• جمعه / ۲۲ مرداد ۱۳۸۹ / ۱۶:۰۵
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 8905-13075.163532
  • خبرنگار : 71296

بلوک 18درصدي ايران خودرو چه سرانجامي خواهد داشت؟

در حالي که مسوولان شرکت بورس دليل قطعي نشدن معامله بلوک 18درصدي ايران خودرو را ارائه نشدن فرم خارج از پاياپاي به بورس و همچنين واريز نكردن وجه نقدي معامله از سوي كارگزار فروشنده سهام ايران خودرو (سرمايه گذاري پارسيان) در مهلت مقرر 30 روز كاري عنوان مي کنند، مديران ايران خودرو نيز ابراز مي‌کنند که مبلغ 125 ميليارد تومان بابت خريد بلوک 18 درصدي ايران خودرو، 10 روز پيش از پايان مهلت 30 روزه (20 مردادماه) به حساب شرکت سپرده گذاري مرکزي واريز شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، علي صحرايي ـ مدير بازار شركت بورس ـ اظهار کرده که معامله‌ 18درصدي ايران خودرو يك معامله‌ شرايطي و مشروط بر اين بود كه كارگزار فروشنده بعد از 30 روز كاري از تاريخ 7 تير ماه تا 20 مرداد ماه فرم خارج از اتاق پاياپاي را به بورس ارائه كند كه در اين مدت مقرر، كارگزار فروشنده مقرر موفق به ارائه اين فرم نشد و طبق مقررات بورس معامله‌ عمده شرايطي ايران خودرو براي بورس قطعي نشده است.

در همين حال جمشيد ايماني- قائم مقام مالي و اقتصادي گروه صنعتي ايران خودرو ـ نيز عنوان کرده که 30 درصد از وجه نقدي معامله بلوکي ايران خودرو، 10 روز زودتر از موعد مقرر از سوي کنسرسيوم تعاوني خاص کارکنان ايران خودرو پرداخت شده است.

به گفته وي 125 ميليارد تومان به حساب سپرده گذاري مرکزي واريز شده که شرکت سپرده گذاري مرکزي نيز آن را به حساب سازمان خصوصي سازي واريز کرده است.

اين در حالي است که صحرايي در مورد ادعاي كنسرسيوم خريدار مبني بر واريز وجه نقد معامله اظهار مي کند که كاري نداريم كه وجه واريز شده است يا نه، بلکه ما به عنوان بورس، كارگزار را مي‌شناسيم كه كارگزار نيز فرم خارج از پاياپاي را ارائه نكرده است و علت آن نيز بعدا در تخلفات بررسي مي‌شود.

در همين حال ايماني نيز مساله عدم قطعيت اين معامله را مربوط به پرداخت وجه نقدي معامله ندانسته و مي افزايد: وقتي که وجه نقد معامله پرداخت مي شود، لزومي در تعلل براي ارائه باقي مدارک وجود ندارد.

وي از پرداخت وجه نقد معامله به عنوان سخت ترين کار براي خريدار نام مي برد که به منظور قطعي شدن معامله صورت مي گيرد.

ايماني همچنين با تاکيد بر وجود اسناد و مدارک واريز وجه نقد 30 درصدي معامله بلوک 18 درصدي ايران خودرو، معتقد است که عدم قطعيت انجام اين معامله ربطي به خريدار ندارد و عدم ارايه چک و سفته آن ناشي از مشکلات ديگران بوده است.

به گفته وي ايران خودرو نقشي در اين معامله نداشته است، اما مانند ديگر فعالان بازار، در جريان انجام اين معامله قرار دارد.

مدير بازار شركت بورس نيز تاكيد دارد‌که در اين شرايط نمي‌توان گفت كه معامله‌ ايران خودرو باطل شده است، زيرا اين معامله شرايطي بوده و در روز هفت تير ماه و طي رقابت خريدار يا خريداران مشخص شده است و قطعي شدن معامله نيز منوط به شرايطي بوده كه يكي از آن ارائه فرم خارج از پاياپاي توسط كارگزار فروشنده طي 30 روز كاري بورس است.

به گزارش ايسنا، در روز هفتم تير ماه 18 درصد از سهام شركت ايران خودرو معادل يك ميليارد و 134 ميليون سهم به فروش رفت و كارگزاري بانك پارسيان موفق به خريداري اين سهم به قيمت 3687 ريال براي كنسرسيومي به رهبري كاركنان تعاوني ايران خودرو شد و اين تعاوني تا 20 مرداد ماه مهلت داشت كه 30 درصد از وجه نقد معامله را پرداخت كند، ولي با پايان اين مهلت، مدير عمليات بازار شرکت بورس خبر از عدم ارسال اين اسناد و مدارک و واريز وجه نقدي معامله داد. اين در حالي است که مسوولان کارگزاري پارسيان معتقدند دو روز تعطيلات تابستاني ناشي از گرماي هوا جزو تعطيلات رسمي بوده و بنابراين آن ها تا پايان ساعت اداري فردا شنبه 23 مرداد براي ارائه اسناد فرصت دارند. ضمن اين که 30 درصد از وجه نقدي معامله نيز 10 روز پيش از موعد از سوي کنسرسيوم کنسرسيوم تعاوني خاص کارکنان ايران خودرو پرداخت شده است.

با اين شرايط به نظر مي رسد که سازمان خصوصي سازي راجع به اين موضوع احتمالا طي يکي دو روز آينده تصميم‌گيري خواهد کرد. حال بايد ديد که آيا اين معامله به قوت خود باقي خواهد ماند يا اين که ...

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha