• شنبه / ۲۳ مرداد ۱۳۸۹ / ۱۳:۰۲
  • دسته‌بندی: حوادث، انتظامی
  • کد خبر: 8905-10248
  • خبرنگار : 71368

همزمان با طرح برخورد با سلاح سرد درتهران؛ يك آسيب‌شناس اجتماعي: 60درصدجنايتها دركشور با سلاح سرد انجام مي‌شود چاقوكشي به مدي ميان برخي ازجوانان تبديل شده است!

همزمان با طرح برخورد با سلاح سرد درتهران؛
يك آسيب‌شناس اجتماعي: 60درصدجنايتها دركشور با سلاح سرد انجام مي‌شود
چاقوكشي به مدي ميان برخي ازجوانان تبديل شده است!

يك متخصص علوم رفتاري و آسيب شناس اجتماعي با اشاره به اينكه 60 درصد از قتل‌ها و جنايات در كشور با استفاده از سلاح سرد و چاقو صورت مي‌گيرد، افزود: چاقوكشي و حمل برخي از سلاح‌هاي سرد همچون شمشيرهاي سامورايي به مد و الگويي رفتاري منفي تبديل شده است.

دكتر مجيد ابهري، مشاور اجتماعي كميسيون اجتماعي مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار «حوادث» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اينكه گسترش، فروش و بكارگيري سلاح سرد متاسفانه به اعداد و ارقامي رسيده است كه مسوولان و دستاندركاران بايد توجه ويژه‌اي به آن داشته باشند، افزود: فروش انواع و اقسام چاقوهاي نامتعارف اعم از قمه، شمشير، قداره به طور آزاد در اغلب مكان‌هاي فروش به آنجا رسيده است كه جوانان مي‌توانند به آساني هر نوع اسلحه سرد را تهيه و به همراه داشته باشند.

وي در بررسي آسيب‌شناسي رفتاري اين موضوع تصريح كرد: افراد به خاطركمبود توجه و تزلزل شخصيت، اين گونه سلاح‌ها را با خود حمل مي كنند. چرا كه حمل اين سلاح‌ها به نوعي حس اعتماد به نفس و شجاعت كاذب به آنان مي‌دهد.

متخصص علوم رفتاري و آسيب شناس اجتماعي افزود: از آنجايي كه مديريت احساسات به بسياري از جوانان و نوجوانان آموزش داده نشده است، جوانان در هنگام خشم سلاح را از جيب خارج كرده و به كار مي‌گيرند.

60 درصد جنايات و قتل‌ها در كشور با استفاده از سلاح سرد رخ مي‌دهد

حمل شمشيرهاي سامورايي و قمه به الگوي رفتاري منفي در ميان جوانان برخي از مناطق تبديل شد

وي به تحقيقاتي خود و همكارانش در گروه پژوهشي آسيب شناسي مركز مطالعات استراتژيك آريا اشاره كرد، به ايسنا گفت: براساس يافته‌ها، 60 درصد جنايات و قتل‌ها در كشور ما با استفاده از سلاح سرد رخ مي‌دهد.

ابهري با اعلام اينكه چاقوكشي در ميان برخي از جوانان مناطق مختلف به صورت يك مد در آمده، افزود: همراه داشتن شمشيرهاي سامورايي و قمه نيز خود يك الگوي رفتاري منفي در ميان جوانان برخي از مناطق در آمده است.

استاد دانشگاه شهيد بهشتي آموزش مهارت‌هاي زندگي و اجتماعي، كنترل خشم، تشديد و وضع قانون خريد، فروش، نگهداري و حمل سلاح‌هاي سرد نامتعارف، مجازات عرضه كنندگان اين نوع چاقوها و اطلاع رساني دقيق و به موقع به جوانان و خانواده‌ها را از جمله راه‌هاي جلوگيري از اين آسيب رفتاري عنوان كرد.

وي افزود: متاسفانه از آنجايي كه جوانان در استفاده از سلاح سرد مهارت كافي را ندارند، اغلب اين چاقوكشي‌ها منجر به قتل يا نقص عضو مي‌شود كه همين مساله سبب زنداني شدن نوجوانان مي‌شود و از آنجايي كه زندان‌ها، كانون مبادله تجارب بزهكارانه است، نوجواني كه به جرم سهل‌انگاري از سلاح سرد استفاده كرده است بعد از خروج از زندان با كلكسيوني از جرايم بزه‌كارانه به جامعه باز مي‌گردد.

مشاور اجتماعي كميسيون اجتماعي مجلس افزود: از آنجايي كه ترس فرد از زندان نيز ريخته است، وي چاقوكش و نزاع‌گر حرفه‌اي مي‌شود.

تشديد قانون به كارگيري و خريد و فروش سلاح سرد منجر با افزايش قيمت سلاح مي‌شود

درباره ممنوعيت حمل سلاح بايد فرهنگ‌سازي صورت گيرد

وي با بيان اينكه موجود نبودن قانون منع حمل سلاح سرد تاثير چنداني در اين ماجرا ندارد، تصريح كرد: علي‌رغم وجود قوانين استوار در زمينه‌ خريد و فروش سلاح‌هاي گرم و به كارگيري آنها، ملاحظه مي‌شود در سطح محدودي اين كار نيز صورت مي‌گيرد، درباره سلاح سرد نيز تشديد قانون به كارگيري و خريد و فروش سلاح سرد ممكن است در كوتاه مدت به كاهش جرايم ناشي از اين سلاح منجر شود، اما در دراز مدت فرهنگ‌سازي بايد در اين زمينه صورت گيرد، چرا كه هنگامي كه قانون با عرضه كنندگان و فروشندگان آن برخورد كنند، تنها سبب مخفي شدن فروش اين نوع اسلحه شده و باعث مي‌شود قيمت اين نوع سلاح نيز در بازار سياه نيز افزايش يابد.

ابهري با اشاره به پژوهشي كه وي و همكارانش در مركز مطالعات آريا انجام داده‌اند، به ايسنا گفت: اين پژوهش در جنوب تهران، كرمانشاه، قزوين، اصفهان، رشت و زنجان انجام شده است كه بر اساس اين تحقيقات 60 درصد از جنايات و قتل‌ها به وسيله چاقو و اسلحه سرد صورت مي‌گيرد.

وي خاطرنشان كرد: بر اساس تحقيقات به عمل آمده يك چهارم نوجوانان و جوانان استان زنجان كه در محل اصلي توليد و توزيع چاقو قرار دارند نسبت به نوجوانان و جوانان تهراني از چاقو درهنگام درگيري‌ها استفاده مي‌كنند كه اين مساله ناشي از فرهنگ و نوع روابط عاطفي ميان اعضاي خانواده‌ است.

اين متخصص علوم رفتاري و آسيب شناس اجتماعي، آموزش مهارت‌هاي زندگي را از اصول اصلي پيشگيري از حمل و بكارگيري سلاح‌هاي سرد توسط جوانان دانست و افزود: اطلاع رساني به خانواده‌ها، اصلاح رفتارهاي جوانان، بالا بردن سطح رفاه و شادي در جامعه، جلوگيري از گسترش خشونت و عدم پخش فيلم‌هاي خشونت بار كه باعث افزايش درجه خشونت افراد مي‌شود، باعث كمرنگ‌تر شدن خشونت‌گرايي در جامعه مي‌شود و كمتر شاهد بروز قتل‌ها و جنايات به وسيله جوانان با سلاح سرد مي‌شويم.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha