وزير كار و امور اجتماعي در نشستي صميمي با خبرنگاران به مناسبت روز خبرنگار، جديدترين ديدگاههاي خود را در حوزه كار و اشتغال كشور مطرح كرد.
به گزارش خبرنگار كار و اشتغال خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، عبدالرضا شيخ الاسلامي ابتدا با انتقاد از برخي رسانهها كه صحبتهاي اخير او درباره اهميت مهارت آموزي و علت بيكار ماندن افراد را به درستي منعكس نكرده بودند، از رسانهها خواست ضمن بالابردن استاندارد كار خود، با انعكاس درست مطالب و جلوگيري از بروز تنش در فضاي كارشناسي، به اعتلاي كشور كمك كنند.
* به آخرين آمار بيكاري منطقا اشكال ميگيرم
او در ادامه به بيان ديدگاههاي خود درباره آمار نرخ بيكاري در كشور پرداخت و ابتدا با اشاره به اين كه در همه جاي دنيا مراكزي رسمي وجود دارد كه آمار مربوط به نرخ بيكاري را ارائه ميكند، گفت: البته تهيه آمار كاري سخت، پيچيده و علمي است و هر كس آماري بدهد، ميتوان با او درباره آن بحث كرد، به جز مركز آمار. البته بانك مركزي هم جزو مراكز رسمي است كه آمار او مورد توجه است، ولي مراكز دولتي و بخش خصوصي عليالاصول بايد آمار خود را از مركز آمار ايران به عنوان مرجع رسمي دريافت كنند.
وي با بيان اين كه به همين دليل وزارت كار هيچ وقت آمار نميدهد و همه آمارش مستند به نتايج اعلام شده توسط مركز آمار ايران است، ادامه داد: چند روز پيش هم خبرنگاري از من از نرخ بيكاري فصل بهار را پرسيد كه من گفتم هنوز اين عدد توسط مركز آمار اعلام نشده است. البته برخي ميگويند آمار اعلام شده توسط اين مركز اشكال دارد. من اين را نميدانم، چون در فرآيند دريافت و تحليلي اين آمار نبودهام. اگرچه آماربرداري البته حتما درصدي خطا دارد، چون كار انسان است.
وزير كار و امور اجتماعي در ادامه با بيان اين كه "من هم به آخرين آمار مركز آمار ايران منطقا اشكال ميگيرم و حاضرم استدلال كنم اين آمار نميتواند درست باشد"، گفت: براساس آخرين رقم اعلام شده، نرخ بيكاري 3.5 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته بيشتر شده است.اين عدد به معني افزايش يك ميليون به نفر به تعداد بيكاران است و اين در حالي است كه در يك سال گذشته، حدود هشت ماه من در راس وزارت كار بودم، اما احساس مديريتي من به من ميگويد كه اين عدد درست نيست. البته باز هم اگر از من درباره نرخ بيكاري سوال كنند، همان عدد مركز آمار را اعلام ميكنم، اما ته دلم ميگويم كه اين عدد اشتباه است. حالا يا عدد قبلي اشتباه بوده كه خيلي كم اعلام شده و يا عدد فعلي زياد گفته شده است.
او ادامه داد: بالاخره ظرف يك سال اخير واقعا نزديك يك ميليون بيكار نداشتهايم. شاهد زنده آن هم آمار مقرريبگيران بيمه بيكاري است كه اين عدد از پارسال تا امسال فقط 20 هزار نفر افزايش پيدا كرده است. نميشود يك ميليون نفر بيكار شوند و فقط 20 هزار نفر مقرري بيمه بيكاري بگيرند.
* مرجع رسمي اعلام نرخ بيكاري، مركز آمار است
شيخالاسلامي افزود: به هر حال به نظر من مرجع رسمي اعلام نرخ بيكاري مركز آمار است و اعداد آن مورد استناد است. همان طور كه من اگر الان بگويم نرخ بيكاري هشت درصد يا 28 درصد است، شما از من ميپرسيد اين عدد بر چه اساسي اعلام شد؟ بنابراين وزارت كار مرجع رسمي براي اعلام نرخ بيكاري نيست و هر آنچه از سوي ما اعلام شود، مستند به آمار رسمي مركز آمار ايران است.
وزير كار و امور اجتماعي در ادامه اين نشست به موضوع بنگاههاي زودبازده پرداخت و با بيان اين كه به نظر من در مورد موضوع بنگاههاي زودبازده در كشور ما كمي فضا شلوغ شده است، گفت: ما در كشور نياز به بنگاههاي بزرگ، متوسط و كوچك داريم كه هر كدام در جاي خود كاركرد دارند. تاييد يكي به معني نفي ديگري نيست و اينها مكمل يكديگر هستند، اين در حالي است كه بنگاههاي بزرگ و مادر در راس هرم فعاليتهاي اقتصادي قرار دارند كه البته معمولا ديربازده هستند.
* 96 درصد بنگاههاي كشور، كوچك و متوسطند
او ادامه داد: به عنوان مثال در صنعت فولاد هر شغلي كه ايجاد ميشود 500 ميليون تومان هزينه در بردارد. حال سوال اين است كه آيا اشتغالزايي بايد در اين محل صورت بگيرد و يا در بنگاههاي كوچك و متوسط كه اتفاقا در آنها ارزش افزوده بيشتري توليد ميشود. در بنگاههاي بزرگ فقط دولت سرمايه گذاري ميكند، چون هم بازدهي كمتري دارد و هم سرمايه بيشتري ميطلبد. در همه جاي دنيا هم حدود 98 درصد بنگاهها كوچك و متوسطند و اين عدد در كشور ما حدود 96 درصد است.
وي افزود: زماني به دليل شدت بيكاري در كشور، تلاش بر اين بود كه بنگاههاي كوچك توسعه يابند و دولت كارخانههاي بزرگ را بسيار زياد توسعه داده بود، اما محصولات آنها خام فروشي ميشد كه تصميم براين شد كه اين محصولات در قالب بنگاههاي كوچك در داخل كشور استفاده شود و روند اشتغالزايي نيز سرعت بدهد. البته در روند پرداخت تسهيلات و نظارت بر آنها بايد دقت صورت بگيرد چون هر طرح خوبي اگر بد اجرا شود، قطعا شكست خواهد خورد.
او ادامه داد: اينكه دقيقا اعداد و ارقام مربوط به بنگاههاي زودبازده چگونه است، مستند به اطلاعات مركز آمار ايران يكشنبه آينده در صحن علني مجلس اعلام خواهد شد.
* كسي به "وزارت كار، مسوول اشتغال نيست" اشكال نگرفته است
وزير كار و امور اجتماعي در ادامه و در پاسخ به سوال خبرنگاري كه عملكرد اين وزارتخانه را شعاري خوانده بود، گفت: به نظر من شعار براي انجام دادن كار است و نه براي انجام ندادن كار! من گفتهام كه وزارت كار مسوول اشتغال نيست و اين يك شعار نيست. البته اگر كسي دليلي دارد كه ميتواند براساس آن بگويد وزارت كار مسوول اشتغال است، آن را به ما اعلام كند. من اين حرف را در روز راي اعتماد گفتم، در برنامه خود به مجلس نيز اعلام كردم و تا امروز هم آن را بارها اعلام كردهام، در حالي كه تا امروز هيچ كس به من نگفته است كه اشتباه مي كنم و هيچ ماده يا قانوني يا امكاني را به من نشان نداده كه بر اساس آن ما مسوول اشتغال باشيم.
شيخالاسلامي با بيان اين كه البته ما گفتيم كه مسوول اشتغال نيستيم، ولي بيشترين وقتمان را صرف اشتغال ميكنيم و تنمان را به تمامي زير بار اشتغال دادهايم، ادامه داد: گفتيم مسوول نيستيم چون واقعا مسوول نيستيم و ميخواستيم فشار را كم كنيم. من بارها گفتهام اشتغال مسوول واحد در كشور ندارد، چون يك امر چند وجهي است. امروز اگر نرخ ارز بالا و پايين شود، بر بازار اشتغال تاثير ميگذارد. تسهيلات بانكي داده شود يا داده نشود، مقررات واردات و صادرات تغيير كند يا مثلا مقررات صدور ويزا سختگيرانه شود، در بازار اشتغال تاثير خواهد گذاشت، در حالي كه هيچ كدام از اين پارامترها در اختيار ما نيست. اگر حتي دولت هم موضوع اشتغال را بپذيرد اما مجلس يا قوه قضاييه در اين زمينه همكاري نكنند، كار به سامان نميرسد. بنابراين اشتغال يك متغير وابسته است و از تعداد زيادي متغير مستقل طبيعت ميكند كه اتفاقا هر كدام از آنها به نوعي وابستهاند.
وي افزود: البته ما تلاش كردهايم در چارچوب شوراي عالي اشتغال و روابطمان با ساير مسوولان، انسجامي در اشتغال كشور بوجود بياوريم كه به نظر من تا حد زيادي هم موفق بودهايم، اما برخي اشكالات ساختاري و حتي طبيعي مانند خشكسالي ممكن است همه چيز را تحت تاثير قرار دهد.
* سياستهاي وزارت كار كاملا مشخص است
وي با تاكيد بر اين كه سياستهاي وزارت كار كاملا مشخص است، گفت: ما تنها وزارتخانهاي هستيم كه در طول تاريخ اين كشور از روز اول برنامه داشتهايم و نام آن را منشور كاري وزارت كار و امور اجتماعي گذاشتيم. همان برنامهاي كه من به مجلس دادم با تغييرات بعدي به منشور كاري تبديل شد كه برنامهاي ريز و عملياتي است و بسيار سنگين و مهم است كه بسياري از آنها تا كنون نه به فكر كسي آمده بود و نه كسي به دنبال انجام آن بود، بنابراين برنامه ما مشخص است و اصلا شعاري نيست.
* خروج از پاراگراف ويژه، پيروزي بزرگ ايران بود
وزير كار و امور اجتماعي همچنين با تاكيد بر اين كه بهترين سطح و نوع تعامل با تشكلها امروز در وزارت كار برقرار است، گفت: صميمانهترين روابط را ما با تشكلها در زمان حال داريم. طي چند سال گذشته به دليل اختلاف بين تشكلها كارفرمايي از مزاياي مهمي در كشور محروم مانديم و پروندههايي براي ما در سازمان جهاني كار درست شد. كشور در پاراگراف ويژه قرار گرفت، يعني در ليست سياه سازمان بود، اما امسال به ابتكار شخص من و پيگيريها، بين دو نهاد كارفرمايي صلح و آشتي برقرار شد و كشور از پاراگراف ويژه خارج شد و اين يك پيروزي بزرگ براي جمهوري اسلامي ايران بود.
وي افزود: اين موضوع از رهگذر تعامل سازنده با تشكلهاي كارفرمايي ايجاد شد. در طول سالهاي گذشته هميشه مهمترين موضوع در روابط سه جانبه موضوع دستمزد است و طي سالهاي گذشته هميشه اختلافاتي در اين زمينه بروز ميكرد و نمايندگان تشكلها در جلسه تعيين دستمزد، پس از بروز اختلاف جلسه را ترك ميكردند، به طوري كه وزارت كار به طور يكجانبه دستمزد را ابلاغ ميكرد، اما امسال با اين كه ما نميگوييم حق كار را ادا كردهايم، اما آن قدر صميمانه و منطقي در جلسات برخورد كردهايم كه سر مزد دعوايي برقرار نشد و موضوع به خوبي حل وفصل شد.
* به دنبال تشكيل شوراي سه جانبه ملي هستيم
وي افزود: بنابراين تعامل بين وزارت كار و تشكلها امروز بسيار خوب است و هم اكنون ما به دنبال اين هستيم كه شوراي سه جانبه ملي را در كشور شكل بدهيم. اين كار بزرگ و بسيار بسيار سختي است. حرف آن را زدهايم و آن را پيگيري ميكنيم. ضمن اين كه معيار ارزيابي مديران اين شدهاست كه چقدر توانستهاند تشكلها را توسعه بدهند. من بارها گفتهام كه به مردم خودمان اعتماد داريم و مصداق بارز مردم در فعاليتها هم همين تشكلهاست.
انتهاي پيام
نظرات