• جمعه / ۵ شهریور ۱۳۸۹ / ۱۲:۳۹
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 8906-01635.164505
  • خبرنگار : 71049

سفير عراق در تهران در گفت‌وگو با ايسنا: *عراق چاره‌اي جز تشكيل دولت فراگير ملي ندارد *عراق اجازه تجاوز به ايران يا هيچ كشور همجوار ديگري را نخواهد داد

سفير عراق در تهران در گفت‌وگو با ايسنا:
*عراق چاره‌اي جز تشكيل دولت فراگير ملي ندارد
*عراق اجازه تجاوز به ايران يا هيچ كشور همجوار ديگري را نخواهد داد

بيش از هفت سال از اشغال عراق توسط آمريكا مي‌گذرد؛ عراقي‌ها كه تا پيش از اين تجربه انتخاب و انتخابات را نداشتند، بر سر صندوق‌هاي راي حاضر ‌شدند و براي خود قانون اساسي نوشتند و امروز به دنبال تشكيل دومين دولت البته از نوع اصلي و ثابت آن هستند، اما آنها زودتر از آنچه فكر مي‌كردند به مشكلات ناشي از تعدد سليقه، احزاب، گروه‌ها و اقوام برخورد كردند. مشكلاتي كه تشكيل دولت را براي بيش از پنج ماه به تاخير انداخته است؛ عراقي‌ها اين تاخير را آزموني در مسير دموكراسي مي‌دانند.

سفير عراق در ايران در اين زمينه معتقد است، عراق شاهد صحنه‌هاي جديدي است. بايد زمان بگذرد تا روند دموكراسي در عراق حاكم و دروني شود.

او معتقد است عراق چاره‌اي جز تشكيل دولت فراگير ملي ندارد. همه اقوام، طيف‌ها و گروه‌ها بايد در دولت مشاركت داشته باشند به شرط آنكه اين مشاركت واقعي باشد.

مجيد الشيخ به سوالات خبرنگار ايسنا درباره تحولات سياسي، خروج نيروهاي آمريكايي و تاثير آن بر فضاي سياسي و امنيتي، روابط دوجانبه ايران و عراق و ... پاسخ داد.

سفير عراق در ايران در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي – خارجي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با تبريك حلول ماه رمضان به ملت دوست و برادر ايران در خصوص مسايل سياسي و تشكيل دولت در عراق، با بيان اين‌كه شاهد تحول بسيار بزرگي در صحنه‌ سياسي عراق به ويژه پس از انتخابات پارلماني بوديم، اظهار كرد: ما از يك وضع ظالمانه و مستبدانه كه حكومت در دست يك نفر بود به يك حكومت كاملا آزاد تبديل شديم و وضعيت سياسي 180 درجه تغيير يافت. معتقدم ما به زمان نياز داريم تا اين تحولات در عراق استقرار يابد.

وي با اشاره به حضور آمريكايي‌ها در عراق گفت: حضور آمريكايي‌ها از روز اول اثرات بزرگي به خصوص در مراحل اوليه كه تشكيل نظام سياسي عراق بوده، داشته است. تقريبا هفت سال و اندي است كه شاهد سرنگوني رژيم گذشته هستيم، اما تشكيل حكومت ثابت و شبه دائمي چهار سال است كه صورت گرفته است. ما در وضعيت جديد شاهد صحنه‌هاي جديدي هستيم. عراقي‌ها قبلا با چيزي به نام صندوق راي آشنا نبودند و بايد زمان بگذرد تا اين روند در عراق حاكم و دروني شود. اميدواريم اين مسايل گام به گام تحقق يابد.

سفير عراق در تهران، با اشاره به سرنگوني رژيم شاه در ايران و تشكيل جمهوري اسلامي ايران تصريح كرد: پس از انقلاب اسلامي ما شاهد بروز مشكلات متفاوتي از جمله بروز جنگ تحميلي و مشكلات سياسي مربوط به مجاهدين خلق و غيره بوديم و سال‌ها بعد شاهد ثبات وضعيت سياسي ايران بوديم. در عراق هم همين‌گونه است ما در برگزاري انتخابات و تشكيل دولت و تدوين قانون اساسي مراحل خوبي را گذرانده‌ايم و در حال حركت به جلو هستيم.

الشيخ درباره تشكيل دولت عراق و مشكلات پيش‌روي آن، گفت: ما فراكسيوني بزرگ كه آراي كامل و اكثريت را در انتخابات بدست آورد نداشتيم؛ بنابراين فراكسيون‌هاي پيروز در انتخابات نياز داشتند تا بار ديگر فراكسيون‌ها ائتلاف پيدا كنند تا دولت تشكيل شود.

به زودي شاهد انتخاب نخست‌وزير خواهيم بود

در ماه مبارك رمضان افق‌هاي روشني براي تشكيل دولت عراق وجود دارد

وي تاكيد كرد: فكر مي‌كنم در ماه مبارك رمضان افق‌هاي روشني براي تشكيل دولت عراق وجود دارد و به زودي شاهد تحقق اين چشم‌انداز خواهيم بود و به زودي شاهد انتخاب نخست‌وزير خواهيم بود.

در عراق به دولت فراگير ملي كه همه طيف‌ها را در بر ‌گيرد نياز داريم

ارتباطي بين خروج نيروهاي آمريكايي از عراق و تشكيل نشدن دولت نيست

سفير عراق در ايران، در پاسخ به اين پرسش كه ارتباطي بين خروج نيروهاي آمريكايي از عراق و تشكيل نشدن دولت عراق مي‌بينيد؟ با بيان اين‌كه ارتباطي بين اين دو وجود ندارد، اظهار كرد: در زماني كه قانون اساسي تدوين و دولت جديد تشكيل شد، شاهد حضور نيروهاي خارجي بوديم. فكر مي‌كنم اين مساله به ماهيت و طبيعت جامعه سياسي - اجتماعي عراق كه شامل اكراد، شيعيان، سني‌ها، عرب‌ها و ديگر گروه‌ها مي‌شود، باز مي‌گردد. ما در عراق به يك دولت فراگير ملي نياز داريم كه همه طيف‌ها را در بر ‌گيرد و ديگران را هم در دولت شريك كنيم. بر اين اساس است كه شاهد تاخير در تشكيل دولت عراق هستيم.

اختلافات ميان گروه‌ها و فهرست‌ها امري طبيعي است

مشاركت اقوام، طيف‌ها و گروه‌ها در دولت بايد واقعي باشد

الشيخ درباره برخي پيچيدگي‌ها و اختلاف سليقه‌ها بر سر تشكيل دولت عراق ميان احزاب و گروه‌هاي مختلف، خاطر نشان كرد: ما به مراحل پاياني اين روند نزديك شده‌ايم و به زودي شاهد نتيجه‌اي خواهيم بود. عراق چاره‌اي جز تشكيل دولت فراگير ملي ندارد. همه اقوام، طيف‌ها و گروه‌ها بايد در دولت مشاركت داشته باشند و اين مشاركت بايد واقعي باشد.

وي در پاسخ به اين پرسش كه چقدر تشكيل دولت فراگير ملي به طور واقعي نه ظاهري در عراق امكانپذير است با تاكيد بر اين‌كه در عراق شاهد تجربه‌ جديدي در زمينه‌ دموكراسي هستيم، گفت: اختلافات ميان گروه‌ها و فهرست‌ها امري طبيعي است و هميشه وجود دارد. دولت‌هايي كه در سابق تشكيل مي‌شد بر اساس سهميه‌بندي‌هاي طايفه‌اي و نژادي بود، اما در اين مرحله سعي داريم اين روند را پشت سر بگذاريم و مرحله جديدي از نظام سياسي عراق را شاهد باشيم.

56 هزار سرباز آمريكايي در عراق باقي‌ مانده‌اند

سفير عراق در تهران، درباره خروج نيروهاي خارجي از عراق، تصريح كرد: روند خروج نيروها بر اساس توافق عراق و آمريكا در جريان است و مرحله به مرحله انجام مي‌شود و هيچ مشكلي در اين زمينه نداريم. 160 هزار نيروي آمريكايي در عراق داشتيم كه به 56 هزار سرباز رسيده‌اند. مرحله‌ خروج نيروها از شهرها به پادگان‌هاي خارج از شهر بدون هيچ مشكلي برگزار شد و اميدواريم طبق توافق دو دولت شاهد خروج كامل نيروها در 2011 باشيم.

وي با اشاره به طرح برخي مسايل در رسانه‌ها مبني بر اين‌كه نيروهاي عراقي توانايي برقراري امنيت و آرامش را ندارند با تفكيك امنيت داخلي از خارجي عراق خاطرنشان كرد: البته ما در زمينه‌ دفاع از كشورمان در برابر تجاوزات خارجي به آن سطح از توانمندي نرسيده‌ايم، اما در تامين امنيت داخلي، مبارزه با تروريسم و جنايت در داخل عراق نيروهاي انتظامي و پليس بعد از خروج نيروهاي آمريكايي از شهرها ثابت كردند در اين زمينه توانمندي دارند.

حجم مبادلات تجاري ايران و عراق به بيش از چهار ميليارد دلار رسيده است

الشيخ در ادامه درباره روابط دو جانبه ايران و عراق تصريح كرد: معتقدم در روابط دو كشور شاهد پيشرفت‌هاي قابل توجه بعد از سرنگوني رژيم صدام بوده و هستيم و اين ناشي از اراده‌ي سياسي و تمايل رهبران دو كشور است. آنها تمايل اساسي و اراده سياسي دارند تا روابط دو كشور هر چه بيشتر گسترش يابد. در زمينه‌ اقتصادي صادرات ايران از روزي 200 هزار دلار شروع شد و در سال 2009 به بيش از چهار ميليارد دلار رسيد. در زمينه‌ فرستادن زائر به عتبات عاليات با 200 نفر زائر ايراني در روز آغاز كرديم و الان روزي چهار هزار زائر از ايران به عراق مي‌رود. هم‌چنين در زمينه‌ امضاي تفاهم‌نامه‌ها بيش از 150 يادداشت تفاهم امضاء كرديم و در ترسيم مجدد مرزهاي دو كشور كميته‌هاي فني مشترك دائمي در خصوص مرزهاي زميني و بازسازي ميله‌هاي مرزي كه در اثر جنگ تخريب شده‌اند در حال كار هستند.

وي ادامه داد: در بحث مرزهاي آبي جلساتي بين دو كشور در خرمشهر برگزار مي‌شود. هم‌چنين درباره مسايل مربوط به شط‌ العرب و غيره اقدامات خوبي صورت گرفته است.

سفير عراق در ايران با بيان اين‌كه هنوز به سطح مورد نظر رهبران دو كشور نرسيده‌ايم ابراز اميدواري كرد در آينده لغو رواديد ميان دو كشور صورت گيرد و فعاليت‌هاي مختلف مذهبي و گردشگري در سطوح گسترده افزايش يابد.

كشور و دولت عراق اجازه نخواهد داد تجاوزي به ايران و يا كشورهاي همجوار عراق صورت گيرد

الشيخ درباره برخي نگراني‌ها نسبت به تهديد ايران از خاك عراق با تاكيد بر اين‌كه الان وضعيت متفاوت شده است خاطرنشان كرد: حضور آمريكايي‌ها در عراق امروز بسيار محدود شده است. كشور و دولت عراق اجازه نخواهد داد تجاوزي به ايران و يا كشورهاي همجوار عراق صورت گيرد. ما مي‌خواهيم كشوري را تشكيل دهيم كه با همسايگان خود با امنيت و صلح و روابط حسنه زندگي كند و مطمئن باشيد بعد از رژيم صدام، هيچ رژيمي سر كار نمي‌آيد كه تهديدي عليه ايران و كشورهاي هم جوار ايجاد كند. ملت عراق برآمده از مردم و آراي آنهاست و قطعا چنين حكومتي براي كشورهاي همسايه تهديد محسوب نمي‌شود.

هيچ كشوري افراد  اردوگاه اشرف را نمي‌پذيرد

منافقين حاضر به ملاقات با پدر و مادرهايشان نيستند

وي در بحث اردوگاه اشرف و برخي نآرامي‌ها و اختلافات ميان اعضاي اين گروه در داخل اردوگاه، گفت: هيچ يك از مسوولان عراقي علاقه‌اي به ادامه حضور افراد اين اردوگاه در عراق ندارند. اما اين مشكل يعني اين‌كه هيچ كشور اين افراد را نمي‌پذيرد، هم‌چنان به قوت خود باقي است. با مشكلاتي كه اين‌ها دارند و در عراق به وجود آوردند، آشنا هستيم و جنايت‌هايي كه به آنها دست زدند. هر يك از اين افراد بخواهند مي‌توانند به ايران بازگردند، بازگشت آنها را از طريق صليب سرخ بين‌المللي تسهيل مي‌كنيم. الان صحبت‌هايي با سازمان صليب سرخ مبني بر اين‌كه راه‌حلي پيدا كنيم تا كشوري اين‌ها را بپذيرد انجام داده‌ايم، چون نه دولت و نه ملت عراق اين‌ها را نمي‌خواهند. اين افراد امروز بين خودشان هم دچار اختلاف شده‌اند. ما به خانواده اين افراد ويزا مي‌دهيم كه بروند و با فرزندان‌شان ديدار كنند، اما آنها حاضر به ملاقات پدر و مادرهايشان نيستند و در داخل اردوگاه ظاهرا همديگر را تهديد به ملاقات نكردن با خانواده‌هايشان مي‌كنند. البته اردوگاه تحت حمايت نيروهاي دولتي عراق است، اما در روابط داخلي آنها دولت نمي‌تواند كاري از پيش ببرد.

تلاش داريم همه زنداني‌هاي ايراني كه غيرقانوني وارد عراق شده‌اند را به دستور نخست‌وزير آزاد كنيم

سفير عراق در تهران، درباره زندانيان ايراني در زندان‌هاي عراق كه به علت ورود غيرقانوني به اين كشور در بند هستند، گفت: تلاش داريم همه زنداني‌هايي كه به طور غيرقانوني و بدون ويزا وارد عراق شده‌اند را به دستور نخست‌وزير آزاد كنيم و اميدواريم هر چه زودتر اين اتفاق بيفتد.

الشيخ در خصوص راه‌هاي جلوگيري از قاچاق كالا به عراق و ارتقاء و گسترش بازارچه‌هاي مرزي ميان دو كشور با بيان اين‌كه قاچاق كالا بين دو كشور بسيار كاهش يافته است، اظهار كرد: بعد از ديدار رييس‌جمهور ايران از عراق و استقبال ايشان براي ايجاد بازارچه‌هاي مرزي تلاش است اين بازارچه‌ها در شمال، مركز و جنوب عراق (مرز دو كشور) ساخته شود.

وي در خصوص مبادلات بازرگاني ميان دو كشور گفت: از دو ماه پيش مقررات جديدي وضع شده است كه تمامي كالاهايي كه وارد عراق مي‌شود، داراي گواهينامه باشند. اين مقررات براي كنترل واردات به عراق اتخاذ شده و اميدواريم روند مبادلات بين دو كشور در مسيري ثابت و روشن قرار گيرد.

عراق براي مشخص شدن مرزهاي آبي و خشكي با ايران جدي است

تفاهم بسيار خوبي در بالاترين سطح در زمينه تعيين تكليف مرزهاي آبي و خشكي وجود دارد

وي درباره‌ تمايل دولت عراق براي مشخص شدن مرزهاي آبي و خشكي، تاكيد كرد: البته عراق در اين كار جدي است و به همين خاطر كميسيون و كميته‌هاي فني مشترك دو كشور در حال برگزاري جلسه و همكاري هستند. ما شاهد همكاري خوب بين اين كميته‌ها هستيم.

سفير عراق در ايران تاكيد كرد: تفاهم بسيار خوبي در بالاترين سطح براي تعيين تكليف مرزهاي آبي و خشكي ميان دو كشور وجود دارد. عراق مي‌خواهد هر چه سريع‌تر مسايل مربوط به مرز و ميله‌هاي مرز در آب و خشكي را حل كند و به نتيجه برسيم.

تا تشكيل دولت عراق در تهران خواهم ماند

الشيخ كه مدت‌هاست دوره چهارساله ماموريتش در ايران به اتمام رسيده است درباره ادامه فعاليتش در تهران به عنوان سفير عراق در ايران گفت: برخي مسوولان عراقي و ايراني تمايل دارند من هم‌چنان در اين سمت باقي بمانم و به خدمتم ادامه دهم. در عين حال حداقل تا تشكيل دولت عراق در تهران خواهم ماند؛ سرنوشتم بعد از تشكيل دولت مشخص مي‌شود.

وي گفت: هر جا باشم در راستاي تقويت روابط دو كشور كار خواهم كرد.

گفت‌وگو از خبرنگار ايسنا: زهرا  اصغري

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha