• جمعه / ۲۲ مرداد ۱۳۸۹ / ۱۱:۰۸
  • دسته‌بندی: اقتصاد کلان
  • کد خبر: 8905-12794

مدير بازار شركت بورس در گفت‌وگو با ايسنا: بورس معامله ايران‌خودرو را قطعي نمي‌داند و به رسميت نمي‌شناسد

مدير بازار شركت بورس در گفت‌وگو با ايسنا:
بورس معامله ايران‌خودرو را قطعي نمي‌داند و به رسميت نمي‌شناسد

مدير بازار شركت بورس از قطعي نشدن معامله 18درصدي ايران خودرو در روز چهارشنبه گذشته خبر داد و دلايل آن را تشريح كرد.

علي صحراي ـ مدير بازار شركت بورس ـ در گفت‌وگو با خبرنگار بورس خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) از قطعي نشدن معامله‌ بلوكي ايران خودرو خبر داد و اظهار كرد:‌ كارگزار فروشنده سهام ايران خودرو در مهلت مقرر كه 30 روز كاري بود، فرم خارج از پاياپاي را به بورس ارائه نكرد لذا معامله‌ اين شركت قطعي نشده است.

وي افزود: معامله‌ 18درصدي ايران خودرو يك معامله‌ شرايطي و مشروط بر اين بود كه كارگزار فروشنده بعد از 30 روز كاري از تاريخ هفت تير ماه تا 20 مرداد ماه فرم خارج از اتاق پاياپاي را به بورس ارائه كند كه در اين مدت مقرر، كارگزار فروشنده مقرر موفق به ارائه اين فرم نشد و طبق مقررات بورس معامله‌ عمده شرايطي ايران خودرو براي بورس قطعي نشده است.

صحرايي تاكيد كرد:‌ در اين شرايط نمي‌توان گفت كه معامله‌ ايران خودرو باطل شده است زيرا اين معامله شرايطي بوده و در روز هفت تير ماه و طي رقابت خريدار يا خريداران مشخص شده است و قطعي شدن معامله نيز منوط به شرايطي بوده است كه يكي از آن ارائه فرم خارج از پاياپاي توسط كارگزار فروشنده طي 30 روز كاري بورس است كه اين امر مشروط تحقق نيافته است.

صحرايي در مورد ادعاي كنسرسيوم خريدار مبني بر واريز وجه نقد معامله اظهار كرد: كاري نداريم كه وجه واريز شده است يا نه، ما به عنوان بورس كارگزار را مي‌شناسيم كه كارگزار نيز فرم خارج از پاياپاي را ارائه نكرده است و علت آن نيز بعدا در تخلفات بررسي مي‌شود.

ناظر معاملات بورس توضيح داد: كارگزار بورس بايد كتبا به بورس اعلام و فرم خارج از پاياپاي و سند تسويه خارج از اتاق پاياپاي را ارائه كند. اين درحالي است كه حصه نقدي واريز شده است ولي شرايط 70 درصد ثمن معامله، بين خريدار و فروشنده واضع نشده و قطعيت پيدا نكرده است و طبق مقررات به توافق نرسيده‌اند.

به گفته صحرايي در اين شرايط فروشنده كه سازمان خصوصي‌سازي است، به كارگزار فروشنده اجازه قطعيت معامله را نداده است و كارگزار فروشنده نيز طبعا اجازه نداشته است كه به بورس اعلام كند كه معامله قطعي است در نتيجه به دليل نبود سند مربوط، بورس معامله ايران خودرو را قطعي و به رسميت نمي‌شناسد.

صحرايي تصريح كرد: مهلت پرداخت حصه نقدي و ارائه فرم خارج از پاياپاي در بورس قابل تمديد نيست زيرا بورس مكان رقابت بوده و شرايط براي همگان يكسان است.

مدير بازار شركت بورس در مورد وضعيت بلوك 18 درصدي ايران خودرو توضيح داد:‌ اگر فروشنده تمايل داشته باشد مي‌تواند بررسي كرده و مجددا سهم را آگهي كند كه اين موضوع جزو اختيارات سازمان خصوصي‌سازي است و اين سازمان راجع به واگذاري مجدد آن تصميم‌گيري مي‌كند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha