• چهارشنبه / ۱۰ شهریور ۱۳۸۹ / ۱۳:۲۹
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 8906-06253

مهمان‌پرست در گفت‌وگو با ايسنا: بهترين رويكرد در برابر صهيونيست‌ها سردادن شعار وحدت است مردم فلسطين هوشيارتر از آنند كه فريب مذاكرات سازش را بخورند

مهمان‌پرست در گفت‌وگو با ايسنا:
بهترين رويكرد در برابر صهيونيست‌ها سردادن شعار وحدت است
مردم فلسطين هوشيارتر از آنند كه فريب مذاكرات سازش را بخورند

فكر نمي‌كنيم مذاكرات سازش نتيجه‌ي مشخصي داشته باشد و مردم فلسطين هوشيارتر از آنند كه فريب اين نمايش‌ها را بخورند.

رامين مهمان‌پرست ـ سخنگوي وزارت امور خارجه‌ي كشورمان ـ در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي خارجي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با تاكيد بر ضرورت حضور مردم در روز قدس، خاطرنشان كرد: پس از اين كه حضرت امام (ره) آخرين جمعه‌ي ماه مبارك رمضان را به عنوان روزي كه اعلام حمايت همه‌ي مسلمانان و مردم دنيا از مظلومان به ويژه كساني كه در سرزمين فلسطين مورد ظلم رژيم صهيونيستي قرار گرفته‌اند تعيين شد، از آن لحظه به بعد شاهد انسجامي ميان مردم جهان اسلام و ساير كشورها بوديم تا حمايت خود را از مبارزات مردم فلسطين و مقاومت آن‌ها در مقابل تجاوزات رژيم صهيونيستي يكپارچه به نمايش بگذارند.

وي ادامه داد: اين كه مردم در آن روز به خيابان‌ها بيايند و فريادهاي‌شان را به گوش همه‌ي دولت‌ها و حاميان رژيم صهيونيستي و جنايتكاران اسراييل برسانند به جز اين كه مي‌تواند مايه‌ي دلگرمي مبارزان فلسطيني در مقاومت خود باشد نشان‌دهنده‌ي اين است كه جامعه‌ي جهاني و جامعه‌ي بين‌الملل اراده‌ي ملت‌هاي مستقل دنيا و ايجاد برابري رفع تبعيض و جلوگيري از ظلم و ستم در دنيا و مردم مي‌توانند با حضور خود از آينده‌اي خبر دهند كه ان‌شاءالله به زودي شاهد آن باشيم تا ريشه‌هاي ظلم در منطقه و سرزمين فلسطين كنده شود و مردم عزيز فلسطين بتوانند به سرزمين اصلي خود بازگردند و اداره‌ي آن را در دست بگيرند و اشغالگران را از آن كشور بيرون كنند.

دستيار ويژه‌ي وزير امور خارجه با تاكيد بر تاثيرگذاري حضور مردم در روز قدس، گفت: وقتي افكار عمومي مردم دنيا عليه رفتار يك رژيم بسيج مي‌شود و اين مخالفت با اين اقدامات به صورت نمادين با حضور و تظاهرات مردم متجلي مي‌شود نشان‌دهنده‌ي اين است كه دنيا همراه با ملت مظلوم فلسطين است؛ از ظلمي كه در حق آن‌ها صورت مي‌گيرد ناراضي‌اند و ابراز تنفر از اين رژيم و اعلام حمايت آن‌ها از مردمي كه در محاصره قرار گرفته‌اند و از ابتدايي‌ترين حقوق و نيازهاي اوليه‌ي خود محروم شده‌اند مي‌تواند بسيار ارزشمند باشد.

او با بيان اين كه در كشورهاي اسلامي و حتي كشورهاي خارج از منطقه‌ي ما وقتي مردم اعم از پيروان اسلام يا اديان ديگر به خاطر حمايت از مردم فلسطين تظاهرات مي‌كنند مي‌تواند معناي زيادي براي رژيم صهيونيستي داشته باشد و بداند كه ادامه دادن اين سياست‌ها خشم ملت‌ها را به دنبال دارد و ريشه‌ي چنين تفكر و جناياتي را خواهند كند خاطرنشان كرد: اين حمايت براي ملت فلسطين كه در محاصره است بزرگ‌ترين دليل است كه نشان مي‌دهد آن‌ها تنها نيستند و از انگيزه‌ي آن‌ها براي دسترسي به حقوق‌شان، همه‌ي ملت‌ها حمايت مي‌كنند و تلاش‌ها براي شكستن اين محاصره و پس دست دادن سرزمين اصلي آن‌ها به مردم ثمره‌ي اين تلاش‌ها خواهد بود.

مهمان‌پرست در ادامه‌ي گفت‌وگوي خود با ايسنا، اظهار كرد: سياست دشمنان اسلام ايجاد تفرقه ميان كشورهاي اسلامي و مسلمانان است. وقتي آن‌ها را به پاره‌هاي كوچك‌تر و جداي از هم تبديل كردند آن زمان به ظلم و تعدي خود مي‌توانند ادامه دهند. در صورتي كه براي مقابله با تهاجمي كه عليه منافع جهان اسلام صورت مي‌گيرد اگر مسلمانان دنيا به‌هم نزديك شوند و كشورهاي اسلامي با هم وحدت نظر داشته باشند آن زمان به يك قدرت بزرگ تبديل مي‌شوند كه اجازه‌ي عرض‌اندام به رژيم صهيونيستي و حاميان آن نخواهند داد.

وي با اشاره به بيانات امام خميني (ره) در مورد وحدت ميان مسلمانان و جهان اسلام، اضافه كرد: اين ديدگاه رويكردي بسيار راهبردي براي خنثي كردن توطئه‌هاي كساني است كه دائما در فكر طراحي فتنه براي مسلمانان هستند و ما معتقديم هر اقدامي كه صورت مي‌گيرد تا ميان كشورهاي اسلامي اختلاف ايجاد كند و آن‌ها را از هم جدا كند يا توسط صهيونيست‌ها و حاميان آن‌ها طراحي شده و يا حمايت و تقويت اين‌گونه موضوعات را آن‌ها در دستور كار خود دارند. بنابراين بهترين رويكرد اين است كه ما شعار وحدت سر دهيم. مسلمانان بايد دل‌هاي‌شان را به‌هم نزديك كنند و دولت‌هاي اسلامي تلاش كنند تا از همه‌ي ظرفيت‌هاي‌شان براي كار جمعي و مشترك بر عليه رژيم صهيونيستي استفاده كنند.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي كشورمان، با اشاره به اقدامات اخير انجام شده و برخوردهاي رژيم صهيونيستي با مردم فلسطين، در مورد مذاكرات سازشي كه قرار است ميان تشكيلات خودگردان و رژيم صهيونيستي انجام شود، تصريح كرد: رژيم صهيونيستي پايبند به هيچ اصلي نيست. همان‌طور كه مي‌بينيم وقتي از حمايت‌هاي آمريكا و كشورهاي غربي احساس دلگرمي مي‌كند آن‌چنان علني به ظلم خود ادامه مي‌دهد و برخوردهاي خشونت‌آميز و جنايتش در سرزمين‌هاي اشغالي را دنبال مي‌كند كه اصلا برايش اهميتي ندارد كه چه جرياني در دست پيگيري است. شايد مي‌خواهد نشان دهد كه حتي در موقعي كه حاضر مي‌شود به مذاكره بنشيند و آن را هم بدون قيد و شرط اعلام مي‌كند، حاضر نمي‌شود هيچ‌كدام از خواسته‌هاي طرف مقابل را رعايت كند؛ شهرك‌سازي را ادامه مي‌دهد و حاضر نيست محاصره‌ي مردم فلسطين را بشكند.

او ادامه داد: رژيم صهيونيستي در همان زمان كه بحث مذاكره مي‌شود به سركوب مردم مي‌پردازد و مانع اعمال مذهبي آن‌ها مي‌شود و براي حضور مسلمانان در بيت‌المقدس موانع ايجاد مي‌كند. همه اين‌ها نشان‌دهنده‌ي خوي اين رژيم است كه تصورش اين است كه از موضع برتر و موضعي كه هيچ تعهدي به كسي ندارد و هر رفتاري را مي‌تواند انجام دهد وارد بحث مي‌شود. اين‌ها نشانه‌هايي است براي كشورهاي اسلامي و جريان‌ها و گروه‌هايي كه معتقدند شايد اين رژيم نامشروع حاضر به ايفاي حقوق مردم فلسطين خواهد شد. آن‌ها بايد بدانند متاسفانه اين رفتار درستي نيست و اين رفتار نشان‌دهنده‌ي اين است كه اصولا اين رژيم اصل وجودي‌اش بر مبناي همين رويكردهاي جنايتكارانه شكل گرفته است و تا زماني كه بر همين اساس با اين پديده بخواهند برخورد كنند انتظار هيچ نتيجه‌ي ثمربخشي كه بتواند حقوق مردم فلسطين را دنبال كند نبايد داشته باشيم.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي كشورمان، با اشاره به نقش آمريكا در انجام مذاكرات سازش، گفت: معتقديم طرح مذاكره‌ي سازش ميان رژيم صهيونيستي و برخي از گروه‌هاي فلسطيني با اهداف ديگري دنبال مي‌شود و هدفي كه رژيم صهيونيستي دنبال مي‌كند تغيير فضا و نمايش چهره‌ي اهل صلح و مدارا پس از فضاي سنگيني است كه در پي حمله به كاروان كشتي‌ها و ادامه دادن حصر غزه است. البته همان‌طور كه ما بارها اعلام كرده‌ايم فكر نمي‌كنيم اين مذاكرات نتيجه‌ي مشخصي داشته باشد و مردم فلسطين هوشيارتر از آنند كه فريب اين نمايش‌ها را بخورند؛ اما آن چه كه آمريكايي‌ها دنبال مي‌كنند اصرار بر پيمودن مسير اشتباه گذشته است.

وي توضيح داد: براي حل مشكل منطقه‌ي خاورميانه و مشكل فلسطين بايد ريشه‌هاي به وجود آمدن اين مشكل شناسايي شود و براي برطرف كردن علت اصلي اين بحران چاره‌انديشي شود. معتقديم اگر واقعا به دنبال حل اين مساله هستند بايد مردم آواره‌ي فلسطيني به سرزمين‌شان برگردند. كساني كه از ساير كشورها اين سرزمين را اشغال كرده‌اند به كشورهاي اوليه خود بازگردند و در شرايط كاملا دموكراتيك انتخابات برگزار شود و مردم فلسطين نحوه‌ي اداره‌ي سرزمين خود را مشخص كنند پيش از آن كه پيروان چه ادياني مسووليتي در اداره‌ي اين سرزمين داشته باشند.

دستيار ويژه وزير امور خارجه كشورمان يادآور شد: وقتي دموكرات‌ها مي‌خواستند در انتخابات رياست جمهوري شركت كنند اوباما مطالبي را مطرح مي‌كرد مبني بر اين كه بتوانند براي بحران‌هاي مختلف دنيا چاره‌انديشي كنند. صحبت‌هايي راجع به جهان اسلام مطرح كرد و اين كه رويكرد غلط جمهوري‌خواهان را مي‌خواهد تغيير دهد. اما پس از گذشت يك‌سال چون اين موضوع حاصلي نداشته است و تصور همگان اين است كه همان سياست‌هاي قبلي دنبال شده بنابراين چه فرقي ميان رويكرد اوباما در دولت جديد و رويكرد جمهوري‌خواهان در هشت سال گذشته وجود داشته است؟ بسيار تلاش مي‌كنند تا ظاهري از سازش نشان دهند و اميدوارند با اين‌گونه اقدامات بتوانند فضا را در داخل كشور خود مديريت كنند تا شايد در انتخابات توفيقي به‌دست آورند.

وي تصريح كرد: اما ريشه‌ي حل مشكل اين‌گونه اقدامات نيست. بايد حق از دست رفته‌ي مردم فلسطين به آنان برگردانده شود و متجاوز و جنايتكار بايد تنبيه شود. بايد شرايطي حاكم شود تا ديگر شاهد بروز چنين اعتراضات و مقاومتي در مقابل جناياتي كه انجام مي‌شود با حل ريشه‌هاي اين مشكل برطرف شود و مردم فلسطين بتوانند به شكل مطلوبي در سرزمين خود مستقر شوند.

او تاكيد كرد: ما اين‌گونه اقدامات را نتيجه‌مند نمي‌دانيم و معتقديم با اهداف ديگري صورت مي‌گيرد.

سخنگوي وزارت امور خارجه، در مورد رويكرد كشورهاي عربي نسبت به حل موضوع فلسطين، گفت: برخي كشورهاي عربي تلاش مي‌كنند تا آرامشي در منطقه ايجاد كنند و ما نيز از هر نوع تلاشي كه بتواند در نهايت مشكل را به‌صورت اساسي حل كند استقبال مي‌كنيم. اما معتقديم اين‌گونه تلاش‌ها با توجه به نوع رفتار رژيم صهيونيستي به نتيجه نمي‌رسد زيرا رژيم صهيونيستي متعهد به هيچ اصولي نيست و حاضر نيست مسائل انساني را رعايت كند. تعهداتش اعتباري ندارد و بنابراين تلاشي كه ممكن است برخي كشورهاي اسلامي در اين مسير داشته باشند با توجه به اين كه طرف مقابل مسلمانان واجد شرايط لازم نيست و قابليت اعتماد براي مذاكره و اعتماد به تعهداتش وجود ندارد معتقد نيستيم نتيجه‌اي بتوانند به‌دست آورند.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي كشورمان، در ادامه با اشاره به تلاش نمايندگان مجلس شوراي اسلامي براي سفر به غزه، خاطرنشان كرد: مردم ايران اعم از اين كه در چه جايگاهي باشند همگي نسبت به سرنوشت مردم فلسطين بسيار حساس و علاقه‌مند هستند و از اين كه آن‌ها در گرفتاري و محاصره قرار گرفته‌اند بسيار نگرانند و مي‌خواهند اقدامي انجام دهند تا اين محاصره از بين برود و مردم دنيا براي ريشه‌كن كردن اين رفتارهاي غيرانساني بسيج شوند. نمايندگان مجلس شوراي اسلامي نيز يكي از بخش‌هايي هستند كه به نمايندگي از ملت ما از اين اصول و آرمان دفاع مي‌كنند. آن‌ها به نمايندگي از ملت مي‌خواهند پيام حمايت معنوي ما را از فلسطيني‌ها به آن‌جا ببرند و به مردم دنيا اعلام كنند ملت ما نسبت به ظلمي كه در سرزمين فلسطين انجام مي‌شود بي‌تفاوت نيستند.

مهمان‌پرست گفت: البته براي رفتن نمايندگان مجلس به غزه و توجه به شرايط محاصره‌اي كه در منطقه به وجود آمده تنها راه‌حل اين است كه از طريق مصر اين كار انجام شود براي اين كه اين مساله به نتيجه برسد طبيعتا بايد با دولت مصر رايزني شود و مقدمات سفر آماده شود و ويزا براي سفر به آن منطقه صادر شود كه تاكنون اين كار صورت نگرفته است.

وي توضيح داد: در هر صورت دولت مصر تا زماني كه تسهيلات لازم را براي ورود نمايندگان مجلس ما به غزه ايجاد نكند اين كار شكل نخواهد گرفت.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي كشورمان در پايان، خاطرنشان كرد: مردم ما همواره جزء جدي‌ترين هواداران مردم مظلوم فلسطين و جدي‌ترين مخالفان رژيم صهيونيستي بوده‌اند. آن‌ها ظلم را در هر جاي دنيا كه باشد محكوم مي‌كنند و روش‌هاي ظالمانه‌اي كه در دنياي امروز توسط آمريكايي‌ها و برخي كشورهاي غربي نزديك به آمريكا دنبال مي‌شود را براي سعادت جامعه‌ي بشري مضر مي‌دانند و معتقدند ريشه‌ي بحراني كه در بخش‌هاي مختلف در دنياي امروز به وجود آمده ناشي از نوع رويكرد غلط قدرت‌هاي بزرگ است و بايد اين رويكرد عوض شود. اگر واقعا به دنبال انسانيت و حقوق بشر و جهاني عاري از هر نوع ظلم، تنش و درگيري هستند بايد حقوق ملت‌ها را محترم بشمارند و به خاطر تامين منافع خودشان جنگ‌افروزي نكنند و لشكركشي نكنند.

وي با بيان اين كه رويكردهاي نظامي قدرت‌ها و ايجاد رژيم‌هاي نامشروع براي اين كه منافع‌شان را در مناطق مختلف تامين كند مورد قبول ملت‌ها نيست، تصريح كرد: اين رويه بايد تغيير كند و اگر خودشان نسبت به تغيير رويه اقدام نكنند با موج سنگيني از ملت‌ها رو به رو خواهند شد كه پايه و اساس اين معادلات را در دنياي امروز به‌هم خواهند زد و رويه‌ي عادلانه‌اي را در جهان حاكم خواهند كرد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha