• شنبه / ۳۰ مرداد ۱۳۸۹ / ۱۶:۱۰
  • دسته‌بندی: انرژی هسته‎‌ای
  • کد خبر: 8905-18331
  • خبرنگار : 71049

صالحي: عمر نيروگاه بوشهر تا40 سال است به اندازه‌ي نياز از روسيه راديودارو وارد مي‌كنيم تاسيسات اتمي بوشهر از امروز يك نيروگاه تلقي مي‌شود

صالحي:
عمر نيروگاه بوشهر تا40 سال است
به اندازه‌ي نياز از روسيه راديودارو وارد مي‌كنيم
تاسيسات اتمي بوشهر از امروز يك نيروگاه تلقي مي‌شود

رييس سازمان انرژي اتمي با اشاره به امضاي سه تفاهم‌نامه با طرف روسي، اظهار كرد: مهم‌ترين تفاهم‌نامه درباره‌ي ايجاد شركت مشترك بهره‌برداري از نيروگاه اتمي بوشهر بود كه با ايجاد اين شركت، متخصصان ايراني و روسي در آن حضور فعال خواهند داشت و بهره‌برداري نيروگاه را بر عهده مي‌گيرند.

به گزارش خبرنگار اعزامي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به بوشهر، علي‌اكبر صالحي ـ رييس سازمان انرژي اتمي كشورمان ـ شنبه در حاشيه مراسم انتقال سوخت به نيروگاه بوشهر در جمع خبرنگاران با بيان اين‌كه در زمينه‌ي بهره‌برداري از نيروگاه‌ها نيروي كمي در دنيا وجود دارد، گفت: اميدوارم اين همكاري موجب شود تا نتايج بيروني هم داشته باشد و هرچه سريع‌تر و بيش‌تر نيروهاي متخصص را در اين خصوص تقويت كنيم.

صالحي گفت: تفاهم‌نامه با روس‌ها درباره‌ي قلمداد شدن تاسيسات اتمي بوشهر از امروز به عنوان نيروگاه اتمي امضا شد. اين مساله به لحاظ بار حقوقي بين‌المللي‌اش حائز اهميت است و پيام‌هاي لازم را به طرف‌هاي مورد نظر مي‌رساند.

رييس سازمان انرژي اتمي در پاسخ به سوال خبرنگاري مبني بر اين‌كه عمر نيروگاه بوشهر چقدر است؟ گفت: از امروز به بعد حدود 40 سال اين نيروگاه عمر دارد كه با انجام تغييراتي مي‌توان آن را به 60 سال افزايش داد.

وي درباره رايزني‌ها با طرف روسي براي تامين راديودارو با توجه به كاهش فعاليت رآكتور تهران به دليل ضعيف شدن سوخت اين رآكتور گفت: قرار شده است كمبود راديوداروها را با روس‌ها تامين كنيم. در تفاهم‌نامه‌اي كه با روسيه بسته شده است بناست به اندازه‌ي نياز از روسيه راديودارو وارد كنيم و بخش ديگر نيازمان را رآكتور تهران تامين مي‌كند.

صالحي درباره‌ي ساخت نيروگاه بعدي گفت: مقدمات كار نيروگاه‌سازي فراهم شده است اما صحبت در اين‌باره زودهنگام است. بعد از طي مراحل راه‌اندازي و بهره‌برداري نيروگاه بوشهر و اطمينان از توليد برق مي‌توانيم درباره‌ي نيروگاه‌هاي بعدي صحبت كنيم.

رييس سازمان انرژي اتمي در پاسخ به اين سوال كه برخي اخبار و تحليل‌ها بر اين است كه نيروگاه بوشهر با چراغ سبز آمريكا سوخت‌گذاري و راه‌اندازي مي‌شود؟ اظهار كرد: از ديد ما روسيه اقدامات مناسب و قابل تقديري را انجام داده است و به تعهداتش وفادار بوده است. تاخير در راه‌اندازي نيروگاه بوشهر صرفا به خاطر كوتاهي‌هاي روسيه نبوده است. عوامل ديگري هم وجود داشته است. در عين حال تا الان روابط خوبي با مسكو داريم.

او در پاسخ به سوال خبرنگاري كه از وي پرسيد گفته مي‌شود نيروگاه بوشهر اولين و آخرين نيروگاهي است كه ايران مي‌سازد و با توجه به تحريم‌هاي بين‌المللي، ايران ديگر نمي‌تواند نيروگاهي را بسازد؟ گفت: چند ماه بعد پاسخ اين سوال را خواهم داد.

صالحي درباره‌ي برخي تهديدات نسبت به حمله‌ي نظامي به نيروگاهي اتمي بوشهر گفت: شرايط در حال حاضر به گونه‌اي است كه تاسيسات اتمي بوشهر از امروز به عنوان يك نيروگاه تلقي مي‌شود و هرگونه حمله و تهديد به حمله به اين نيروگاه جرم بين‌المللي تلقي مي‌شود.

وي در پاسخ به اين سوال كه نيروگاه ديگري كه در جنب واحد اول نيروگاه‌هاي اتمي قرار دارد چه مي‌شود؟ خاطرنشان كرد: در حال بررسي هستيم. شايد ساختمان اين نيروگاه را كه در زمان جنگ تخريب شده است به موزه تبديل كنيم.

به گزارش ايسنا، از صبح روز گذشته (جمعه)، عمليات انتقال مجتمع‌هاي سوخت به ساختمان رآكتور و استقرار آن در استخر جنب رآكتور آغاز شده است. تا كنون حدود هشت مجتمع سوخت در استخر (خشك) قرار گرفته است.

به گفته‌ي مسوولان ايراني، عمليات انتقال مجتمع‌هاي سوخت (163 مجتمع) به داخل استخر جنب رآكتور حدود 10 روز به طول مي‌انجامد و پس از آن مرحله‌ي انتقال مجتمع‌هاي سوخت از داخل استخر به داخل رآكتور (حدود 10 روز) انجام مي‌گيرد.

عمليات انتقال سوخت هسته‌يي به داخل ساختمان رآكتور، امروز به طور رسمي با حضور علي‌اكبر صالحي ـ معاون رييس‌جمهور و رييس سازمان انرژي اتمي ـ و سرگئي كرينكو ـ رييس آژانس انرژي اتمي روسيه ـ آغاز شد.

انتقال سوخت هسته‌يي به داخل ساختمان رآكتور بيانگر اين است كه نيروگاه اتمي بوشهر با انجام موفق تمام آزمايش‌ها بر روي سيستم‌ها و تجهيزات اصلي رآكتور در يك سال گذشته، آماده‌ي راه‌اندازي است.

سوخت نيروگاه اتمي بوشهر از پاييز تا زمستان 86 به نيروگاه بوشهر حمل شد كه تا پيش از اين در محفظه‌هاي ويژه‌يي در انباري مخصوص نگهداري مي‌شد.

پس از انتقال سوخت به داخل ساختمان رآكتور به منظور فراهم كردن امكان بازرسي فني، سوخت از داخل محفظه‌هاي ويژه خارج و در مكان پيش‌بيني شده مستقر مي‌شود.

با انتقال سوخت به داخل قلب رآكتور، مراحل راه‌اندازي رآكتور آغاز خواهد شد.

نيروگاه هسته‌يي هزار مگاواتي بوشهر در شرايط رسيدن به قدرت نامي، معادل 915 مگاوات به ظرفيت شبكه‌ي برق كشور خواهد افزود.

به گزارش ايسنا، در مذاكرات مقامات ايران و روسيه كه صبح امروز برگزار شد، مديران و كاركنان بخش‌هاي مربوطه، گزارش‌هاي كار خود را ارايه كردند.

هم‌چنين پس از مذاكرات، مقامات انرژي اتمي ايران و روسيه از چگونگي انتقال مجتمع‌هاي سوخت به ساختمان رآكتور بازديد كردند كه در اين بازديد، تعداد معدودي از خبرنگاران و بعضا رسانه‌هاي تصويري حضور داشتند كه اين امر با اعتراض ديگر رسانه‌هاي دعوت شده به مراسم انتقال سوخت به ساختمان رآكتور مواجه شد.

هم‌چنين در كنفرانس خبري كه قرار بود با حضور علي‌اكبر صالحي و سرگئي كرينكو برگزار شود، جهانبخش ـ استاندار بوشهر ـ، حجت‌الاسلام صفايي بوشهري ـ نماينده‌ي ولي فقيه در استان بوشهر ‌و امام جمعه اين شهر ـ، سفير روسيه در ايران و رييسان نظام ايمني هسته‌يي ايران و روسيه حضور داشته و هريك به ايراد سخنراني پرداختند.

در حالي كه خبرنگاران منتظر اعلام رسمي زمان آغاز عمليات انتقال سوخت نيروگاه به ساختمان رآكتور از سوي مقامات انرژي اتمي ايران و روسيه به طور رسمي بودند، اين خبر به طور صريح و شفاف بيان نشد.

سرگئي كرينكو و علي‌اكبر صالحي در حاشيه‌ي كنفرانس خبري‌شان با خبرنگاران از ساختمان آموزش نيروهاي بهره‌بردار بازديد كردند.

كرينكو بعدازظهر امروز ايران را به مقصد مسكو ترك كرد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha