه به قدمت فعاليت راكتور تحقيقاتي تهران در دستور كار بوده است و اشاره هم شده و در آينده بايد به فكر ساخت راكتورهاي تحقيقاتي جديد و نيروگاه‌هاي برق هسته‌يي در كشورمان باشيم و برنامه‌ها بر اساس روال طبيعي دنبال مي‌شود و آژانس نيز در جريان آن قرار دارد.

ادامه خروج نيروهاي خارجي از منطقه مفيد و موثر است

وي در مورد تاثير خروج ارتش آمريكا از عراق بر امنيت خاورميانه گفت: اين موضوع توافقي است كه ميان دو كشور آمريكا و عراق بوده است. اگر نيروهاي آمريكايي و ساير نيروهاي خارجي در منطقه ما به كشورهاي خود برگردند و امنيت منطقه را به مردم همين منطقه و دولت‌هاي آن بسپرند با توجه به هم‌گرايي و مشاركتي كه ميان آن‌ها وجود دارد و مي‌تواند افزايش يابد، ثبات و امنيت سريع‌تر ايجاد خواهد شد. حضور نيروهايي كه با فرهنگ مردم منطقه آشنايي ندارند و رويكرد اشتباهي را دنبال مي‌كنند تا كنون جز كشتار مردم بي‌گناه و ادامه تنش‌ها و درگيري‌ها نتيجه‌اي نداشته است. طبق برنامه ادامه خروج نيروهاي خارجي از منطقه ما مي‌تواند مفيد و موثر باشد.

مقابله با رژيم صهيونيستي بايد در دستور كار همه كشورهاي اسلامي و مستقل باشد

سخنگوي وزارت امور خارجه در مورد اقدامات وزارت امور خارجه براي تحريم كالاهاي رژيم صهيونيستي خاطرنشان كرد:‌ مقابله با رژيم صهيونيستي موضوعي است كه بايد در دستور كار همه كشورهاي اسلامي و مستقل باشد اين مقابله بايد از ابعاد سياسي ـ اقتصادي و اجتماعي به صورت گسترده دنبال شود و كشورهاي حامي اين رژيم بايد متوجه شوند با ادامه حمايت‌هاي خود نفرت ملت‌ها را نسبت به عملكرد جنايتكارانه اين رژيم در ذهن‌ها پرورش مي‌دهند. اصولا همكاري و تصميم واحد كشورهاي مختلف به ويژه كشورهاي اسلامي بايد براي انزواي رژيم صهيونيستي در دستور كار قرار گيرد تا به هدف نهايي خود نائل شوند.

اظهارات و اقدامات مقامات آمريكايي با تناقض روبه‌رو است

براي خروج نيروهاي آ‌مريكايي از عراق بزرگ‌نمايي مي‌شود

او در پاسخ به پرسش ديگري در مورد اين كه فرمانده نيروهاي آ‌مريكايي در عراق اعلام كرده است كه براي حفظ آرامش نيروهاي آمريكايي بايد حضور پررنگ‌تري در عراق داشته باشند، گفت: هم‌چنان اظهارات و اقدامات مقامات آمريكايي با تناقض روبه‌رو است. براي خروج نيروهاي آ‌مريكايي از عراق بزرگ‌نمايي مي‌شود و اين موضوع به حوادث و آينده داخل آ‌مريكا و انتخابات آن بستگي دارد اما در عمل مي‌بينيم موضوع حضور نيروهاي آمريكايي به صورت گسترده در داخل عراق به بهانه‌هاي مختلف از جمله آموزش نيروها بحث قابل قبول نيست و نشان مي‌دهد آن‌ها اقدام جدي براي خروج نيروهاي‌شان از عراق انجام نداده‌اند.

مهمان‌پرست تاكيد كرد: ‌حضور نيروهاي خارجي در منطقه در نهايت به نفع ملت‌ها نخواهد بود.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي كشورمان در ادامه در پاسخ به اين پرسش كه روزنامه‌اي در مطلبي همسر رييس‌جمهور فرانسه را با عنواني كه جالب نيست خطاب قرار داده و به گونه‌اي مطرح شده كه اين ديدگاه دولت ايران است، خاطرنشان كرد: ‌توهين به مقامات ساير كشورها و به كار بردن كلمات نادرست مورد تاييد نظام جمهوري اسلامي نيست. ما سياست‌ها، رفتار و اظهارات مقامات ساير كشورها را نقد مي‌كنيم؛ اعتراض‌مان را به آنها اعلام مي‌كنيم و خواستار تجديد نظر در نحوه برخورد آن‌ها هستيم. معتقديم به كار بردن كلمات نادرست و اهانت‌آميز كار درستي نيست. رسانه‌ها بايد دقت كنند مزيت جمهوري اسلامي ايران و برتري رسانه‌هاي ايران نسبت به برخي رسانه‌ها،‌ رعايت اصول اخلاقي و كرامات انساني است كه به صورت گسترده در دستور كار آن‌ها قرار دارد و مراعات مي‌شود. اميدواريم همه‌ي رسانه‌ها توجه داشته باشند كه مي‌شود سياست‌هاي غلط و خصمانه كشورها را به خوبي نقد كرد اما از به كار بردن كلمات توهين آميز خودداري كرد؛ اين كار،‌ كار درستي نيست.

موضوع مذاكره با گروه وين هم‌چنان در دست بررسي است

وي در ادامه در پاسخ به پرسشي كه آيا زمان انجام گفت‌وگوهاي ايران و گروه وين مشخص شده است؟‌ گفت: اين موضوع هم‌چنان در دست بررسي و مذاكره قرار دارد. هر زمان آن‌ها اعلام آمادگي كنند كه بر اساس چارچوب بيانيه‌ي تهران وارد مذاكرات شود آن را در دستور كار خود قرار خواهيم داد.

مهمان‌پرست در ادامه در پاسخ به پرسشي در مورد موضوع رژيم حقوقي درياي خزر گفت: در حدود 70 درصد از رژيم حقوقي درياي خزر به توافق نمايندگان پنج كشور رسيده و حدود 30 درصد از آن هنوز احتياج به رايزني و مذاكره و تفاهم ميان پنج كشور ساحلي دارد.

او ادامه داد: معتقديم برگزاري نشست‌هايي در سطوح بالاتر از جمله وزيران خارجه پنج كشور و رييسان‌جمهور مي‌تواند براي رسيدن به تصميمات نهايي كمك كننده باشد. نشست سران در باكو جزو آخرين مصوبات در نشست سران تهران بود كه هم‌چنان در دستور كار قرار دارد.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي كشورمان در پايان در مورد دستاوردهاي ديپلماتيك نامگذاري روز قدس خاطرنشان كرد: امروز مي‌توان دنيا را با شرايط سال‌هاي گذشته مقايسه كرد و بررسي كرد كه افكار عمومي مردم دنيا چه تغييري نسبت به جنايات رژيم صهيونيستي ايجاد شده است و چه ميزان در تحرك و حضور مردم در صحنه براي دفاع از ملت مظلوم فلسطين تغيير ايجاد شده است. روز قدس با عنوان روز مشخصي كه هر كسي مايل به حمايت از حقوق مظلومين دنيا است و مي‌خواهد از حقوق مردم فلسطين دفاع كند تعيين شده تا در اين روز شاهد حضور گسترده‌اي در سطح دنيا باشيم. اين حضور گسترده مردمي حتما پيام دارد و در سياست ساير كشورها تاثير خواهد داشت و كشورهاي حامي رژيم صهيونيستي را متوجه خواهد كرد كه ادامه حمايت‌هاي آن‌ها از جنايت‌هاي اين رژيم مقابله با همه‌ي ملت‌ها را با آن‌ها دنبال خواهد داشت. اين بزرگ‌ترين دستاورد تعيين روز مشخصي براي حضور همه‌ي مردم دنيا در دفاع از ملت مظلوم فلسطين است.

به گزارش ايسنا،‌ مهمان‌پرست در ابتداي اين نشست ابراز اميدواري كرد كه در روز جهاني قدس حضور گسترده‌ي مردم در كشورهاي مختلف در حمايت از مظلوميت ملت فلسطين و مقابله تجاوز‌گري و اشغالگري‌هاي رژيم صهيونيستي را شاهد باشيم.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha